تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۰۲
بازدید: ۸
کد خبر: ۳۴۷۳۲۴
سرویس خبر : انرژی
صمد حسن‌زاده در نشست با رئیس اتاق صنایع نینوا - موصل

بخش خصوصی ایران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش برق و صنایع عراق است

بخش خصوصی ایران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش برق و صنایع عراق است
‌می‌متالز - رئیس اتاق ایران با ابراز امیدواری از حل هرچه سریع‌تر مشکلات پولی و بانکی میان ایران عراق، گفت: بخش خصوصی ایران علاقه‌مند به برداشتن گام‌های عملیاتی برای سرمایه‌گذاری در بخش برق و صنایع عراق است.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: مشکلات ایران و عراق در حوزه مراودات پولی و بانکی باید هر چه زودتر حل‌وفصل شود و ما امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید ایران، هرچه زودتر این امر محقق شود.

صمد حسن‌زاده در نشست با محمدعلی المشهدانی، رئیس اتاق صنایع نینوا - موصل، با اشاره به علاقه‌مندی دو طرف برای توسعه روابط تجاری، ادامه داد: ایران در ردیف سومین شریک تجاری عراق قرار دارد؛ اما ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور به حدی است که نباید به این میزان بسنده کرده و باید حجم تجارت ۱۲ میلیارد دلاری کنونی را به ۲۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهیم.

او با تأکید بر علاقه‌مندی اتاق ایران برای توسعه روابط با اتاق صنایع نینوا، افزود: بخش خصوصی ایران در زمینه احداث نیروگاه‌های برق، جاده، سد، ساختمان‌های مسکونی، پتروشیمی، صنایع غذایی، خدمات مهندسی، تجهیزات پزشکی، تأمین دارو، توریست درمانی و ... آماده سرمایه‌گذاری مشترک و ایجاد واحد‌های تولیدی در عراق است.

برای احیای شبکه برق استان نینوا آمادگی داریم

پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران، نیز با بیان اینکه عراق یکی از مهم‌ترین همسایگان ایران است و قرابت‌های فرهنگی و دینی با یکدیگر دارند، ادامه داد: با این وجود اما، سطح تعاملات اقتصادی دو کشور به اندازه این ظرفیت‌ها پیشرفت نکرده است.

او تأکید کرد: اتاق ایران و نینوا در توسعه این همکاری‌ها و ایجاد ارتباط بین تجار دو کشور با هدف توسعه زیرساخت‌های استان نینوا، نقش جدی و تأثیرگذاری دارند و امیدوارم این جلسه مبدأ این تعامل‌ها باشد.

باقری با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در بخش خصوصی ایران در حوزه برق، جاده‌سازی و دیگر زیرساخت‌ها وجود دارد، گفت: ما این آمادگی را داریم که احیای شبکه برق نینوا و توسعه زیرساخت‌های این استان را اجرایی کنیم. بیش از ۹۰ درصد تجهیزات و کالا‌های برقی توسط بخش خصوصی در ایران ساخته شده و بخش زیادی از آنها در پروژه‌های عراق به کار رفته و خواهند رفت.

از حضور بخش خصوصی ایران در توسعه زیرساخت‌های نینوا استقبال می‌کنیم

محمدعلی المشهدانی، رئیس اتاق صنایع نینوا-موصل نیز با بیان اینکه نینوا، استانی صنعتی و دارای ثروت‌های طبیعی زیاد، با حدود ۴ میلیون جمعیت است و می‌تواند فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در اختیار بخش خصوصی ایران قرار دهد، گفت: ما آمادگی کامل برای حمایت از این نوع همکاری‌ها داریم و دیدار‌های دو طرف موجب می‌شود گام‌های خوبی در این زمینه برداریم.

او با بیان اینکه اتاق صنایع نینوا در تلاش برای معرفی توان صنعتی ایران به کارخانجات تولیدی نینوا است، افزود: هر سال نمایشگاه صنعتی در استان نینوا برگزار می‌شود که مایل هستیم اتاق و بخش خصوصی ایران حضور فعالانه‌ای در این نمایشگاه داشته باشد. چرا که به ویژه در حوزه صنایع ساختمانی، برق و صنایع غذایی فرصت‌های خوبی برای همکاری‌های دو طرف وجود دارد.

المشهدانی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای در دست انجام در استان نینوا، ادامه داد: امیدوارم بخش خصوصی ایران بتواند در زمینه تأسیس کارخانه‌های خودرو، سیمان، برق، پنل‌های انرژی خورشیدی، صنایع غذایی و ساخت مدارس و مجتمع‌های مسکونی در این استان ورود کند.

رئیس اتاق صنایع نینوا با اشاره به گستردگی این استان، گفت: ایجاد یک کنسولگری در نینوا از سوی سفارت ایران می‌تواند تا حد زیادی به تعمیق روابط دو طرف در این منطقه کمک کند.

او در پایان از رئیس اتاق ایران دعوت کرد تا در رأس هیاتی تجاری به نینوا و موصل سفر کند.

حسن‌زاده نیز با استقبال از این دعوت، گفت: اتاق ایران و بخش خصوصی آماده است تا اقدامات عملیاتی برای سرمایه‌گذاری در صنایع عراق به ویژه در بخش برق انجام دهد.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده