تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۷۸۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مروری بر امن‌ترین روش سرمایه‌گذاری در بازار طلا

طلا بخریم یا «صندوق طلا»؟

طلا بخریم یا «صندوق طلا»؟
‌می‌متالز - طلا، گزینه محبوب سرمایه‌گذاری ما ایرانی هاست، اما مشکلاتی از قبیل سرقت، هزینه نگهداری، نگرانی بابت اصل بودن طلا، شرایط خرید و فروش و مراجعه به بازار و نقدشوندگی در مواقع مختلف از جمله مواردی هستند که دغدغه‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. اما آیا راهی برای انجام یک سرمایه گذاری کم ریسک، اما جذاب و امن در بازار طلا وجود دارد؟ بله صندوق‌های طلا.

به گزارش می‌متالز، خرید واحد‌های صندوق طلا در بورس کالا از روش‌های نوین خرید طلاست که می‌تواند دغدغه‌هایی مانند ریسک نگهداری و ریسک امنیت خرید طلا را از بین ببرد.

عواملی هم‌چون سرقت، هزینه نگهداری، نگرانی بابت اصل بودن طلا در زمان خریداری از جمله مواردی هستند که دغدغه‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. اما آیا راهی برای انجام یک سرمایه گذاری کم ریسک در این فلز گران‌بها وجود دارد؟ پاسخ به این سوال مثبت است، چرا که با مدرن شدن جوامع و پیدایش روش‌ها و ابزار‌های مدرن سرمایه‌گذاری، ریسک ناشی از سرمایه‌گذاری سنتی در طلا به شدت کاهش یافته است.

یکی از ابزار‌هایی که می‌توان از آن به‌عنوان جایگزینی برای سرمایه‌گذاری سنتی در طلا استفاده کرد، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا است. سرمایه‌گذاری در صندوق طلا برای کسانی که طلا را به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری در نظر دارند پیشنهاد می‌شود و جالب اینجاست که هیچ نیازی به داشتن دانش و تحلیل از بازار‌های اونس جهانی و دلار در این مسیر نیست.

صندوق سرمایه‌گذاری طلا چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری طلا (Gold Fund)، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله (ETF) در بورس کالا است. این نوع صندوق‌ها عمده سرمایه خود را روی اوراق مبتنی بر طلا از جمله سکه و شمش طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند و هم اکنون ۱۳ صندوق طلا با نماد‌های «طلا»، «زر»، «عیار»، «گوهر»، «کهربا»، «مثقال»، «زرفام»، «نفیس»، «گنج»، «ناب»، «تابش»، «جواهر» و «آلتون» در بورس کالای ایران فعال هستند.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا

‌نگهداری از طلا ریسک‌های مختص به خود را دارد، در صورتی که با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، ریسک‌هایی همچون خطر نگهداری و آسیب دارایی از بین می‌رود. همچنین از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، می‌توان به سرمایه‌گذاری با مبلغ پایین‌تر از قیمت طلا و سکه طلا اشاره کرد.

به‌عنوان مثال اگر شخصی قصد سرمایه‌گذاری در طلا را داشته باشد، باید علاوه بر پرداخت مبلغ هر گرم طلا، هزینه‌ای را تحت عنوان اجرت بپردازد. همچنین برای خرید یک عدد سکه تمام یا نیم و ربع بهار آزادی، سرمایه گذار باید مبلغ زیادی را پرداخت کند که ممکن است افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در سکه را دارند به دلیل کمبود نقدینگی این امکان را نداشته باشند. در صورتی که با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان می‌توان به صورت آنلاین در صندوق سرمایه‌گذاری طلا سرمایه‌گذاری کرد. از سوی دیگر نقدشوندگی صندوق‌های طلا به دلیل وجود بازارگردان بسیار بالاست، اما شرایط خرید و فروش طلا در مواقع ملتهب بازار متفاوت است.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا دقیقا مشابه خرید سهام است؛ کافیست تا نام صندوق طلا را در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری خود جست‌وجو کنید و سپس به خرید آن اقدام کنید؛ بازده صندوق‌های طلا به طور عمومی همسو با نوسانات بازار طلاست و به عبارتی شما بدون هیچ از یک ریسک‌ها و دغدغه‌های سنتی بازار فیزیکی طلا می‌توانید با خرید واحد‌های صندوق طلا به خیالی آسوده و به صورت برخط در این بازار جذاب سرمایه گذاری کنید.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده