تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۳۲
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۸۲۶۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

آگوست ماه صعودی برای شمش فولادی و میلگرد ایران

آگوست ماه صعودی برای شمش فولادی و میلگرد ایران
‌می‌متالز - برآیند بازار داخلی شمش فولادی و میلگرد چین و هند طی پنج روز نخست آگوست ۲۰۲۴ منفی بود. درمقابل گزارش‌های بیگمینت از افزایش قیمت شمش فولادی و میلگرد در بازار داخلی ایران خبر می‌دهد تا ماه آگوست با صعود قیمت این دو محصول فولادی در ایران همراه شود.

به گزارش می‌متالز، بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی بیگمینت قیمت شمش فولادی و میلگرد در چین و هند طی یکم تا پنجم آگوست ۲۰۲۴ نزولی شد که این افت قیمت از رکود بازار داخلی در این دو کشور خبر می‌دهد. در مقابل محدودیت عرضه در ایران شرایط صعود قیمت‌ها در بازار داخلی شمش فولادی و میلگرد را فراهم ساخت.

فولاد چین بر مدار ریزش

قیمت شمش فولادی چین طی پنج روز ابتدایی آگوست ۲۰۲۴ حدود ۱۰ یوان در هر تن معادل یک دلار در هر تن کاهش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد هر تن شمش فولادی در تانگشان (Tangshan) با احتساب ۱۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده با قیمت ۳۱۳۰ یوان در تن معادل ۴۳۹ دلار در تن معامله شد. همچنین قیمت میلگرد چین در معاملات آتی منعقد شده در پنجم آگوست با موعد تحویل اکتبر ۲۰۲۴ با افت ۱۲ یوان در تن معادل دو دلار در تن به ۳۳۷۶ یوان در تن یا ۴۷۲ دلار در تن رسید. کسادی بازار صادراتی و داخلی چین، افت تقاضا در معاملات آتی و کاهش ارزش یوان چین علت اصلی ریزش بهای شمش فولاد و میلگرد طی این دوره زمانی محسوب می‌شود.

آگوست ماه صعودی برای شمش فولادی و میلگرد ایران

روند نامتوازن قیمت‌ها در هند

قیمت شمش فولادی هند در پنج روز ابتدایی آگوست سال جاری روند متوازنی نداشت و بهای این محصول در بعضی از مناطق هند افزایشی و در مناطق دیگر کاهشی شد. بر این اساس قیمت شمش فولادی هند در این دوره زمانی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ روپیه در هر تن تغییر کرد که بیشترین افزایش قیمت به بازار رامگره (Ramgarh) تعلق داشت و بهای هر تن شمش فولادی هند در بازار این منطقه ۲۵۰ روپیه افزایش یافت. در مقابل شمش فولادی در بازار احمدآباد (Ahmedabad) افت قیمت ۲۰۰ روپیه در هر تن را تجربه کرد. درمجموع برآیند کلی قیمت شمش فولادی هند در این دوره زمانی منفی بود. قیمت میلگرد در بازار داخلی هند طی پنج روز ابتدایی آگوست نیز یکدست ریزشی بود و هر تن میلگرد هند طی یک روند ریزشی شدید با قیمت ۱۰۰ تا ۸۰۰ روپیه کم‌تر از آخرین روز‌های جولای به فروش رسید که ریزش قیمت ۸۰۰ روپیه میلگرد به شهر جالنا (Jalna) هند اختصاص دارد. کاهش تقاضا برای محصولات فولادی به دلیل چشم‌انداز نامشخص از بازار ساخت‌وساز هند منجر به ریزش قیمت میلگرد شد.

آگوست ماه صعودی برای شمش فولادی و میلگرد ایران

صعود قیمت‌ها در بازار داخلی ایران با شروع آگوست

ماه آگوست با افزایش قیمت شمش فولادی و میلگرد در بازار داخلی ایران همراه شد. بررسی‌های بیگمینت نشان می‌دهد قیمت این دو محصول فولادی در ایران به دلیل محدودیت عرضه در بازار بالا رفت. بر این اساس قیمت شمش فولادی ایران از یکم آگوست سال میلادی جاری حدود ۳،۳۰۰ ریال به ازای هر کیلوگرم افزایش یافت و به ۲۵۴،۰۰۰ ریال در کیلوگرم رسید. هر کیلوگرم میلگرد نیز ۳۰۲،۰۰۰ ریال قیمت گذاری شد که بیانگر رشد ۹،۰۰۰ ریال به ازای هر کیلوگرم بهای این محصول است.

آگوست ماه صعودی برای شمش فولادی و میلگرد ایران

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده