تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۳۸
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۴۸۴۰۲
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل پتروشیمی ارومیه:

استراتژی پتروشیمی ارومیه؛ تولید کود‌های شیمیایی متنوع است/ راه‌اندازی واحد پلی آلومینیوم کلراید؛ ظرف دو سال

استراتژی پتروشیمی ارومیه؛ تولید کود‌های شیمیایی متنوع است/ راه‌اندازی واحد پلی آلومینیوم کلراید؛ ظرف دو سال
‌می‌متالز - مدیرعامل پتروشیمی ارومیه گفت: استراتژی پتروشیمی ارومیه تولید کود‌های شیمیایی متنوع به عنوان هاب صنعت پتروشیمی در حوزه کود‌ها با رویکرد توسعه پایدار است.

به گزارش می‌متالز، اکبر اسمعیلی، مدیرعامل پتروشیمی ارومیه اظهار کرد: استراتژی پتروشیمی ارومیه تولید کود‌های شیمیایی متنوع به عنوان هاب صنعت پتروشیمی در حوزه کود‌ها با رویکرد توسعه پایدار است.

وی ادامه داد: اگر از منطقه صحبت می‌کنیم؛ منظور ما کشور‌های اطراف شرکت مانند ترکیه، عراق، آذربایجان و شمال غرب کشور است. حدود ۸ ماه پیش پتنت یک کود ترکیبی را به دست آوردیم، واحد آن را طراحی کردیم، سفارش ساخت دستگاه‌های آن نیز انجام و نصب شد و در هفته آینده به مرحله تولید تجاری خواهد رسید که توسط مقامات محلی افتتاح می‌شود. یک کود ترکیبی به نام "نیتروژن گوگردی" است. تفاهم‌نامه‌ای با وزارت جهاد کشاورزی عراق از طریق تریدر‌ها به میزان ۲۰ هزار تن منعقد شد. به محض تولید در ۳، ۴ هفته آینده این محصول وارد کشور عراق می‌شود و ارزش افزوده بالایی برای ما دارد. مواد اولیه این کود در دنیا ۱۳۰ دلار است، اما پتروشیمی ارومیه این کود را با قیمت ۲۸۰ دلار می‌فروشیم.

وی خاطرنشان کرد: طراحی این کارخانه فقط برای یک نوع کود نیست. با اینکه اسکیل این کارخانه کوچک است، اما برای کود‌های متنوع طراحی شده است. براساس نیاز بازار می‌توانیم از یک کود به کود دیگر، از یک گرید به گرید دیگر برویم. در حال حاضر بازار نیتروژن گودگردی خوب است. فردا ممکن است بازار NPK خوب باشد. چون در ارومیه هم نیتروژن (N)، (K) پتاسیم داریم و فسفر را که خریداری می‌کنیم. با این ترکیب بازی و کود‌های ترکیبی درست می‌کنیم. امنیت غذایی برای دنیا مهم است. پس، چون امنیت غذایی مهم است، کود نیز مهم است. اسکیل ما تکمیل زنجیره است. مثل اوره تناژ یک میلیونی نداریم. اسکیل ارومیه کوچک است و دور از منابع خوراک است. ما هدف نداریم که طلا را به مس تبدیل کنیم. ما می‌خواهیم در راستای تکمیل زنجیره حرکت کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه گفت: کوتاهترین انتظار ما از دولت جدید این است که واحد پلی آلومینیوم کلراید را که آماده راه‌اندازی بوده و یکی از پروژه‌های خوب کشور بوده که در طول دو سال از مرحله خاک به مرحله راه‌اندازی رسیده و جزو معدود پروژه‌هایی است که ظرف دو سال به بهره‌برداری رسیده است. محصولی بسیار ارزشمند بوده که ورودی اسید کلریدریک را به یک محصول با ارزش افزوده بالاتر تبدیل می‌کند. امکان صادرات آن نیز وجود دارد. همچنین، در کشور ما برای تصفیه آب‌های صنعتی و آب‌های آشامیدنی استفاده می‌شود. امیدواریم با حضور دولت وفاق ملی انجام شود.

اسمعیلی همچنین عنوان کرد: درخواست بلندمدت ما این است که براساس استراتژی، زنجیره را تکمیل کنیم. ما به مساعدت دولت چه در تخصیص منابع مالی و چه تخصیص خوراک نیاز داریم تا پتروشیمی ارومیه را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین