تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۴۲
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۸۳۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد:

اتفاقات پیش‌بینی نشده بیرونی سرمنشا نزول و رکود بورس/ دولت جدید برنامه حمایتی خود را به سهامداران ارائه کند/ بازار سرمایه باید از تلاطم ناشی از تصمیمات ناگهانی و یک‌شبه نجات یابد

اتفاقات پیش‌بینی نشده بیرونی سرمنشا نزول و رکود بورس/ دولت جدید برنامه حمایتی خود را به سهامداران ارائه کند/ بازار سرمایه باید از تلاطم ناشی از تصمیمات ناگهانی و یک‌شبه نجات یابد
‌می‌متالز - مهرداد گودرزوندچگینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تصمیمات و اتفاقات پیش‌بینی نشده بیرونی سرمنشا نزول و رکود بورس در دوره اخیر بوده است. بازگرداندن اعتماد به این بازار در گرو اتخاذ تصمیمات درست برای بهبود شرایط اقتصادی کشور است.

به گزارش می‌متالز، «مهرداد گودرزوندچگینی» با تاکید به اینکه بازار سرمایه با مدیریت قوی و اثرگذار خود نقش اساسی در اقتصاد و مطالبه حقوق سهامداران از دولت و سیاست‌گذاران اقتصادی دارد، گفت: به طور قطع آنچه که می‌تواند بازار سرمایه را از تلاطم و نوسانات ناشی از تصمیم‌گیری‌های ناگهانی و یک شبه نجات دهد، حمایت قاطع دولت و مجلس از این بازار است.

این نماینده مجلس گفت: بورس در موقعیتی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران قرار دارد، اما برخی ناهماهنگی‌ها و تصمیمات متناقض در حوزه اقتصاد و بعضی رخداد‌های سیاسی موجب شد تا بازار دچار نوسان پی‌درپی شود، حال دولت جدید برای تراز کردن بازار بهتر است هر چه سریعتر برنامه حمایتی خود را به سهامداران ارائه کند.

او تاکید کرد: در دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم باید بیش از پیش و به مرور زمان، اعتماد سرمایه‌گذاران، سیاست‌گذاران اقتصادی و مسوولان دولت را به بازار سرمایه، به عنوان بازوی اجرایی در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، جلب و اقدامات موثری برای افزایش مشارکت عمومی و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و جهش تولید انجام دهد.

نقش تصمیمات یک‌شبه

نماینده مردم رودبار در مجلس گفت: بورس به عنوان یکی از واسطه‌های مهم و اصلی جذب سرمایه برای افزایش تولید در کشور نباید با تصمیمات یک‌شبه دولت دچار نوسان شود چراکه ماهیت بورس تعادل بخشی به اقتصاد کشور است.

او تاکید کرد: به عنوان مثال یکی از عوامل موثر بر رکود بازار سهام در دوره اخیر تشدید روند قیمت‌گذاری دستوری بوده است لذا به نظر می‌رسد حذف قیمت‌گذاری دستوری طبق برنامه هفتم توسعه می‌تواند محرکی قوی برای بازگشت رشد به بورس و خروج این بازار از رکود باشد.

عوامل رکود بورس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: در دوره اخیر عواملی چون، تشدید قیمت‌گذاری دستوری، افزایش نرخ بهره، رشد نرخ خوراک و عواملی از این دست، باعث شده بازار سهام با مشکلات متعدد مواجه شود و اعتماد بازار از دست رود. افزایش ضرر و زیان شرکت‌ها و صنایع بورسی هم نارضایتی سهامداران را به دنبال داشته است. این رویداد‌ها نیز عمدتا تحت تاثیر تصمیمات و ناهماهنگی ها، در بیرون از ساختار بازار سرمایه رخ داده است؛ لذا بازگرداندن اعتماد به این بازار در گرو هماهنگ شدن تصمیمات دستگاه‌های دولتی در حوزه اقتصاد است.

گودرزوندچگینی، اعلام کرد: دولت موظف است شرایط را به نفع بازار سرمایه تغییر دهد، زیرا این بازار تنها حوزه شفاف در جذب سرمایه‌های مردم است که می‌تواند با تجهیز بهینه منابع خرد، به جهش تولید در کشور کمک کند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین