تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۲۲
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۷۹۷۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار جهانی شمش فولادی یکدست ریزشی شد/ قفل معاملات شمش فولادی صادراتی ایران شکست

بازار جهانی شمش فولادی یکدست ریزشی شد/ قفل معاملات شمش فولادی صادراتی ایران شکست
‌می‌متالز - قیمت شمش فولادی صادراتی در طول هفت روز اخیر بین پنج تا هشت دلار کاهش یافت تا روند نزولی قیمت این محصول فولادی در بازار جهانی با آغاز جولای ۲۰۲۴ نیز متوقف نشود. با این حال بررسی‌های بیگمینت نشان می‌دهد فولادسازان ایرانی هفته گذشته موفق به شکستن قفل معاملات شمش فولادی خود شدند.

به گزارش می‌متالز، افت شدید تقاضا برای شمش فولادی، بازار جهانی این محصول را به رکود کامل فرو برد و همزمان با ریزش بهای شمش فولادی صادراتی در دیگر کشورها، قیمت شمش فولادی صادراتی ایران نیز کاهش پیدا کرد. طبق ارزیابی‌های بیگمینت (BigMint) در روز‌های ابتدایی آگوست ۲۰۲۴ شمش فولادی در آسیای جنوب شرقی، ایران و چین با قیمت پنج تا هشت دلار کمتر از دو هفته قبل عرضه شد. در مقابل قیمت شمش فولادی هند در طول روز‌های اخیر به دلیل برگزاری مناقصه‌های بزرگ از ریزش به دور ماند.

بازار جهانی شمش فولادی یکدست ریزشی شد/ قفل معاملات شمش فولادی صادراتی ایران شکست

آغاز آگوست با ریزش قیمت شمش فولاد در جنوب شرق آسیا

قیمت شمش فولادی در جنوب شرق آسیا با آغاز هفتمین ماه از سال میلادی جاری نیز از مدار نزول خارج نشد تا هر تن شمش فولادی (۱۵۰x۱۵۰mm, ۳SP) وارد شده از فیلیپین با بهای ۴۸۵ دلار یعنی پنج دلار کمتر از دو هفته قبل به فروش برسد. در مقابل قیمت شمش فولادی صادراتی کوره بلند ویتنام در روز‌های ابتدایی آگوست ثابت باقی ماند و هر تن از این محصول با بهای ۴۷۰ دلار عرضه شد. طبق ارزیابی‌های بیگمینت نبود مشتری و عدم انعقاد معامله منجر به ثبات قیمت شمش فولادی ویتنام در طول هفته گذشته شد.

قفل معاملات در ایران شکست

قیمت شمش فولادی صادراتی ایران حدود هشت دلار کاهش پیدا کرد. بررسی‌های بیگمینت نشان می‌دهد فولادسازان ایرانی در طول روز‌های اخیر قراردادی مبنی بر صادرات ۳۰ هزار تن شمش فولادی با قیمت ۴۶۰ تا ۴۷۰ دلار در هر تن منعقد کردند. طبق ادعای بیگمینت فروش هر تن شمش فولادی صادراتی ایران با بهای ۴۷۰ دلار بیانگر ریزش هشت دلاری قیمت این محصول در مقایسه با دو هفته قبل است. اگرچه فولادسازان ایرانی شمش فولادی خود را با قیمت پایین‌تری عرضه کردند ولی موفق به شکستن قفل معاملات خود شدند.

زیر فروشی شمش فولادی در چین

بازار صادراتی شمش فولادی چین هفته گذشته با کاهش به کار خود پایان داد تا روند نزولی قیمت محصولات فولادی چین در آگوست ۲۰۲۴ نیز ادامه پیدا کند. بر این اساس هر تن شمش فولادی در تانگشان (Tangshan) ۴۰ یوان معادل شش دلار افت پیدا کرد و این محصول در دوم آگوست ۲۰۲۴ حوالی ۳۱۴۰ یوان در هر تن معادل ۴۷۳ دلار در هر تن قیمت گذاری شد. طبق ادعای بیگیمنت فولادسازان چینی به صورت آگاهانه با هدف جذب مشتری محصولات فولادی خود را با قیمت پایین‌تری در بازار جهانی عرضه می‌کنند و شمش فولادی نیز از این موضوع مستثنی نیست.

وضعیت مناسب بازار شمش فولادی در هند

بازار شمش فولادی صادراتی هند در طول ماه جولای از شرایط مناسبی نسبت به دیگر کشور‌ها بهره می‌برد چرا که شرکت ویزاگ استیل (RINL) یک مناقصه صادراتی اقیانوسی برای ۲۰ هزار تن شمش فولادی با موعد تحویل ۳۱ آگوست برگزار کرد که آخرین تاریخ تسلیم پیشنهادات قیمتی از سوی فولادسازان هندی برای این مناقصه اواخر جولای بود. در مقابل گزارش‌های بیگمینت از برگزاری مناقصه بزرگ‌تر دیگری توسط این شرکت در هند خبر می‌دهد. بر این اساس شرکت دولتی ویزاگ استیل یک مناقصه صادراتی اقیانوسی برای ۳۰ هزار تن شمش فولادی با پیش پرداخت ۱۰۰ درصدی با موعد تحویل ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۴ برپا کرده است که آخرین تاریخ تسلیم پیشنهادات قیمتی از سوی فولادسازان هندی برای این مناقصه ششم آگوست است. درنتیجه فولادسازان هندی در انتظار اعلام نتیجه نهایی این مناقصه بزرگ به سر می‌برند.

بازار جهانی شمش فولادی یکدست ریزشی شد/ قفل معاملات شمش فولادی صادراتی ایران شکست

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده