تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۷۵۸۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

سامانه املاک و اسکان پرداخت تسهیلات ساخت را عادلانه‌تر کرد

سامانه املاک و اسکان پرداخت تسهیلات ساخت را عادلانه‌تر کرد
‌می‌متالز - عضو انجمن انبوه سازان مسکن گفت: پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و تایید متقاضیان واجد شرایط از طریق سامانه املاک و اسکان امکان‌پذیر و اجرایی شد.

به گزارش می‌متالز، در حالی که سامانه املاک و اسکان از سال ۹۹ آغاز به کار کرده است تا به امروز توانسته است بخش زیادی از نیاز‌های مسکنی کشور که در حوزه برنامه‌ریزی و تقویت و تولید مسکن را تامین کند و همکاری دستگاه‌ها برای در اختیار گذاشتن اطلاعات در این حوزه تاکنون بسیار موثر بوده است.

هم اکنون بعد از گذشت سه سال هنوز برخی از دستگاه‌ها برای اتصال به این سامانه مقاومت کرده و همین امر خود باعث شده که این سامانه تکمیل نشود در حالی که با تکمیل شدن این سامانه می‌توان امیدوار بود که برنامه ریزی لازم برای آینده بازار مسکن و جلوگیری از افزایش نجومی قیمت‌ها از طریق این سامانه امکان پذیر خواهد شد.

در همین زمینه هاشمی عضو انجمن انبوه سازان مسکن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه متاسفانه دستگاه‌ها همکاری لازم با سامانه املاک و اسکان را ندارند گفت: این اطلاعات ملی است و شرایط به نحوی نیست که هر دستگاه اطلاعات مربوط به خودش باشد و به عنوان دارایی خودش به آنها نگاه کند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی دستگاه‌ها اطلاعات را حبس می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که کشور از این اطلاعات برخوردار شود و جلوی تخلفات را بگیرد. وزارت راه و شهرسازی، سازمان ثبت اسناد، اتحادیه مشاورین املاک، سازمان تعزیرات و سایر دستگاه‌هایی که در تکمیل شدن سامانه املاک و اسکان می‌توانند کمک کنند باید همکاری لازم را در راستای منافع عمومی کشور انجام دهند.

او با بیان اینکه شناسایی و عرضه خانه‌های خالی به بازار از طریق سامانه املاک اقدامی است که باید صورت گیرد چرا که ظرفیت مسکن را در حوزه اجاره قرار خواهد داد و منجر به کاهش اجاره بها خواهد شد گفت: از سویی دیگر افزایش عرضه قسمتی از تقاضا‌ها را پاسخگو خواهد بود که این قانون باید یک امری دائمی باشد.

وی افزود: دولت جدید و وزیر راه وشهرسازی برای بهبود و کنترل بازار مسکن باید حتما بر تکمیل این سامانه اقدام کنند چراکه در حال حاضر تنها راهکار مناسب برای شناسایی خانه‌های خالی و کنترل بازار مسکن تکمیل سامانه املاک و اسکان است.

هاشمی بیان کرد: دولت برای تخصیص تسهیلات مسکن و شناسایی متقاضیان واجد شرایط در این حوزه نیازمند آن است که سامانه املاک و اسکان را تکمیل کند تا از طریق آن بتواند زمینه را برای ارائه اطلاعات لازم به بانک‌ها فراهم کند.

وی افزود: بررسی‌ها در سه سال گذشته حاکی از آن بود که از طریق سامانه املاک و اسکان پرداخت تسهیلات به متقاضیان عادلانه‌تر بوده است.

وی یادآور شد: اتصال بانک مرکزی و همچنین سازمان ثبت اسناد و املاک از جمله مهم‌ترین دستگاه‌های هستند که باید هرچه سریعتر به این سامانه متصل شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده