تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۸۰۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

طلا رکورددار بازار کامودیتی‌ها

طلا رکورددار بازار کامودیتی‌ها
‌می‌متالز - قیمت طلا تاکنون در سال جاری میلادی با افزایش ۱۸.۵ درصدی و ثبت بالاترین رکورد، عملکرد برجسته‌ای بین کامودیتی‌ها داشته است. اما این فلز گرانبها ممکن است قربانی موفقیت خود شود، زیرا مصرف‌کنندگان در معرض خطر افزایش قیمت‌ها هستند و ممکن است به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها شروع به عقب‌نشینی از خرید کنند.

به گزارش می‌متالز، شورای جهانی طلا هفته گذشته گزارش سه ماهه خود را منتشر کرد و این گروه صنعتی کل تقاضا را ۱۲۵۸.۲ تن در سه ماهه دوم گزارش کرد که بالاترین رکورد در سه ماهه دوم و حدود ۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۳ بوده است. اما تفکیک ارقام تقاضا روند‌هایی را نشان می‌دهد که ممکن است به کاهش رشد در سه ماهه آینده منجر شود.

بیشترین رشد تقاضا مربوط به چیزی بود که این شورا آن را بازار بیرون از بورس نامید که عمدتاً به معنای خرید از موسسات سرمایه‌گذاری و دفاتر خانوادگی است. این گزارش همچنین کاهش شدید مصرف جواهرات را نشان داد که در سه ماهه دوم به ۳۹۰.۶ تن کاهش یافت که ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش داشت. سکه‌های رسمی نیز در کنار جواهرات در ستون بازنده‌ها بودند که تقاضای آن در سه ماهه دوم با ۳۸ درصد کاهش به ۵۲.۷ تن رسید. بیشترین نگرانی مربوط به تقاضای جواهرات در چین و هند است، دو خریدار بزرگ طلای فیزیکی، که روی هم تقریبا نیمی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. تقاضای چین برای جواهرات در سه ماهه دوم با کاهش ۳۵ درصدی به ۸۶.۳ تن رسید، در حالی که در هند با کاهش ۱۷ درصدی به ۱۰۶.۵ تن رسید.

با این حال بسیاری معتقدند تنش‌های ژئوپلیتیکی بالا، با درگیری‌های مداوم در خاورمیانه و اوکراین و همچنین خطرات سیاسی پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که در حال شکل‌گیری است، احتمالاً علاقه به خرید طلا را بالا نگه می‌دارد.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین