تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۲
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۷۷۴۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
قیمت آلومینیوم در پایین‏‏‌ترین سطح ۵ ماه اخیر قرار گرفت

رشد عرضه فلز نقره‏‏‌ای

رشد عرضه فلز نقره‏‏‌ای
‌می‌متالز - افزایش تولید و عرضه آلومینیوم از سوی بزرگ‌ترین تولیدکننده فلز نقره‏‏‌ای، به فرود قیمتی آن در بازار جهانی منجر شد. داده‌های موجود نشان می‌دهد، بهای آلومینیوم در بازار جهانی در آخرین روز ژوئیه در کمترین سطح نسبت به پنج‌ماه اخیر قرار گرفت؛ هر چند دیروز، جمعه، ۲ اوت، نوسان مثبت جزئی در بهای فلز نقره‌ای رصد شد.

به گزارش می‌متالز، با این حال، بر اساس داده‌های موجود و تحلیل‌های کارشناسی، هم اکنون بازار آلومینیوم در شرایط تقاضای ضعیف قرار دارد که همین تقاضای ضعیف، فرود قیمتی این فلز صنعتی را در روز‌های پایانی ژوئیه موجب شد. عرضه آلومینیوم، اما از سوی تولیدکننده اصلی این فلز تحت‌تاثیر بهبود ذخایر و شرایط آبی ناشی از بارش‌های اخیر در شهر محل استقرار تولیدکننده چینی، افزایش قابل‌توجهی داشته است. وب‌سایت خبری و تحلیلی trading economics دیروز در گزارشی با اشاره به وضعیت بازار جهانی معاملات آلومینیوم، از رشد جزئی بهای فلز نقره‌ای در روز جمعه بعد از لمس کف قیمتی پنج‌ماهه در ۳۱ ژوئیه، خبر داد.

بر اساس این گزارش و با استناد به داده‌های ارائه‌شده، در حالی که بهای جهانی آلومینیوم در روز‌های آخر ژوئیه به پایین‌ترین سطح قیمتی پنج‌ ماه اخیر رسیده بود، در روز‌های ابتدایی ماه اوت به میزان جزئی رشد مثبت را تجربه کرد. سطح قیمتی ۲۲۴۰ دلار به‌ازای هر تن در بازار معاملات آلومینیوم مربوط به آخرین روز ژوئیه، کف بهای فلز نقره‌ای است که بعد از ریزش بهای آلومینیوم در روز‌های پایانی فوریه ۲۰۲۴، رکورد کمترین سطح قیمتی محسوب می‌شود. گزارش‌ها حاکی است، در روز‌های آخر ژوئیه در حالی بهای آلومینیوم به کف قیمتی پنج‌ماهه رسید که این کاهش قیمت در واقع رویدادی بود تا به طور کامل رشد امسال را در میان تقاضای ضعیف و عرضه کافی از بین ببرد. بارش باران در مرکز تولید چین در استان یون نان، در دسترس بودن نیروگاه آبی را بهبود بخشید و به کارخانه‌های ذوب اجازه داد تا ظرفیت بیکار را به‌طور مجدد فعال کنند. این تحولات نگرانی‌های قبلی مبنی بر اینکه آب و هوای خشک، مانع از عملکرد عادی تولیدکنندگان می‌شود را از بین برد و تولید آلومینیوم اولیه در چین را در ماه ژوئن به ۳.۷۶ میلیون تن رساند که بالاترین میزان از نوامبر ۲۰۱۴ است. در این میان، مجموعه‌ای از داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد که تقاضای داخلی برای کالا‌های کارخانه‌ای در چین در سطح خاموش باقی مانده است. علاوه بر این، داده‌های گمرک افزایش ۱۰۹ درصدی صادرات آلومینا را در این دوره منعکس می‌کند که نشان می‌دهد تولیدکنندگان مجبور شده‌اند برای فروش به بازار‌های صادراتی روی بیاورند. با این حال، پیش‌بینی‌ها از چشم انداز بلندمدت آلومینیوم نشان می‌دهد به دلیل کاربرد فلز نقره‌ای در صنایع مختلف، تقاضا برای آن در بلندمدت می‌تواند به رشدی پایدار دست یابد.

هرچند این موضوع به میزان زیادی به تغییرات شرایط اقلیمی، تغییرات در قوانین زیست محیطی، نوسانات قیمت انرژی و تحولات ژئوپلیتیک کشور‌های تولیدکننده و همچنین تحولات اقتصادی مصرف‌کننده‌ها بستگی دارد. معاملات آتی آلومینیوم بیشتر در بورس فلزات لندن (LME)، بورس‌ کالای نیویورک (COMEX) و بورس آتی شانگهای انجام می‌شود. آلومینیوم به‌طور گسترده در صنایع هوافضا، بسته‌بندی، خودروسازی و ساخت واگن‌های راه‌آهن و همچنین به‌عنوان یکی از مصالح ساختمانی به کار گرفته شده و استفاده می‌شود. بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلومینیوم عبارتند از: شرکت آلومینیوم چین (چالکو)، آلکوآ و آلومینا با مسوولیت محدود، ریوتینتو از استرالیا، یو سی روسال روسیه، شینفا از چین، نورسک هیدرو ASA از نروژ و یک شرکت تولیدکننده در استرالیا. چین نزدیک به ۶۰‌درصد از تولید جهانی آلومینیوم را به خود اختصاص داده است. بزرگ‌ترین منابع بوکسیت، مواد اولیه آلومینیوم در استرالیا، چین و گینه قرار دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم
دکتر پزشکیان در مراسم تنفیذ دوره چهاردهم ریاست جمهوری:

همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم