تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۱۳
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۸۰۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلایل تاخیر در انتشار آمار‌های بخش پولی و بانکی گزارش گزیده آمار‌های اقتصادی

دلایل تاخیر در انتشار آمار‌های بخش پولی و بانکی گزارش گزیده آمار‌های اقتصادی
‌می‌متالز - بانک مرکزی توضیحاتی در خصوص تاخیر در بروزرسانی آمار‌های تفصیلی پولی ارائه کرده است.

به گزارش می‌متالز، بروز تاخیر در بروزرسانی آمار‌های تفصیلی پولی منتشره توسط این بانک از اسفند ۱۴۰۲ به این سو با طرح شبهاتی در فضای رسانه همراه بوده که در این زمینه توضیحاتی به شرح زیر ارائه می‌شود:

با توجه به الزامات و ملاحظات حسابداری، تنظیم صورت‌های مالی بانک‌ها و بانک مرکزی (که مبنای پردازش آمار‌های پولی و بانکی به شمار می‌آیند) در اسفندماه هر سال نسبت به سایر ماه‌های سال با تاخیر همراه است. این امر باعث می‌شود تا همواره انتشار آمار‌های پولی پایان سال و به تبع آن انتشار اطلاعات پولی ماه‌های ابتدایی سال جدید با تاخیر چندماهه همراه باشد.

با توجه به تکلیف مجمع عمومی سال ۱۴۰۱ بانک مرکزی مبنی بر تسعیر دارایی‌های ارزی (با توجه به کیفیت آنها) و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲، صورت وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی در پایان سال مذکور مورد بازنگری و تعدیل قرار گرفت که این امر فرآیند تهیه و انتشار آمار‌های پولی و بانکی را نسبت به دوره‌های گذشته طولانی‌تر نموده است.

به منظور ارتقای کیفی گزارش‌های پولی که عموما مخاطب آن سیاست‌گذاران اقتصادی و تحلیلگران اقتصادی می‌باشند، پیاده‌سازی کامل دستورالعمل تهیه آمار‌های پولی و مالی صندوق بین‌المللی پول (MFSMCG, ۲۰۱۶)، در دستور کار این بانک قرار گرفت که بر این اساس گزارش‌های پولی با در نظر گرفتن اصل قلمروی اقتصادی و اقامت تهیه گردیده است. در این راستا، طبقه‌بندی اجزای پایه پولی عمدتاً با هدف انطباق بیشتر با استاندارد‌های بین‌المللی در زمینه پردازش و انتشار آمار‌های پولی مورد بازبینی قرار گرفت که بخشی از تاخیر در انتشار گزارش‌های پولی نیز به این موضوع مربوط بوده است. لازم به ذکر است که فراهم‌سازی شرایط مقایسه ارقام، مستلزم اعمال تغییرات مشابه در سال‌های قبل (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) بود که همین امر زمینه‌ساز طولانی شدن فرآیند پردازش اطلاعات مزبور بود.

با این‌ حال، بانک مرکزی در ماه‌های گذشته ارقام مهم کل‌های پولی نظیر نقدینگی و پایه پولی مربوط به مقاطع اسفندماه ۱۴۰۲ و ماه‌های سال جاری را از طریق سایت بانک مرکزی (بخش خبرها) اطلاع رسانی نموده است و انتظار میرود که با نهایی شدن فرآیند تهیه آمار‌های بخش پولی و بانکی، آمار‌های مذکور با جزئیات بیشتری در روز‌های آتی منتشر شود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین