تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۴۲
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۴۷۸۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

دامنه نوسان، ابزاری مناسب برای کنترل هیجان بازار سهام/ حوادث چند روز گذشته در هر کشور دیگری هم رخ می‌داد باعث بیش واکنشی بازار‌ها می‌شد

دامنه نوسان، ابزاری مناسب برای کنترل هیجان بازار سهام/ حوادث چند روز گذشته در هر کشور دیگری هم رخ می‌داد باعث بیش واکنشی بازار‌ها می‌شد
‌می‌متالز - محمدعلی دهقان‌دهنوی، رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه دامنه نوسان، ابزار مناسبی برای کنترل هیجان بازار سهام است، گفت: هدف از محدودیت در دامنه نوسان ایجاد رونق در بازار نیست بلکه استفاده این ابزار در شرایط خاص، جلوگیری از ریزش بیشتر بورس است.

به گزارش می‌متالز، محمدعلی دهقان‌دهنوی تاثیرپذیری بازار سرمایه از ریسک‌های سیستماتیک را طبیعی خواند و گفت: اگر حوادثی که در چند روز گذشته کشور را تحت‌تاثیر قرار داد در هرکشور دیگری هم رخ می‌داد شاهد بیش واکنشی بازارها نسبت به حادثه و ورود بازارها به دورانی از نوسانات و هیجانات کاذب می بودیم، پس روندی که اکنون در بازار حاکم شده را می‌توان ناشی از این اتفاقات تلقی کرد.

او واکنش‌ بازارها به ریسک‌های سیستماتیک را متفاوت ارزیابی کرد و افزود: واکنش در برخی بازارهای دارایی مانند بازار ارز و دلار به صورت افزایش قیمت است، زیرا این دارایی‌ها به عنوان ابزارهایی برای مقابله با ریسک‌ تلقی می‌شوند و سرمایه‌گذاران از تمایل بیشتری برای ورود به این بازارها برای سرمایه‌گذاری برخوردارند.

دهقان‌دهنوی ادامه داد: حتی در این مواقع، سرمایه در بازاری مانند مسکن که از نقدپذیری کمتری برخوردار است، قفل می‌شود و از چرخه معاملات خارج خواهد شد.

ارزیابی روند بازار سهام در شرایط بحرانی

رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه ضمن ارزیابی روند بازار سهام افزود: نقدشوندگی بالای بورس باعث شده سهامداران سریع‌تر بتوانند به فروش و خروج سرمایه خود از بازار اقدام کنند که این امر در روند معاملات بورس و ایجاد هیجانات کاذب این بازار تاثیرگذار است.

او گفت: جو روانی حاکم شده بر بورس، فضایی را ایجاد کرده که باعث شده تعداد زیادی از فعالان بازار به صورت فروشنده ظاهر شوند و شاهد افت قیمت‌ سهام شرکت‌ها در این بازار باشیم.

راه‌های مقابله با فضای روانی حاکم بر بورس

دهقان‌دهنوی یکی از راه‌های مقابله با فضای روانی حاکم بر بورس را به کارگیری مکانیزم‌های ثبات‌بخش از طریق حمایت از سازمان بورس و دولت اعلام کرد و گفت: دولت‌ها برای نشان دادن ثبات سیاسی و امنیتی در کشور چندان تمایلی به ریزش بازار سرمایه ندارند، بنابراین باید در این مواقع، مسوولان بازار، با استفاده از راهکارهای کوتاه‌مدت، مانند خرید سهام و تزریق منابع، برای جلوگیری از نوسانات و فروش هیجانی سهامداران اقدام کنند.

رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه مکانیزم حمایتی بازار سرمایه در قالب صندوق تثبیت و توسعه بازار و کمک های صندوق توسعه ملی تعریف شده، اعلام کرد: این اقدام می‌تواند مانع از ریزش شدید قیمت‌ها شود، همه نسبت به این موضوع واقف هستند سهامی که اکنون در حال ریزش است به لحاظ بنیادی از ارزندگی کافی برخوردار بوده و قیمت واقعی آنها بیش از قیمت فعلی است.

دهقان‌دهنوی با بیان اینکه بازار سرمایه به عنوان بستر سرمایه‌گذاری شفاف در ایران باید مورد حمایت قرار بگیرد، گفت: بخش بلندمدت این حمایت ها باید باعث ایجاد ثبات و پایداری در روند بازار سرمایه شود.

رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: امیدواریم شرایط بحرانی و نااطمینانی که اکنون بر بازار حاکم است با کمک منابع حمایتی تعدیل شود و شرایط به سمت روندی باثبات پیش برود، در این صورت دیگر نمی توان نگرانی چندانی را برای این بازار متصور باشیم.

دامنه نوسان، ابزاری برای کنترل شرایط بحرانی بازار سهام

او دامنه نوسان را به عنوان ابزاری برای کنترل شرایط بحرانی بازار معرفی کرد و افزود: وجود دامنه نوسان محدود در بازار ایران مانعی برای توسعه و کارایی بازار سرمایه است اما در بلندمدت و در شرایطی که بازار به یک وضعیت با ثبات دست پیدا می‌کند باید اقدامات لازم برای افزایش دامنه نوسان را در بازار انجام داد.

دهقان‌دهنوی ادامه داد: محدود کردن دامنه نوسانی در مواقعی که بازار در وضعیت بحرانی قرار دارد به عنوان یک ابزار در دست سیاستگذار است اما نباید از آن به شکل مستمر استفاده کرد.

رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: هدف از محدودیت در دامنه نوسان ایجاد رونق در بازار نیست بلکه استفاده این ابزار در شرایط بحرانی، جلوگیری از ریزش بیشتر بورس است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده
همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم
دکتر پزشکیان در مراسم تنفیذ دوره چهاردهم ریاست جمهوری:

همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم