تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۳۶
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۴۸۸۸۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
نسیم خنک به بازار فیزیکی زنجیره فولاد رسید

ثبت معاملات ۶۰ درصدی شمش

ثبت معاملات ۶۰ درصدی شمش
‌می‌متالز - با نزدیک شدن به انتهای مردادماه و کاهش گرما امید‌ها و انگیزه‏‏‌ها به تالار صنعتی بورس‌ کالای ایران نیز بازگشته است. بررسی بازار فیزیکی محصولات زنجیره فولاد نشان می‌دهد که رونق جایگزین رکود شده است، به‌طوری که میزان معاملات آهن اسفنجی و شمش به ترتیب ۵۸.۷‌درصد و ۶۰‌درصد به ثبت رسید که این آمار همچون اعداد و ارقام ماه‏‏‌های ابتدایی سال است که گویای کاهش ساعت قطعی برق در واحد‌های تولیدی است. قیمت‌های پایه محصولات زنجیره فولاد نسبت به هفته گذشته کاهشی اعلام شدند که پیش‌بینی می‌شود با ورود به شهریورماه ثبات در بخش فولاد برقرار شود.

ثبت معاملات ۶۰ درصدی شمش

به گزارش می‌متالز، بخش فولاد از ابتدای تیرماه تا اواسط مرداد با چالش‌های مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند که مهم‌ترین آنها موضوع انرژی بود. طبق گفته فعالان این حوزه، از ابتدای تابستان سال‌جاری تعداد روز و میزان ساعت قطعی‌های برق نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته و این موضوع به‌طور مستقیم بر میزان تولید واحد‌های صنعتی تاثیر گذاشته است. در این میان، محصول میانی زنجیره فولاد بیش از سایر حلقه‌ها تحت‌تاثیر قرار گرفته است که نمود آن را می‌توان در میزان عرضه‌های تالار صنعتی و معدنی بورس‌ کالای ایران طی دوماه گذشته مشاهده کرد. به‌طور کلی کشور با بحران انرژی مواجه است و در اوج مصرف برق براساس آمار منتشرشده ۲۵‌درصد برق موردنیاز کسری وجود دارد و همین موضوع موجب تعطیلی کارخانه‌های تولیدی فعال در بخش فولاد می‌شود. بسیاری از کارشناسان انرژی معتقدند که برای عبور از این بحران باید به سمت ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و خورشیدی حرکت کرد که ساخت این نوع نیروگاه‌ها نیز به زمان پنج‌ساله نیاز دارد.

صنایع فولادی با بحران انرژی مواجه هستند

در حال حاضر برخی از واحد‌های فولادی بزرگ نیروگاه‌های سیکل ترکیبی اختصاصی دارند، اما موضوع مهمی که در اینجا مطرح می‌شود، آن است که گاز سوخت مصرفی این نوع نیروگاه‌ها به حساب می‌آید و در شرایطی که کشور در فصل سرما با بحران کمبود گاز مواجه می‌شد، عملا تامین سوخت برای نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به مجموع چالش‌های واحد‌های فولادی اضافه می‌شود و از این‌رو برای تامین سوخت نیروگاه‌ها گازوئیل جایگزین می‌شود که آلایندگی در پی دارد؛ بنابراین به عقیده کارشناسان، بهترین روش حل مشکل برق واحد‌های فولادی ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و خورشیدی است که برای جلوگیری از فاجعه‌های احتمالی طی ۱۰سال آینده ساخت این نوع نیروگاه‌ها از حالا باید در دستور کار دولت قرار بگیرد. براساس پیش‌بینی‌ها از اواخر مردادماه میزان قطعی برق در واحد‌های صنعتی کاهش می‌یابد و شرایط تولید به ماه‌های ابتدایی سال بازخواهد گشت. بررسی بازار فیزیکی محصولات زنجیره فولاد نشان می‌دهد که طی هفته گذشته و همچنین هفته جاری، میزان عرضه و معاملات محصولات مختلف نسبت به تیرماه افزایش داشته است. به‌عنوان مثال، در روز معاملاتی ۲۱مردادماه تالار صنعتی و معدنی بورس‌ کالای ایران میزبان ۲۴۲‌هزار تن آهن اسفنجی بود که با توجه به ثبت تقاضای ۰.۸برابری نسبت به عرضه، ۵۸.۷‌درصد از آهن اسفنجی‌های عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون هر کیلوگرم آهن اسفنجی در معاملات ۲۱مردادماه، ۱۲‌هزار و ۸۷تومان به ثبت رسید که نسبت به معاملات هفته گذشته ۰.۱‌درصد کاهش داشته است. این در حالی است که قیمت پایه این محصول در کانال ۱۱‌هزار و ۹۶۳تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد که نسبت به هفته گذشته افزایش یک‌درصدی را به ثبت رسانده است. به‌طور کلی برای سومین هفته متوالی، نسبت حجم معامله به عرضه آهن اسفنجی در بورس‌کالا افزایشی رقم خورد که نشان دهنده امیدواری فولادسازان نسبت به کاهش محدودیت‌های برق بر اثر کاهش نسبی گرماست که با ادامه این روند در شهریورماه قطعی‌های برق به پایان می‌رسد و میزان تولید و عرضه به حالت عادی برمی گردد. از طرفی قیمت معاملاتی آهن اسفنجی در اوج رکود بازار مصرف این محصول به کمتر از ۱۲‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم نرسید که به معنای تثبیت کف قیمتی این محصول است.

معاملات ۶۰ درصدی شمش

بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌ کالای ایران در روز دوشنبه ۲۲ مردادماه نشان می‌دهد که تا لحظه تنظیم این گزارش، نسبت حجم معاملات به عرضه این محصول از ۷۰.۹‌ درصد در سومین هفته مردادماه به ۶۰‌درصد کاهش داشته که ۱۰.۹‌درصد افت را گزارش می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حجم عرضه این محصول میانی فولاد در روز ۲۲ مردادماه ۱۴۰۳ نسبت به هفته گذشته ۱۸.۶‌درصد افزایش داشته است. بررسی معاملات روز دوشنبه ۲۲ مردادماه نشان می‌دهد بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از ۱۲۸‌هزار و ۷۷۵ تن شمش بود که با توجه به تقاضای ۱.۲ برابری نسبت به عرضه ۶۰‌درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون شمش در معاملات روز دوشنبه ۲۲ مردادماه، ۲۲‌هزار و ۶۵۲ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که کاهش ۰.۶ درصدی را نسبت به هفته سوم مردادماه گزارش می‌کند. همچنین بررسی رینگ فیزیکی نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات در روز ۲۲ مردادماه نسبت به هفته سوم ماه جاری به ترتیب ۱۸.۶‌درصد و ۴‌درصد افزایش داشته است. قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه‌های شمش در بازه ۲۰‌هزار و ۸۵۰ تومان تا ۲۲‌هزار و ۹۴۸ تومان به‌ازای هر کیلوگرم تعیین شد. میانگین قیمت پایه شمش در روز معاملاتی ۲۲ مردادماه ۲۱‌هزار و ۸۹۹ تومان به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته ۰.۳‌درصد افت را گزارش می‌کند. شمش با میانگین قیمت ۲۲‌هزار و ۶۵۲ تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار فیزیکی مورد معامله قرار گرفت که با احتساب هزینه حمل و تولید کف قیمت میلگرد به ۲۶‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. بررسی معاملات روز ۲۲ مردادماه نشان می‌دهد که امید‌ها به پایان قطعی برق در واحد‌های فولادی بازگشته و از این‌رو میزان عرضه شمش افزایشی بوده و مشتریان با رینگ فیزیکی بورس‌ کالای ایران آشتی کردند و پیش‌بینی می‌شود طی هفته آتی میزان عرضه و معاملات افزایشی باشد و قیمت پایه این محصول میانی رنگ ثبات را به خود ببیند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده