تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۱۴
بازدید: ۲
کد خبر: ۳۴۸۲۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شکاف قیمتی بازار بیشتر شد

سیاست جدید بازارساز ارزی

سیاست جدید بازارساز ارزی
‌می‌متالز - بررسی روند نرخ ارز در معاملات رسمی و غیررسمی گویای آن است که بازارساز براساس یک الگوریتم خاص در روز‌های نوسانی نرخ ارز رسمی را فریز کرده و در روز‌های عادی بازار با شیبی اندک آن را افزایش می‌دهد. به عقیده این افراد عدم نوسان نرخ رسمی ارز در روز‌های اخیر می‌تواند نشانگر پیش‌بینی بانک‌ مرکزی از روز‌های آتی بازار باشد.

سیاست جدید بازارساز ارزی

به گزارش می‌متالز، روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات رسمی مرکز مبادله ارز و طلا نشان می‌دهد که نهاد تصمیم‌گیرنده در سال جاری با روندی آهسته و پیوسته قیمت ارز را افزایش داده است. این شرایط به گونه‌ای بوده که نرخ رشد دلار رسمی تا به اینجای کار از نرخ رشد دلار غیررسمی بالاتر ثبت شده است. اما مشاهدات نشان می‌دهد که این روند در روز‌های هیجانی بازار متوقف می‌شود. با افزایش سطح ریسک‌های سیاسی در بازار نرخ رسمی ارز نیز به خواب فرو رفته و درجا می‌زند. برخی تحلیلگران علت این رفتار را برنامه بانک مرکزی در راستای کاهش شکاف ارزی می‌دانند. براساس روند افزایشی ذکر شده در نرخ ارز رسمی، شکاف میان نرخ مرکز مبادله و نرخ بازار آزاد کاهش چشمگیری داشته است.

این شکاف که در روز‌هایی از سال جاری حوالی ۵۰ درصد ثبت می‌شد، در بازار هفته‌های اخیر به حوالی ۲۲ درصد رسید. کارشناسان اقتصادی همواره بر فواید این کاهش شکاف تاکید کرده‌اند. مهم‌ترین نتیجه این امر را می‌توان از میان رفتن رانت ارزی موجود در اقتصاد کشور عنوان کرد. اما چرا بانک مرکزی در روز‌های هیجانی سیاست خود را متوقف می‌کند؟ برخی از تحلیلگران معتقدند که بانک‌مرکزی با توجه به چشم‌اندازی که از بازار ارز دارد از همراهی با هیجانات آن خودداری می‌کند. به بیان دیگر این نهاد صبر می‌کند تا پس از اتمام ریسک‌های بازار نرخ ارز غیر‌رسمی به نقطه تعادلی خود بازگردد و پس از آن مجددا سیاست کاهش شکاف را از سر بگیرد.

ریسک‌های پیش‌روی بازار

رفتار بازار ارز تهران همچنان هیجانی است. به نظر می‌رسد تا زمان اتمام ریسک‌های سیاسی منطقه‌ای فضای نوسانی بازار تداوم داشته باشد. برخی از تحلیلگران معتقدند که پاسخ ایران نسبت به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس روند پیش‌روی بازار را شفاف‌تر می‌کند. به عقیده برخی از این کارشناسان درصورتی که پاسخ ایران منجر به گسترش درگیری‌های منطقه‌ای نشود، آرامش به فضای بازار بازمی‌گردد. اما درصورتی که پاسخ ایران فراتر از حد انتظار باشد، آتش درگیری‌ها بالا خواهد رفت و امکان رشد نرخ غیررسمی ارز وجود دارد. البته در این میان مساله تعیین کابینه دولت چهاردهم نیز موضوعی است که بر نوسان نرخ ارز در روز‌های گذشته موثر بوده است. انتصاب برخی نام‌های مقبول در میان جامعه اقتصاددانان کشور سبب می‌شود چشم‌انداز فعالان بازار نسبت به سیاست‌های ارزی وزارت اقتصاد و بانک‌مرکزی روشن‌تر شود. در نتیجه شکل‌گیری کابینه دولت چهاردهم نیز می‌تواند از دامنه نوسان نرخ ارز بکاهد.

روز‌های چند نرخی بازار ارز

دیروز دوشنبه ۱۵ مردادماه روند نرخ شاخص‌های ارزی و طلایی کاهشی بود. البته این افت قیمت در میان برخی از معامله‌گران وجود داشت. برخی دیگر از این افراد همچنان با تلاش افزایشی نرخ فروش دلار را حوالی کانال ۶۱ هزار تومانی اعلام می‌کردند. برخی از فعالان بازار معتقدند که ریسک موجود در بازار به زودی تخلیه خواهد شد و پس از آن مانند روند بازار در بهار، نرخ مجددا به سطوح پایین‌تر بازمی‌گردد. اما در مقابل عده دیگری از معامله‌گران نیز هستند که احتمال گسترش درگیری‌های منطقه‌ای را قوی‌تر دانسته و با خرید و جمع‌آوری دارایی تلاش می‌کنند تا در صورت رشد نرخ ارز از نوسان بازار کسب سود کنند. در نهایت قیمت هر برگ دلار آزاد در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۵۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. بازار قطعات مختلف سکه طلا نیز در روز گذشته کاهشی بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در عصر روز گذشته با حدود ۳۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۴۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم و ربع سکه به ترتیب با ۲۰۰ و ۳۰۰ هزار تومان افت نرخ در ارقام ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شدند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده