تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۵۹
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۷۳۵۷
سرویس خبر : انرژی

هدف‌گذاری تولید یک میلیون بشکه‌ای نفت در غرب کارون

هدف‌گذاری تولید یک میلیون بشکه‌ای نفت در غرب کارون
‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: با تأمین مالی و انجام فاز‌های آتی توسعه میدان‌های غرب کارون، در روندی تدریجی به افق تولید روزانه یک میلیون بشکه در این منطقه دست خواهیم یافت.

به گزارش می‌متالز، «ابوذر شریفی» مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در حاشیه بازدید از طرح حفاظت مشارکتی لاک‌پشت فراتی در تالاب هورالعظیم ضمن اشاره به توجه جدی شرکت متن به حفظ محیط زیست این منطقه، وضع توسعه میدان‌های مشترک غرب کارون را هم تشریح کرد.

وی با بیان اینکه واحد فرآورش مرکزی میدان آزادگان جنوبی (CTEP) در زمان آغاز بکار تنها یک زمین مسطح بود، گفت: هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی این مجموعه حدود ۷۰ درصد است و تا شهریور سال آینده به ظرفیت بهره‌برداری کامل فرآورش نفت خام به ۳۲۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت افزود: ساخت و نصب کمپرسور واحد گازی این طرح نیز که به شرکت توربوکمپرسور نفت (اوتی‌سی) واگذار شده است تا پایان ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد.

شریفی ادامه داد: تغییرات چندباره مدیریت و نوسان قیمت‌ها، اجرا و بهره‌برداری از واحد فرآورش مرکزی آزادگان جنوبی را با تأخیر روبه‌رو کرد، اما با همت کارکنان شرکت متن و انجام اقدام‌های جایگزین، اجازه ندادیم تولید نفت متوقف شود.

وی تأکید کرد: در سال‌های پیش، حدود ۱۵ قرارداد بلاتکلیف داشتیم که پس از برگزاری نشست‌های مشترک با پتروپارس به این نتیجه رسیدیم که با اتکا به توان مدیریتی شرکت متن کار را جلو ببریم و در بازه‌ای کوتاه مشکلات فنی، قراردادی، مالی و مالیاتی این قرارداد‌های سنواتی را حل‌وفصل کردیم.

راه‌اندازی ۶۷ حلقه چاه طی ۳ سال در میدان آزادگان جنوبی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه طی سه سال گذشته ۶۷ حلقه چاه در میدان مشترک آزادگان جنوبی عملیاتی شده است، گفت: با عملیاتی شدن این تعداد چاه، ظرفیت تولید در این میدان روزانه ۷۰ هزار بشکه افزایش یافت و تولید این میدان با وجود کاهش طبیعی ناشی از شرایط خاص مخزن، اکنون به ۱۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

شریفی افزود: همچنین ۱۳ کیلومتر خط لوله انتقال گاز ۲۴ اینچ از واحد فرآورش مرکزی میدان آزادگان جنوبی به کارخانه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ نیز در این مدت اجرایی شد، درحالی‌که تا پیش‌ازاین پیشرفت قرارداد تنها حدود ۱۰ درصد بود.

وی با اشاره به اینکه هفت شبکه جمع‌آوری نفت (منیفولد) در میدان آزادگان جنوبی در این مدت تکمیل شد، بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ پنج دستگاه حفاری در این میدان وجود داشت که تنها دو دستگاه از آنها فعال و آماده‌بکار بود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: این تعداد به ۱۲ دستگاه حفاری فعال افزایش یافت. در سال ۱۴۰۱، ۲۸ حلقه چاه جدید به عنوان یک رکورد در این میدان حفاری شد. هم‌اکنون نیز از ۲۰۳ حلقه چاه این میدان، تنها یک حلقه چاه حفاری نشده، ۳ حلقه چاه در حال حفاری و ۷ حلقه چاه در حال راندن رشته تکمیلی است که با تکمیل این فعالیت‌ها، پرونده حفاری چاه‌های این میدان بسته می‌شود.

درآمد ۲۳.۵ میلیارد دلاری میدان مشترک آزادگان برای ایران

شریفی افزود: برای راه‌اندازی تأسیسات و پمپ‌های درون‌چاهی به برق‌رسانی به چاه‌ها در گستره میدان نیاز داشتیم که این کار انجام و زمینه نصب پمپ‌های درون‌چاهی در این میدان فراهم شد. همچنین ساخت ۵۰ پمپ درون‌چاهی به سازندگان داخلی سپرده شده است. از دیگر اقدام‌ها برای توسعه میدان آزادگان جنوبی، بهره‌برداری از دو واحد تفکیک‌گر شمالی و جنوبی میدان (GOSP) هریک به ظرفیت ۱۶۰ هزار بشکه است که با انجام آنها با توجه به تولید تجمعی این میدان مشترک، تاکنون حدود ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار درآمد از محل فروش نفت این میدان برای کشور ایجاد شده است.

وی بیان کرد: در میدان آزادگان جنوبی با توجه به ماهیت سنگ و سیال مخزن، کاهش طبیعی تولید داریم و برای نگهداشت تولید، نیازمند استفاده از روش‌های فرازآوری مصنوعی هستیم. برای نمونه، در میدان آزادگان شمالی برای تولید نفت از مخزن سروک، شرکت‌های چینی از روش فرازآوری مصنوعی (Gas lift) استفاده کردند و برای چاه‌های میدان آزادگان جنوبی، راندن پمپ‌های درون‌چاهی در دستورکار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت متن در خصوص برنامه آتی توسعه میدان‌های آزادگان شمالی و جنوبی گفت: قرارداد طرح توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان با کنسرسیومی متشکل از دو شرکت اکتشاف و تولید، ۶ بانک و صندوق توسعه ملی به عنوان سرمایه‌گذار امضا شده و هم‌اکنون برای تصویب و اخذ مجوز شورای اقتصاد به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.

شریفی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در میدان مشترک آزادگان افزود: فناوری موجود در کشور برای توسعه اولیه این میدان مناسب است و امیدواریم به مرور زمان در فاز‌های آتی دسترسی به فناوری‌هایی نظیر شکافت هیدرولیکی، تزریق آب و… نیز مهیا شود. همچنین با وجود استقبال از جذب سرمایه و فناوری شرکت‌های خارجی، برای توسعه این میدان مشترک منتظر ورود شرکت‌های خارجی نیستیم و با توانمندی شرکت‌های داخلی و سرمایه بانک‌ها و صندوق توسعه ملی می‌توانیم توسعه میدان را ادامه دهیم.

وابستگی کارخانه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ به تولید میدان یادآوران

وی با اشاره به توسعه موفق در میدان مشترک یادآوران در سال ۱۴۰۲ گفت: هم‌اکنون سه دستگاه حفاری در این میدان مستقر است. متأسفانه از سال ۱۳۹۲ که آخرین چاه‌های این میدان حفاری شد حدود یک دهه را از دست دادیم. برای توسعه فاز دوم این میدان شرکت ملی نفت منتظر خارجی‌ها نماند و عملیات اجرایی بخشی از فاز دوم شامل مین‌روبی، ساخت جاده‌های دسترسی و موقعیت حفاری ۲۴ حلقه چاه (۱۲ حلقه چاه فهلیانی و ۱۲ حلقه چاه سروکی) انجام شد. دو قرارداد حفاری برای حفاری چاه‌های فهلیانی با شرکت ملی حفاری و شرکت OEID امضا و حفاری ۱۲ حلقه چاه سروکی نیز به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) سپرده شد.

مدیرعامل شرکت متن افزود: تولید فاز یک یادآوران روزانه ۸۵ هزار بشکه پیش‌بینی شده بود که با توجه به ظرفیت مطلوب میدان، تولید به ۱۱۰ هزار بشکه در روز رسید. بهره‌برداری از این میدان همچنان از سوی شرکت چینی انجام می‌شود و با این کار و نهایی‌سازی اسناد، علاقه‌مندی خود را برای حضور سرمایه‌گذار خارجی در توسعه فاز دوم و رساندن تولید به ۲۱۰ هزار بشکه در روز در این میدان مشترک نشان دادیم، اما واگذاری کار تاکنون به سرانجام نرسیده است.

شریفی با بیان اینکه در توسعه میدان مشترک یادآوران سه مسیر سرمایه‌گذار داخلی، طرف چینی و توسعه از سوی شرکت متن پیگیری می‌شود، گفت: با وجود اینکه سرعت توسعه این میدان از نظر ما مطلوب نیست، اما هرگز متوقف نمانده و کار توسعه کلید خورده است.

هم‌اکنون سیاست خاموشی گاز‌های مشعل (No Flaring) در این میدان به طور کامل اجرا و همه گاز همراه موجود در این میدان جمع‌آوری شده است و با ظرفیت حدود ۱۱۵ میلیون فوت‌مکعب در روز به کارخانه پالایش گاز هویزه خلیج فارس (ان‌جی‌ال ۳۲۰۰) منتقل می‌شود و فعالیت ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ به این میدان وابسته است.

حمایت از شرکت‌های سازنده پمپ‌های درون‌چاهی

وی با بیان اینکه توسعه میدان یاران جنوبی از سوی این شرکت از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت انجام شده است، افزود: هم‌اکنون ۲۲ حلقه چاه در یاران شمالی و ۱۸ حلقه در یاران جنوبی وجود دارد که توسعه یکپارچه و بهره‌برداری این میدان (یاران شمالی و جنوبی) به شرکت نفت و گاز پرشیا در قالب الگوی تازه قرارداد‌های نفتی سپرده شده است. همچنین یک دستگاه حفاری در این میدان مستقر و ۸ پمپ درون‌چاهی نیز تاکنون نصب شده است. با انجام این فعالیت‌ها، تولید اولیه این میدان (حدود ۴۸۰۰ بشکه نفت در روز اضافی) محقق شده است. مراحل ساخت دیگر پمپ‌های درون‌چاهی در حال انجام است و هر شرکت اکتشاف و تولید ایرانی که توانایی ساخت پمپ در زیرمجموعه را داشته باشد، مورد حمایت ما جهت واگذاری ساخت پمپ‌ها قرار می‌گیرد.

رشد چشمگیر تولید در میدان‌های سپهر و جفیر

مدیرعامل شرکت متن با بیان اینکه در میدان‌های سپهر و جفیر، در ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم تنها دو دکل حفاری وجود داشت، ادامه داد: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، تعداد دکل‌های فعال به ۷ دستگاه رسید و تولید این میدان‌ها هم‌اکنون با افزایش ۴۰ هزار بشکه‌ای به ۴۱ هزار بشکه در روز رسیده و برنامه‌ریزی شده است تا پایان سال به ۶۰ هزار بشکه در روز برسد.

شریفی با بیان اینکه نمی‌توانیم ادعا کنیم توانمندی شرکت‌های پیمانکار و سازندگان داخلی در نقطه مطلوب قرار دارد، اما پیشرفت این شرکت‌ها رو به توسعه است، تأکید کرد: در این سه سال قرارداد‌های مهم و مؤثری به‌منظور توسعه میدان‌های مشترک با شرکت‌های داخلی امضا شده است. باید به شرکت‌های اکتشاف و تولید، پیمانکاران و سازندگان داخلی فرصت داد مسیر پیشرفت را طی کنند و به بلوغ برسند.

توسعه میدان سهراب لطمه‌ای به محیط زیست وارد نمی‌کند

وی با اشاره به گزارش وزیر نفت درباره مسؤولیت اجتماعی گفت: طبق مصوبه شورای اقتصاد، یک درصد از هزینه سرمایه‌ای میدان سهراب به ایفای مسؤولیت اجتماعی اختصاص می‌یابد و این درصد متناسب با پیشرفت پروژه پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت متن با بیان اینکه هم‌اکنون در میدان سهراب دو چاه وجود دارد که یک چاه تولیدی است و چاه دوم هفته آینده وارد مدار تولید می‌شود، تصریح کرد: ۲۰ حلقه چاه دیگر نیز باید در این میدان حفاری شود تا تولید این میدان از روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ بشکه به روزانه ۳۰ هزار بشکه افزایش یابد.

شریفی بیان کرد: با توجه به موقعیت خاص این میدان در تالاب هورالعظیم، حفاری چاه‌های این میدان طوری طراحی شده است که کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود و ما در عمل وارد حوضچه یک تالاب نخواهیم شد.

وی با بیان اینکه توسعه همه میدان‌هایی که به عهده این شرکت بوده تعیین‌تکلیف شده است، افزود: در دو سال اخیر برای توسعه بندکرخه با شرکت‌های داخلی وارد مذاکره شدیم و سرانجام قرارداد توسعه با شرکت مپنا امضا شد، همچنین قرارداد فاز دوم توسعه میدان مسجدسلیمان نیز که مذاکرات آن طی دو سال اخیر با انرژی گستر سینا در جریان بود، امضا شده است که روزانه حدود ۱۰ هزار بشکه به تولید این میدان اضافه می‌شود. مذاکره توسعه فاز سوم میدان دارخویین نیز در حال اقدام بوده که هنوز به مرحله امضای قرارداد نرسیده است. توسعه تلمبه‌خانه‌های غرب کارون و امیدیه و احداث ۴۰۰ کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچی از غرب کارون تا جزیره خارک، آغاز به‌کار طرح ملی میترینگ، آغاز توسعه میدان چنگوله و توسعه فاز دوم میدان آذر از دیگر اقدام‌های شرکت مهندسی و توسعه نفت طی این سه سال است.

مدیرعامل شرکت متن گفت: با تأمین مالی و انجام فاز‌های آتی توسعه میدان‌های غرب کارون، در روندی تدریجی به افق تولید روزانه یک میلیون بشکه در این منطقه دست خواهیم یافت.

راه‌اندازی یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های سنواتی شرکت ملی نفت

شریفی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از مخازن بتنی مدفون در منطقه گناوه (گوره) وجود داشت که ساخت آن از سال ۱۳۸۱ آغاز شده بود، تصریح کرد: پس از فرازوفرود‌های زیاد، عملیات اجرایی از سال ۱۳۹۶ تا سال گذشته متوقف بود که با همکاری شرکت ملی نفت این مخازن بعد از ۲۲ سال تکمیل و با ظرفیت ۴ میلیون بشکه نفت راه‌اندازی شد. همچنین مخازن ذخیره‌سازی پایانه جاسک نیز با ظرفیت ۴ میلیون بشکه نفت به بهره‌برداری رسیده است که تا یک سال آینده ظرفیت آن به ۱۰ میلیون بشکه می‌رسد.

وی ادامه داد: از منطقه گوره تا پایانه جاسک پنج تلمبه‌خانه تکمیل شده و تعداد پمپ‌ها از سه عدد در سال ۱۴۰۰ به ۵۰ پمپ رسیده است، همچنین در این دوره، با بهره‌برداری ۱۴ پست برق و احداث ۳۰۰ کیلومتر خط برق و اجرای خط فیبر نوری هزار کیلومتری از گوره تا جاسک، عملیات نفت‌گیری انجام و بخش خشکی طرح گوره-جاسک تکمیل شده است.

توجه به توسعه میدان‌های منطقه غرب کشور

مدیرعامل شرکت متن با بیان اینکه توسعه میدان آذر در فاز نخست با تأمین مالی صندوق بازنشستگی، صندوق توسعه ملی و شرکت سروک آذر بود، گفت: قرارداد فاز دوم توسعه این میدان نیز با شرکت سروک آذر نهایی و امضا شده است و با سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد دلاری، این میدان توسعه می‌یابد. همچنین به‌دلیل اینکه در گذشته سرمایه‌گذاری برای توسعه میدان چنگوله وجود نداشت، با اخذ مجوز شرکت ملی نفت قرار شد تولید زودهنگام در این میدان با تولیدی‌شدن دو حلقه چاه اکتشافی موجود آغاز و توسعه آتی میدان در قالب الگوی تازه قرارداد‌های نفتی به صندوق بازنشستگی صنعت نفت واگذار شود.

شریفی با بیان اینکه تولید در میدان چشمه‌خوش از سال گذشته تاکنون با افزایش ۲۰ هزار بشکه‌ای به بیش از ۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است، افزود: هم‌اکنون احداث یک خط انتقال برق دومداره از نیروگاه غرب کارون به منطقه چشمه‌خوش برای تأمین برق پایدار میدان نیز در حال اجراست.

تولید نفت با برش آب ۷۰ درصد در میدان‌های مشترک آبان و پایدار غرب

وی بیان کرد: حدود ۱۰ درصد از میدان آبان و ۲۰ درصد از میدان پایدار غرب در ایران وجود دارد. تاکنون ۱۲ حلقه چاه در میدان آبان و ۲۲ حلقه چاه در میدان پایدار غرب حفاری شده است که همه این چاه‌ها به پمپ‌های درون‌چاهی (ESP) مجهز شده‌اند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ حدود ۹ دکل حفاری در میدان‌های آبان و پایدار غرب برای نصب پمپ‌ها و حفاری چندشاخه‌ای فعال بودند، افزود: در اقدامی منحصربه‌فرد، تولید در این دو میدان با برش آب حدود ۷۰ درصد انجام می‌شود. به بیان دیگر، اگر امروز روزانه ۲۸ هزار بشکه نفت از این دو میدان نفت تولید می‌شود، عملاً تولید سیال ما روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه است، همچنین در آینده نزدیک واحد فرآورش سیار ۱۰ هزار بشکه‌ای در میدان پایدار غرب بهره‌برداری می‌شود.

شریفی گفت: مقدار جذب سرمایه مستقیم (هزینه‌کرد واقعی) از سوی شرکت متن در طرح‌های توسعه‌ای حدود یک‌میلیارد دلار و ۱۱ هزار میلیارد تومان و در قالب الگوی تازه قرارداد‌های نفت ایران حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده