تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۵
کد خبر: ۳۴۸۱۲۸
سرویس خبر : صنایع کوچک
به‌مناسبت روز ملی حمایت از صنایع کوچک مطرح شد:

صنایع کوچک؛ جلوه‌ای از مشارکت مردم در جهش تولید است/ ضرورت توسعه بر مبنای مزیت‌های منطقه‌ای و آمایش سرزمینی

صنایع کوچک؛ جلوه‌ای از مشارکت مردم در جهش تولید است/ ضرورت توسعه بر مبنای مزیت‌های منطقه‌ای و آمایش سرزمینی
‌می‌متالز - معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران صنایع کوچک را جلوه‌ای از مشارکت مردم در جهش تولید دانست.

به گزارش می‌متالز، «فرشاد مقیمی» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران صنایع کوچک، در میزگرد خانه صنعت، معدن و تجارت که به مناسبت روز ملی حمایت از صنایع کوچک برگزار شد، افزود: صنایع کوچک یکی از جلوه‌های مشارکت مردم است، جایگاه صنایع کوچک در تحقق شعار سال دارای اهمیت است.

وی، صنایع کوچک را از ارکان مهم توسعه فعالیت‌های اقتصادی دانست و اضافه کرد: در حوزه نوسازی و بهسازی صنایع برنامه داریم. همچنین نوسازی زیرساخت‌های صنعتی باید مورد توجه قرار بگیرد و در سالی که به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است از مردم جهت مشارکت در پروژه‌های نوسازی و بهسازی زیرساخت‌های صنایع دعوت به عمل می‌آوریم.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، بیان کرد: صنایع کوچک و متوسط با سهمی ۹۴ درصدی ازبنگاه‌های تولیدی و ۴۳ درصدی از اشتغال صنعتی به عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور نقشی تاثیر گذار در شکوفایی اقتصادی – اجتماعی کشور به همراه دارد، اما متاسفانه، مورد بی‌مهری قرار گرفته است که امیدواریم در اسناد بالادستی فرصت‌های لازم برای توسعه این بخش فراهم آید.

مقیمی، ادامه داد: شهرک‌های غیردولتی ظرفیت قابل توجهی برای ظهور و بروز مشارکت مردم است، همچنین استقرار صنف و صنوف در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را دنبال می‌کنیم.

وی، تصریح کرد: مجوز شهرک‌های صنفی در داخل حریم شهر‌ها و محدوده شهری در برنامه هفتم توسعه به سازمان ما واگذار شده است.

معاون وزیر صمت، خاطر نشان کرد: سازمان متبوع ما متولی خوشه‌های کسب و کار در کشور است، تجمیع تامین مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی را نیز در دستور کار داریم و دنبال می‌کنیم.

مقیمی، بیان کرد: صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک با ارتقای وظایف و مسوولیت‌ها مجموعه خدمات مورد نیاز مالی را به واحد‌های تولیدی ارائه می‌دهد.

وی، در ادامه این میزگرد با بیان اینکه نقش برخی صنوف تولیدی برای صنایع کوچک به مراتب بیشتر از صنایع است، یادآور شد: نقشه لجستیکی کشور در حوزه صنایع کوچک را اگر مرور و بازنگری کنیم اثراث جدی روی اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، اظهار کرد: نقش و کارکرد‌های صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک ارتقا و به سمت کارکرد‌های حمایت مالی از بنگاه‌ها به عنوان بانک صنایع کوچک رفته است.

مقیمی، در ادامه سخنان خود افزود: برندینگ بسیار حوزه مهمی است، دومین تولیدکننده عسل دنیاییم، اما برندسازی و بازاریابی مناسبی انجام نگرفته است، برای ۱۲۰ هزار تولید کننده عسل کشور در حوزه توسعه برندینگ باید کار شود.

وی، همچنین با بیان اینکه توسعه بر مبنای مزیت‌های منطقه‌ای و توجه به آمایش سرزمینی مهم است، تصریح کرد: بستر‌های توسعه‌ای باید پلتفرمی باشد، سازمان‌های پلتفرمی باید شکل بگیرد، زیرساخت‌های لازم باید شکل بگیرد.

نگاه به صنایع کوچک باید کیفی و ارزشی باشد

همچنین «مهدی صادقی» نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این میزگرد که به مناسبت روز ملی حمایت از صنایع کوچک در خانه صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار کرد: باید در نقش و کارکرد‌های صنایع کوچک بازنگری گردد.

وی در این خصوص، افزود: تاثیرگذاری برخی واحد‌های صنایع کوچک و متوسط در کارکرد‌های صنایع بزرگ و زنجیره‌های تولید فوق العاده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ادامه داد: نگاه به صنایع کوچک باید کیفی و ارزشی و با نگاه به نقش این صنایع در ثروت آفرینی، تولید ناخالص ملی و اشتغال آفرینی باشد.

صادقی، گفت: ۴۳ درصد از اشتغال بخش صنعت کشور در حوزه صنایع کوچک است و این نشانگر نقش و جایگاه مهم این صنایع است.

مردمی‌ترین بخش اقتصاد صنایع کوچک است

«محمدرضا مرتضوی» دبیرکل خانه صمت ایران نیز در این میزگرد، مردمی‌ترین بخش اقتصاد را همین صنایع کوچک و متوسط دانست و افزود: اقتصاد مردمی، تاثیرگذاری بر اقتصاد ملی، اشتغالزایی و خلق ثروت از ویژگی‌های مهم بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

وی، با تأکید بر اینکه چگونگی حمایت‌ها از صنایع کوچک و متوسط باید مورد بازنگری واقع شود، اضافه کرد: در موضوع تامین مالی بنگا‌های کوچک و متوسط که بیشترین مشکل را نیز دارند، نیازمند توجه ویژه و بازنگری سیاست‌های پولی و بانکی هستیم.

دبیرکل خانه صمت ایران، ادامه داد: امروزه صنایع کوچک منحصر به بخش صنعت نیست، بلکه در بخش‌های دیگر مانند کشاورزی هم بسیاری از بنگاه‌های کوچک در حال فعالیت هستند که باید به آنها توجه شود.

ضرورت توجه به جایگاه صنایع کوچک

همچنین «اصغر مصاحب» سرپرست سابق سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه این میزگرد، اظهار کرد: صنایع کوچک در سه سطح باید مورد توجه واقع شود، ابتدا سطح کلان و اسنادبالادستی مانند برنامه هفتم توسعه است که حتی در کشور‌های نوظهور صنعتی این رویکرد وجود دارد.

وی اضافه کرد: سطح دوم، سطح سازمانی است که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بازنگری در قوانین فرصت‌های جدیدی را ایجاد کرده است.

مصاحب تصریح کرد: سطح سوم؛ سطح فعالان عرصه کسب و کار و تولیدکنندگان است، چالش‌هایی مانند ناترازی انرژی چالش‌های این حوزه است.

وی گفت: برای صنایع کوچک و متوسط باید جایگاه مشخص با ارزش آفرینی داشته باشیم.

سرپرست سابق سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین بیان کرد: در حوزه‌های تامین مواد اولیه و منابع مالی برای واحد‌های تولیدی باید اقدام شود، افزایش منابع و سرمایه صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک هم باید مدنظر قرار بگیرد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین