تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۳۲
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۵۰۳۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
با افزایش عرضه، بهای شمش فولادی باز هم کاهش یافت

سریال رکود در بازار فولاد

سریال رکود در بازار فولاد
‌می‌متالز - سریال رکود در بازار محصولات فولادی، با افت مجدد متوسط قیمت فروش هر کیلوگرم شمش فولادی در معاملات روز گذشته بورس‌کالای ایران، ادامه یافت.

به گزارش می‌متالز، اثر پررنگ کاهش فعالیت‏‏ کارخانه‏‏‌های تولیدکننده محصولات و مصنوعات فولادی به دلیل تعطیلات متعدد در شهریورماه، به‌خصوص تعطیلات هفته آینده، در معاملات روز گذشته رینگ فیزیکی بورس‌ کالای ایران (دوشنبه ۰۵ شهریورماه)، خود را به شکل افت مجدد متوسط بهای شمش فولادی منعکس کرد. ضمن آنکه به‌طور سنتی، ماه پایانی تابستان (شهریور) به‌عنوان ماه کاهش فعالیت تولیدکننده‏‏‌های محصولات فولادی شناخته می‏‏‌شود. بررسی‏‏‌ها نشان می‏‏‌دهد که تقاضا در این بخش از بازار فولاد کماکان ضعیف است.

به‌رغم آنکه انتظار می‌رفت با افزایش قیمت دلار، بهای فروش شمش در بورس‌ کالا نیز تحت‌تاثیر قرار گیرد و دست کم کاهش هفتگی قیمت‌ها در این بازار متوقف شود، اما عمق رکود و اثر تعطیلات بر روند نزولی قیمت شمش، از سایر عوامل همچون رشد قیمت ارز پررنگ‌تر بود. میانگین بهای فروش هر کیلوگرم شمش فولادی در آمار‌های اولیه معاملات این محصول در روز گذشته، دوشنبه، ۵شهریورماه، ۱.۶‌ درصد افت را نسبت به هفته قبل (دوشنبه ۲۹ مردادماه) نشان داد؛ اما با اتمام معاملات، نتایج نهایی مربوط به سطح متوسط قیمت شمش فولادی از کاهش ۰.۵ درصدی بهای هر کیلوگرم شمش در معاملات روز گذشته خبر می‌دهد.

براساس آمار‌های نهایی مربوط به معاملات شمش فولادی، دیروز پنجم شهریورماه ۱۴۰۳، متوسط قیمت فروش هر کیلوگرم شمش، نسبت به هفته قبل ۰.۵‌ درصد کاهش یافت و از سطح میانگین ۲۲‌ هزار و ۵۷۰ تومان در معاملات دوشنبه ۲۹مردادماه به ۲۲‌ هزار و ۴۴۰ تومان رسید. کاهش بهای شمش فولادی، در نتیجه افزایش عمق رکود در بازار فولاد و صنایع وابسته به آن، از جمله رکود در بازار ساخت‌وساز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مصرف‌کننده‌های محصولات و مصنوعات فولادی رخ داده است. بررسی بازار همچنین از نقش تعطیلات شهریورماه (تعطیلی آخر هفته قبل منتهی به روز یکشنبه هفته جاری و تعطیلات هفته بعد)، در افت بهای شمش خبر می‌دهد. کاهش مجدد بهای شمش فولادی در معاملات روز گذشته رینگ فیزیکی بورس‌ کالا (مورخ دوشنبه ۰۵ شهریورماه)، در حالی در آمار معاملات رصد می‌شود که در معاملات دیروز، حجم عرضه و میزان تقاضا و همچنین حجم معاملات این محصول فولادی نسبت به معاملات دوشنبه هفته قبل (۲۹ مردادماه)، افزایش داشت.

روز گذشته، درمجموع با احتساب معاملات مچینگ، ۱۱۵ هزار و ۱۷۵ تن شمش فولادی در رینگ فیزیکی بورس‌ کالای ایران عرضه شد که این میزان ۵.۳ درصد از حجم کل عرضه هفته گذشته شمش (دوشنبه ۲۹ مردادماه) بیشتر است. تقاضا برای خرید شمش نیز دیروز تحت‌تاثیر افزایش عرضه ۱۵درصد رشد داشت و به سطح ۱۲۳ هزار و ۳۷۵ تن رسید. در مجموع، دیروز ۵شهریورماه، حجم معاملات فروش شمش فولادی با رشد ۳۰ درصدی در مقایسه با میزان فروش شمش در معاملات دوشنبه هفته قبل، به سطح ۷۰ هزار و ۶۸۰ تنی رسید. به‌طور کلی در معاملات روز گذشته بورس‌ کالای ایران، ۶۱‌ درصد از کل عرضه شمش فولادی به فروش رسید. اگرچه به لحاظ حجم عرضه، میزان تقاضا، حجم معاملات فروش و میزان فروش شمش نسبت به عرضه کل، آمار‌ها در مقایسه با وضعیت هفته قبل، بهبود داشته است، اما رصد معاملات و اظهارات فعالان بازار فولاد نشان می‌دهد که بازار کماکان کم رمق و در وضعیت ضعف تقاضاست.

همین کم رمقی و اثر رکودی، باعث شده است تا به‌رغم افزایش عرضه و حتی افزایش میزان فروش نسبت به روز مشابه هفته قبل (دوشنبه ۲۹ مرداد)، بهای شمش در معاملات دیروز (۰۵ شهریورماه)، باز هم کاهشی شود و حتی روشن‌شدن بارقه‌هایی از امیدواری نسبت به اجرای برخی سیاست‌ها برای تسهیل صادرات محصولات فولادی و اثر افزایش نرخ ارز، نتوانست در معاملات روز گذشته (دوشنبه ۵شهریورماه)، روند کاهش قیمت شمش فولادی را متوقف کند. میانگین قیمت پایه هر کیلوگرم شمش فولادی نیز در معاملات دیروز، ۰۵ شهریور، با افت ۰.۲ درصدی نسبت به متوسط قیمت پایه شمش در معاملات دوشنبه هفته قبل، ۲۹ مرداد، به سطح ۲۲‌ هزار و ۲۵۰ تومانی رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده