تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۳۶
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۴۹۵۰۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

داغ فولادی بر تن اقتصاد ایران

داغ فولادی بر تن اقتصاد ایران
‌می‌متالز - در حالی‌که صادرکنندگان شمش فولاد بازار‌های شرق آسیا را در ۲ ماهه اول امسال از دست دادند، میزان وزن صادرات شمش فولاد کشور نصف شد.

به گزارش می‌متالز، «شمش فولاد روی دستمان باد کرده و نه در داخل فروش می‌رود و نه مشتری خارجی داریم». این را معاون یکی از کارخانه‌های فولاد ایران می‌گوید.

سازمان توسعه تجارت گزارش داد که در ۲ ماه اول امسال صادرات شمش فولاد نسبت به مدت مشابه پارسال نصف شد.

شهریور سال گذشته ایمیدرو از خاک خوردن ۱۶.۱ میلیون تن محصولات فولادی شامل، شمش، میلگرد، تیرآهن، ورق و سایر محصولات نهایی در انبار کارخانه‌ها خبر داد. ارزش این محصولات بیش از پول آزاد شده ایران در کره‌جنوبی و مشابه ارزش چهار ماه صادرات نفت ایران است.

۱۱ ماه است که ایمیدرو دیگر گزارش موجودی انبار کارخانه‌ها را منتشر نمی‌کند؛ در این میان صادرات فولاد ایران به تایلند، اندونزی و چین، به ترتیب ۱۰۰، ۸۱ و ۶۶ درصد کاهش را تجربه کرد.

داغ فولادی بر تن اقتصاد ایران

کاهش بازار‌های صادراتی در زنجیره فولاد کاهش درآمد ارزی را به همراه داشته و می‌تواند آینده بازار ارز ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

فعال صنعت فولاد کیوان جعفری‌طهرانی معتقد است که قطع برق سبب می‌شود قیمت فولاد و محصولات زنجیره برخلاف روند قیمتی در بازار‌های جهانی افزایش پیدا کند که این موضوع آثار سوء بر صادرات خواهد گذاشت.

اما استاد دانشگاه سیددانیال آل‌هاشم می‌گوید که کاهش صادرات در ۲ ماهه اول امسال رخ‌داده که هیچ محدودیت برقی برای صنایع نداشتیم، صنایع نباید فقدان دیپلماسی اقتصادی، عدم بازارسازی و ناکارآمدی داخلی خود را به گردن برق بیندازند.

انجمن جهانی فولاد، جنگ اوکراین و تحریم روسیه را باعث تغییر بازار‌های صادراتی فولاد معرفی کرده که این مساله صادرات دیگر کشور‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این میان کشور‌ها با بازارسازی جدید و حرکت به سمت تولید محصولات پیچیده‌تر زنجیره فولاد سعی در مدیریت شرایط کرده‌اند و در حفظ صادرات فولاد نیز موفق عمل کردند.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده