تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۴۸۴۸۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
قاسمی:

عملکرد ضعیف مدیران راه و شهرسازی دولت سیزدهم در تحقق اهداف طرح نهضت ملی مسکن

عملکرد ضعیف مدیران راه و شهرسازی دولت سیزدهم در تحقق اهداف طرح نهضت ملی مسکن
‌می‌متالز - عضو کمیسیون عمران مجلس گفـت: باوجود تمام تلاش‌های صورت گرفته روند ساخت مسکن در وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم با موفقیت چندانی همراه نبوده است.

به گزارش می‌متالز، حبیب قاسمی در رابطه با عملکرد وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم در حوزه مسکن گفت: بعد از تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید مسکن در سال ۱۴۰۰ اقدامات خوبی در حوزه ساخت و ساز مسکن در سراسر کشور صورت گرفت که تا حدودی منجر به بهبود شاخص مدت زمان خانه‌دار شدن دهک‌های پایین جامعه شد.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به عدم تحقق اهداف ساخت مسکن در طول دولت سیزدهم ادامه داد: بخش عمده‌ای از ناموفقیت‌های صورت گرفته در اجرای قانون جهش تولید مسکن به عملکرد مسوولان وزارت راه و شهرسازی مرتبط بوده چرا که مطابق با این قانون وزارت راه مکلف به ایجاد ساز و کار مناسب برای رونق تولید و ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی و خانه دار شدن مردم بوده است.

وی با اشاره به اجرای عملیات ساخت بیش از ۲.۵ میلیون واحد مسکن در سراسر کشور با حدود ۴۰ درصد میانگین پیشرفت فیزیکی عنوان کرد: در برخی از مناطق واحد‌های مسکونی تا ۸۰ درصد هم پیشرفت داشته و در برخی مناطق دیگر پروژه‌ها در مراحل واگذاری زمین، انعقاد قرارداد با پیمانکار و ... هستند. اما به صورت کلی با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته روند ساخت مسکن در وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم با موفقیت چندانی همراه نبوده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: یکی از دلایل کندی روند ساخت مسکن مربوطه به فرآیند الحاق زمین‌های خارج محدوده شهری بوده که این الحاق‌ها بر اساس قوانین شورای عالی شهرسازی یا شهرداری‌ها باید بدون فوت وقت صورت گرفته و سپس روند تغییر کاربری در کمیسیون ماده ۵ که مرجع تصمیم‌گیری در خصوص تغییر کاربری ذیل شورای عالی شهرسازی در مراکز استان‌ها با مدیریت استاندار یا معاون عمرانی استاندار است، انجام شود، اما متاسفانه در این حوزه هم اشکالاتی وجود داشته که نشان‌دهنده عدم اهتمام کافی مسوولان یا عدم شناخت کافی آنت‌ها مسائل است.

این نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مسوولان وزارت راه برای برای شناسنامه دار کردن و یا دریافت سند ملکی رسمی زمین‌های دولتی که از سال‌های گذشته در اختیار این وزارتخانه بوده اقدام عاجلی انجام ندادند و همین امر موجب شده برخی زمین‌ها با معارضات و مشکلاتی همراه باشد و روند ساخت مسکن و اجرای پروژه‌های طرح نهضت ملی با تاخیر و کندی همراه شود. این امر نیز ریشه در کوتاهی و یا عدم انجام وظیفه مدیران کل وزارت راه و شهرسازی استان‌ها و شهرستان‌ها داشته است.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین