تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۴۸۰۱۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

شامخ مسکن در فاز رکود

شامخ مسکن در فاز رکود
‌می‌متالز - اتاق تعاون شاخص مدیران خرید (شامخ) بخش ساختمان برای تیرماه امسال را برابر ۴۱.۱۴ واحد اعلام کرد؛ این شاخص تعدیل شده بود. از خردادماه امسال، این شاخص به شکل تعدیل شده فصلی اعلام می‌شود و این تعدیل بر اعتبار این داده افزوده است. این شاخص تعدیل شده برای ماه آینده برابر ۴۵.۳۴ واحد پیش‌بینی شده است. شامخ کل بخش ساختمان در تیرماه به شکل تعدیل نشده فصلی برابر ۴۰.۳۴ واحد اعلام شد؛ این در حالی بود که این شاخص تعدیل نشده برای خردادماه نیز برابر ۵۲.۶۹ واحد اعلام شد؛ به این ترتیب این شاخص در بازه ماهانه با کاهش چشمگیر همراه بود.

به گزارش می‌متالز، در حالی شامخ تعدیل شده کل تیرماه در بخش ساختمان سازی برابر ۴۱.۱۴ اعلام شده بود، که این شاخص در خرداد ماه برابر ۴۸.۳۹ واحد بود. به این ترتیب باید اذعان کرد که شاخص مدیران خرید ساختمان سازی در تیر امسال با افت بزرگی همراه شده است. این اعداد بیانگر بروز رکود در صنعت ساختمان و استمرار این وضعیت است.

اهمیت تعدیل فصلی شامخ و اعتبار بیشتر داده تعدیل‌شده باعث شده است اتاق تعاون از خرداد امسال نسبت به تعدیل این شاخص اقدام کند. تعدیل فصلی یا فصل زدایی یک روش آماری برای حذف مولفه فصلی یک سری زمانی است و معمولا زمانی انجام می‌شود که بخواهیم روند و انحرافات چرخه‌ای را از روند یک سری زمانی مستقل از مولفه‌های فصلی آن تحلیل کنیم. مولفه فصلی بخشی از یک سری زمانی است که در آن داده‌ها تغییرات منظم و قابل پیش‌بینی را که منطبق بر فواصل زمانی تقویمی منظم و دارای الگوی تکراری است، تجربه می‌کنند. به عنوان مثال به شکل معمول تقاضا در ماه اسفند به طور معمول افزایش می‌یابد و در فروردین ماه کاهشی است.

مولفه‌های فصلی، هر سال در یک دوره زمانی مشابه با بزرگی مشابه اتفاق می‌افتند؛ بنابراین در هنگام ردیابی آثار یک سیاستگذاری خاص یا بررسی رخداد‌های اقتصادی بر یک سری زمانی، بهتر است مولفه فصلی از سری زمانی حذف شود. هر چه مولفه فصلی در یک سری زمانی قوی‌تر باشد و تغییرات فصلی در آن مشهود باشد، ضرورت تعدیل فصلی آن سری زمانی خصوصا برای تحلیل دقیق‌تر نتایج سیاستی بیشتر می‌شود. داده شامخ بخش ساختمان کشور براساس اظهارات فعالان ساختمانی ۱۱۹ شرکت بزرگ در گروه‌های ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت‌های ساخت‌وساز تخصصی ساختمان اخذ می‌شود. در حالی شامخ بخش ساختمان کشور برای تیرماه کمتر از ۵۰ واحد اعلام شد که صنعت ساختمان در دنیا نیز وضعیت مطلوبی ندارد. این شاخص در ماه مه برای اتحادیه اروپا برابر ۴۲.۹ واحد اعلام شد. این در حالی بود که این شاخص برای ایرلند برابر ۴۹.۸ واحد، برای فرانسه برابر ۴۳.۴ واحد، برای آلمان برابر ۳۸.۵ واحد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده