تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۱۵
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۴۷۵۶۸

پیش‌بینی واردات ۲۰۰ دستگاه اتوبوس پیش از آغاز سفر‌های اربعین

پیش‌بینی واردات ۲۰۰ دستگاه اتوبوس پیش از آغاز سفر‌های اربعین
‌می‌متالز - رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها در صورت همکاری ارگان‌های مربوطه مراحل واردات ۲۰۰ دستگاه اتوبوس پیش از آغاز سفر‌های اربعین انجام می‌شود.

به گزارش می‌متالز، «علیرضا احمدی‌فینی» رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور در خصوص چرایی عدم واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس، گفت: در راستای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس در تاریخ (۱۷ مهرماه) آئین‌نامه اجرایی ابلاغ شد؛ بنا بود تا طبق مصوبه هیأت وزیران صادر کرده بودند، روند تأیید و تشخیص در سازمان راهدار طی شود.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور در ادامه تاکید کرد: همچنین قرار شد تا مراحل دیگر مانند شناسایی کالا، تخصیص ارز، تأمین ارز و تاییدیه نهایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت طی شود. در سازمان راهداری مرحله‌ای پس از تأیید شناسایی کالا و تأیید اولیه ارزی که با عنوان محدودیت ثبت سفارش سابقه محسوب می‌شود که پس از این سازمان راهداری به عنوان متولی وارد چرخه واردات اتوبوس‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مرحله تاییدیه فنی اتوبوس‌های وارداتی برعهده سازمان راهداری است که این سازمان مراحل تاییدیه فنی ۲ هزار دستگاه را طی کرده و به وزارت صمت اعلام شده است، اما سال گذشته در فرآیند واردات اتوبوس‌ها، دستگاه‌های مربوطه اقداماتی انجام ندادند به همین دلیل این وعده به ثمر ننشست.

احمدی‌فینی افزود: مراحلی که در راستای واردات اتوبوس برعهده سازمان راهداری بود، تمام انجام شده و برخی از شرکت‌های مربوطه در مراحل تخصیص ارز برای واردات هستند و تا به امروز ۲۲ دستگاه ناوگان اتوبوس از دو هزار دستگاه تصویب شده از گمرکات کشور ترخیص شده و ۱۵۰ دستگاه دیگر در مراحل نهایی ثبت سفارش هستند.

این مقام صنفی در ادامه تاکید کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود با همکاری ارگان‌های مربوطه تا پیش از آغاز سفر‌های اربعین ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از گمرکات کشور ترخیص شود.

منابع ارزی مورد نیاز این واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس، از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانی تعیین و ابلاغ می‌شود و از سوی دیگر ناوگان جاده‌ای کشور با کمبود جدی روبه‌رو است و آمار اتوبوس‌های بین شهری نسبت به سال گذشته میانگین نصف شده که دولت باید نسبت به این روند اقدامات جدی را در دستورکار قرار دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده