تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۷
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۷۸۷۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خبر داد؛

امکان معاملات آنلاین خودرو فراهم شد/ مالک می‌تواند از طریق واسطه، خودرو بفروشد

امکان معاملات آنلاین خودرو فراهم شد/ مالک می‌تواند از طریق واسطه، خودرو بفروشد
‌می‌متالز - رئیس مرکز تتا با بیان اینکه در معاملات خودرو در پلتفرم‌ها مشکلی با فعالیت کسی که واسطه‌گری می‌کند و بنگاه معاملات نداریم و آنها می‌توانند با اجازه مالک این کار را انجام دهند، گفت: مشخص است این کار از طرف مالک است و هر کسی نمی‌تواند در سایت آگهی بگذارد.

به گزارش می‌متالز، «امین کلاهدوزان» رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: ذیل قانون برنامه و بودجه تکلیف شده بود که اطلاعات و دسترسی‌های لازم برای معاملات آنلاین خودرو در اختیار سکو‌های بخش خصوصی قرار گیرد، پلتفرمی سال قبل با همکاری فراجا و وزارت صمت راه‌اندازی شد و استعلام بیمه، گارانتی، اهلیت طرفین معامله و وکالتنامه‌ها ارائه شد و در حال حاضر هم یک‌سری از سکو‌ها استعلام خلافی خودرو را آنلاین انجام می‌دهند.

وی افزود: گام بعدی که قرار بود ما انجام دهیم این بود که امکان انجام معامله را در پلتفرم‌ها فراهم کنیم، به‌طوری که خریدار و فروشنده بتوانند در همان پلتفرم خودرو معامله کنند، همان جا قرارداد تنظیم کنند و امضای الکترونیکی داشته باشند و در نهایت به تعویض پلاک مراجعه کنند. این روند از یک ماه گذشته آغاز شده و به‌زودی رسما اعلام خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکیدر پاسخ به این سوال که کدام پلتفرم‌ها مجاز به خرید و فروش آنلاین خودرو هستند، تاکید کرد: اجبار و محدودیتی برای پلتفرم‌ها در این زمینه وجود ندارد و فعالیت آنها بستگی به نظر خودشان دارد، فراخوان دادیم و از پلتفرم‌هایی که متقاضی بودند که معاملات خودرو انجام دهند یک ارزیابی اولیه انجام، صلاحیت‌سنجی و سوابق آنها بررسی شده است و در حال مبادله قرارداد با پلتفرم‌های منتخب برای اتصال به سامانه هستیم.

وی در مورد این موضوع که درج آگهی‌های آنلاین خودرو در پلتفرم‌ها، حواشی به دنبال داشت و بعضا سیاست‌گذار یک شبه تصمیم به ممنوعیت درج قیمت در آگهی‌های آنلاین می‌گرفت و حال چطور از بحث آگهی به انجام معاملات که پیچیدگی‌های بیشتری دارد، رسیده‌اید، یادآور شد: تاکید ما بر این است که اصالت طرفین و اصالت مورد معامله بررسی شود.

کلاهدوزان اضافه کرد: در آگهی هم مساله‌ای که داشتیم این بود که آن شرکت یا پلتفرم آگهی‌دهنده اصالت مالک را تایید کند. بسیاری از کلاهبرداری‌ها به این شکل بوده که شماره پلاک خودرویی آگهی می‌شده که نه متعلق به طرف بوده و نه اجازه فروش آن را داشته، اما طبق صحبت اولیه و قول و قراری که گذاشته‌اند بیعانه دریافت می‌کردند و بعد خریدار متوجه کلاهبرداری و متضرر می‌شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: خودرو باید صرفا از طرف مالک و یا از طرف کسی که مالک به او اجازه داده آگهی شود تا جلوی کلاهبرداری از مردم گرفته شود. زمانی که مالک می‌خواهد کسی دیگر به جای او آگهی بدهد، باید این موضوع را تایید کند، این فرآیند با یک کد تایید که ارسال می‌شود، قابل انجام است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پایان گفت: در معاملات خودرو در پلتفرم‌ها مشکلی با فعالیت کسی که واسطه‌گری می‌کند و بنگاه معاملات نداریم و آنها می‌توانند با اجازه مالک این کار را انجام دهند، اما مشخص است که این کار از طرف مالک است و هر کسی نمی‌تواند در سایت آگهی بگذارد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده