تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۴۸۴۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نرخ ارز در تعادل ۵ ماهه است؟

هفته پرتلاطم بازار دلار

هفته پرتلاطم بازار دلار
‌می‌متالز - در هفته‌ای که گذشت دلار آزاد در فضای چند نرخی قرار داشت. وجود احتمال پاسخ قاطع ایران به رژیم صهیونیستی سبب شد تا ریسک‌های سیاسی بازار افزایش یابد. اما رویکرد همه معامله‌گران نسبت به این ریسک‌ها یکسان نبود. برخی آنها را عاملی افزایشی برای نرخ ارز تلقی کرده و برخی دیگر معتقد بودند که اخبار منفی زود‌گذر است.

هفته پرتلاطم بازار دلار

به گزارش می‌متالز، پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه حماس در تهران، احتمال گسترش درگیری‌های منطقه‌ای بالا رفت. بسیاری از مسوولان کشور نسبت به این اقدام واکنش نشان داده و از انتقام قریب‌الوقوع سخن به میان آوردند. درهمین راستا بخشی از فعالان بازار با این اخبار همراه شده و اقدام به بالا بردن نرخ ارز کردند. در مقابل برخی دیگر از بازیگران ارزی نیز بودند که این اخبار را زودگذر تلقی کرده و معتقد بودند هیجانات وارد شده به بازار تخلیه خواهد شد. تقابل این دو گروه از معامله‌گران موجب ایجاد فضای چند نرخی در بازار غیررسمی ارز شد. معامله‌گران گروه اول با تشدید روند افزایشی در بازار فردایی اقدام به نرخ‌دهی در کانال‌های بالاتر می‌کردند.

اما معامله‌گران گروه دوم با عدم خرید در نرخ‌های بالاتر سوخت لازم جهت شکل‌گیری رشد قیمت شارپی را فراهم نمی‌کردند. نرخ دلار آزاد به عنوان شاخص بازار غیررسمی ارز در روز سه‌شنبه ۰۹ مرداد فعالیت خود را در پله‌های نخست کانال ۵۹ هزار تومانی پایان بخشید. اما در بازار روز چهارشنبه و پس از انتشار خبر مورد ذکر نرخ این ارز در نیمه کانال ۶۰ هزار تومانی به فروش رسید. به‌طور کلی فضای چند نرخی را می‌توان به ۳ قسمت تقسیم کرد. فعالان گروه افزایشی محدوده ۶۱ هزار و ۵۰۰ تا ۶۲ هزار تومان را هدف قرار داده و برای ساعاتی تلاش کردند نرخ اسکناس آمریکایی را در کانال ۶۲ معامله کنند.

معامله‌گران گروه مخالف نیز محدوده نیمه دوم کانال ۶۰ هزار تومانی را بازه فعالیت مناسب دلار آزاد عنوان کردند. در این میان گروه دیگری از فعالان نیز حد وسط این ۲ بازه یعنی محدوده ۶۱ هزار تومان تا ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان را به عنوان نرخ میانگین بازار انتخاب کردند. به مرور با گذشت زمان بخشی از هیجانات و ریسک‌های موجود در بازار تخلیه شد. اما به نظر می‌رسد وجود احتمال پاسخگویی ایران سبب شده تا فضای چندنرخی تداوم داشته باشد. علاوه بر موارد ذکر شده گروهی از تحلیلگران ارزی ضمن اشاره به روند کلی نرخ ارز از ابتدای سال جاری تاکنون بر این‌باورند که محدوده کانال‌های ۶۰ و ۶۱ هزار تومانی به‌طورکلی نرخ تعادلی بازار است. این افراد در توجیه ادعای خود از میزان بازدهی اندک دلار در ۵ ماهه نخست سال سخن به‌میان می‌آورند.

براساس محاسبات به عمل آمده شاخص بازدهی بازار غیررسمی ارز در بخش عمده روز‌های سپری شده از ۱۴۰۳ منفی بوده است. به بیان دیگر برخلاف رشد شاخص‌های کلان اقتصادی مانند تورم و نقدینگی، نرخ ارز نه تنها رشد نداشته بلکه در بسیاری از روز‌های سال در یک فضای کاهشی فعالیت کرده، درنتیجه می‌توان گفت روند کلی بازار در یک ماه گذشته مثبت با شیب اندک بوده و نرخ حال حاضر بدون در نظر گرفتن ریسک‌ها نیز نرخی منطقی است. در نهایت قیمت دلار آزاد در بازار روز پنج‌شنبه ۱۸ مرداد به رقم ۶۱ هزار تومان رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین