تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۳۳
بازدید: ۱۲
کد خبر: ۳۴۸۴۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مروری بر مهم‌ترین رویداد‌های تالار نقره‌ای

یک هفته با بورس کالا

یک هفته با بورس کالا
‌می‌متالز - در هفته گذشته رویداد‌ها و اظهارنظر‌هایی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به"رفع محدودیت ارزی صنایع به کمک اوراق سلف ارزی"، "حجم معاملات گواهی شمش طلا از معادل وزنی یک میلیون سکه عبور کرد" و "راه اندازی قرارداد اختیار معامله صندوق طلای لوتوس با سررسید فروردین ۱۴۰۴" اشاره کرد.

رفع محدودیت ارزی صنایع به کمک اوراق سلف ارزی

به گزارش می‌متالز، مدیر بازار‌های مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: با راه‌اندازی اوراق سلف ارزی در بورس کالا گام مهمی جهت جذب سرمایه خرد ارزی برداشته شده و این موضوع می‌تواند به تولیدکنندگانی که با محدودیت ارزی جهت سرمایه‌گذاری مواجه هستند، کمک کند.

رحمان آراسته گفت: یکی از رسالت‌های بورس کالای ایران همواره این است که بتواند با طراحی ابزار‌های مالی، سرمایه‌های سرگردان و خرد افراد را جذب بازار‌های رسمی و شفاف کرده و به تولیدکنندگان کمک کند. در این راستا ابزار‌های مختلفی راه‌اندازی شده و در حوزه طلا و صندوق‌های طلا نیز ابزارسازی‌های بزرگی صورت گرفته؛ به طوری که تاکنون نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان جذب این صندوق‌ها شده و کمک شایانی به تولیدکنندگان شمش طلا شده است.

به گفته آراسته، علاوه بر صندوق ها، از طریق انتشار اوراق تامین مالی مثل اوراق سلف موازی استاندارد نیز سالانه بیش از ۱۰ همت تامین مالی برای تولیدکنندگان انجام شده است.

وی با بیان اینکه در این معاملات، مشتریان ارز خود را به حساب‌های ارزیشان واریز کرده و تولیدکننده از این منابع جهت واردات و خرید قطعات موردنیاز تولید خود استفاده می‌کند، گفت: در سررسید، مشتری می‌تواند علاوه بر دریافت اصل پول خود به صورت ارزی، طبق مشخصات مندرج در قرارداد و با توجه به شرایط بازار ارز، سود ارزی دریافت کند؛ همچنین برای اولین بار در دنیا، مشتری می‌تواند در سررسید قرارداد، معادل دارایی ارزی خود شمش طلا دریافت کند.

حجم معاملات گواهی شمش طلا از معادل وزنی یک میلیون سکه عبور کرد

حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران از زمان راه‌اندازی تاکنون با ثبت معامله ۷.۳ تن شمش از معادل وزنی یک میلیون سکه عبور کرد تا رکورد جدیدی در تاریخ این معاملات به ثبت برسد.

جدیدترین آمار ثبت شده در معاملات گواهی سپرده شمش طلا نشان می‌دهد که به دلیل استقبال گسترده فعالان بازار سرمایه و عموم مردم از این ابزار مالی مبتنی بر طلا، حجم این معاملات از زمان راه‌اندازی تاکنون از معادل وزنی یک میلیون سکه عبور کرده است.

براساس آمار به ثبت رسیده، حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا به بیش از ۷.۳ تن شمش رسیده و حجم سپرده گذاری شمش طلا در خزانه‌های بورس کالا نیز به حدود ۸ تن افزایش یافته است.

قرارداد اختیار معامله صندوق طلای لوتوس با سررسید فروردین ۱۴۰۴ راه‌اندازی شد

مدیریت بازار‌های مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران با ارسال اطلاعیه‌ای از راه‌اندازی قرارداد اختیار معامله واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق طلای لوتوس سررسید فروردین ۱۴۰۴ خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: قرارداد‌های اختیار معامله واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق طلای لوتوس سررسید فروردین ۱۴۰۴ از روز شنبه ۲۰ مرداد ماه با امکان استفاده از استراتژی کاوردکال راه‌اندازی و قابل معامله است.

لازم به ذکر است که قرارداد‌های اختیار معامله بدون حد نوسان قیمتی، با دوره گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با دوره عادی معاملاتی ادامه می‌یابد.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین