تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۱۳
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۴۸۲۷۷
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس خبر داد

تولید پتروشیمی‌های گروه پترول به ظرفیت اسمی رسید

تولید پتروشیمی‌های گروه پترول به ظرفیت اسمی رسید
‌می‌متالز - مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس با اعلام اینکه میانگین تولید در پتروشیمی‌های گروه پترول به ظرفیت اسمی رسیده است، گفت: با بهره‌برداری از طرح‌های تازه نیز حدود ۷۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید این گروه افزوده می‌شود.

به گزارش می‌متالز، «رشید قانعی» امروز (چهارشنبه، ۱۷ مرداد) در نشست با خبرنگاران که با حضور مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه گروه انجام شد، بیان کرد: شرکت‌های پتروشیمی گروه پترول با ظرفیت اسمی در حال تحقق میانگین تولید هستند که این رقم از میانگین تولید ۷۹ درصدی شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس نیز بالاتر است.

وی افزود: مجموع تولید گروه پترول از ۹۷۵ هزار تن در سال مالی ۱۴۰۰ به ترتیب با ۳۰ درصد و ۳۸ درصد افزایش به یک میلیون و ۳۰۷ هزار تن در سال مالی ۱۴۰۱ و یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال مالی ۱۴۰۲ رسید که امیدواریم این افزایش تولید برای امسال نیز محقق شود.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به حدود یک میلیون تن افزایش تولید شرکت‌های پتروشیمی زیرمجموعه گروه در سه سال اخیر گفت: با بهره‌برداری از طرح‌های نو حدود ۷۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید این گروه افزوده می‌شود.

قانعی با بیان اینکه تولید پلی‌اتیلن پتروشیمی ایلام با ۱۰۵ درصد ظرفیت اسمی در حال انجام است، یادآور شد: با بهره‌برداری از پتروشیمی گچساران بخشی از چالش تأمین خوراک پتروشیمی ایلام مرتفع شد.

وی با اشاره به اینکه پتروشیمی ارومیه از تولید با ۶۰ درصد ظرفیت اسمی به ۱۰۰ درصد رسیده است، گفت: واحد پلی آلومینیوم کلراید (PAC) پتروشیمی ارومیه آماده گشایش است که با استقرار کامل دولت چهاردهم زمان بهره‌برداری مشخص می‌شود.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس همچنین از بهره‌برداری واحد تازه کود پتروشیمی ارومیه در هفته آینده خبر داد که محصول آن برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود.

قانعی با اشاره به اینکه فاز نخست طرح پتروشیمی ارغوان گستر ایلام راه‌اندازی شده و عملیات فاز دوم نیز در حال تکمیل است، گفت: این طرح نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

وی تصریح کرد: تجهیزات واحد نهایی طرح پتروشیمی صدف نیز پس از هشت سال وارد سایت شده است و این طرح تا اواسط پاییز امسال راه‌اندازی می‌شود.

به گفته مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس، تأمین مالی طرح‌های پتروآرمند لردگان و نگین سنقر در حال انجام است و به ۷۰ درصد پیشرفت رسیده‌اند.

پتروشیمی ارومیه قطب کود منطقه می‌شود

اکبر اسماعیلی، مدیرعامل پتروشیمی ارومیه در این نشست از برنامه‌ریزی این شرکت برای تبدیل‌شدن به قطب کود کشاورزی و محصولات شیمیایی منطقه در افق ۱۴۰۸ خبر داد.

سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایلام در توسعه میدان تنگه‌بیجار

داوود جعفری‌فر، مدیرعامل پتروشیمی ایلام نیز با تأکید بر تمرکز این شرکت بر رفع چالش واحد‌ها که مهم‌ترین آن چالش کمبود خوراک است، اعلام کرد: راهکار‌های مختلفی به طور کوتاه‌مدت و بلندمدت برای حل این مشکل برنامه‌ریزی شده است.

وی در توضیح این راهکار بلندمدت ادامه داد: مذاکرات با وزارت نفت برای توسعه میدان تنگه‌بیجار در حال انجام است و تا پایان سال ۲ حلقه چاه به بهره‌برداری می‌رسد که سبب افزایش خوراک پتروشیمی ایلام می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام درباره راهکار‌های کوتاه‌مدت با بیان اینکه قرارداد C۳+ با پتروشیمی گچساران به حجم سالانه ۶۵ هزار تن که کمبود خوراک واحد الفین مرتفع می‌شود، افزود: قرارداد ۱۰۰ هزارتنی دیگری نیز از خط سراسری اتیلن با پتروشیمی گچساران اجرایی شده، به طوری که در سه ماه ۱۴۰۳ نسبت به پارسال ۱۸ درصد افزایش تولید محقق شده است و در تیرماه امسال رکورد تازه تولید واحد پلی‌اتیلن سنگین با ۲۷ هزار و ۶۰۰ تن ثبت شد.

بهره‌برداری از طرح پتروشیمی ارغوان گستر ایلام در پاییز

وحید نام‌نیک، مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارغوان گستر ایلام در ادامه این نشست با بیان اینکه این طرح در ۲ سال گذشته حدود ۴۸ درصد پیشرفت داشته است، تصریح کرد: همه بخش‌های طرح نصب شده است و هم‌اکنون ۹۶ درصد پیشرفت دارد و در پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اعلام کرد که طرح پتروشیمی ارغوان گستر ایلام نخستین پلی‌پروپیلن نخستین واحد PP هلدینگ خلیج فارس است که در درآمدزایی بسیار ارزشمند خواهد بود.

ثبت بیشترین افزایش تولید برای پتروشیمی لردگان

در ادامه، محسن محمودی، مدیرعامل پتروشیمی لردگان با اشاره به اینکه این مجتمع با ظرفیت ۸۶ درصد تولید دارد، افزود: لردگان در شرایط سخت تحریم ساخته شده و اشتغالزایی مناسبی در منطقه کم‌برخوردار ایجاد کرده است.

وی به ثبت رکورد تولید ۷۰۰ هزار تن اوره پتروشیمی لردگان در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: این مجتمع پارسال بیشترین افزایش تولید را در بین پتروشیمی‌های کشور داشت.

پیشرفت ۶۳ درصدی طرح پتروآرمند لردگان

ایرج بختیاری‌نیا، مدیرعامل شرکت پتروشیمی پتروآرمند لردگان با اشاره به اینکه این طرح پارسال ۳۳ درصد پیشرفت داشت، اعلام کرد: این طرح هم‌اکنون به پیشرفت ۶۳ درصدی رسیده است.

منبع: شانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین