تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۴۳
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۴۸۵۶۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
داده‌های مرکز آمار ایران روایت می‌کند:

رونق ساخت‌وساز در شهرستان‌ها، رکود در تهران

رونق ساخت‌وساز در شهرستان‌ها، رکود در تهران
‌می‌متالز - طبق تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار ایران، در شرایطی که ساخت‌وساز مسکن در تهران وارد فاز رکودی شده، در سایر شهر‌ها رونق نسبی ساخت مسکن را شاهد هستیم.

به گزارش می‌متالز، به گفته مرکز آمار ایران، تعداد پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در شهر تهران در زمستان ۱۴۰۲ نسبت به زمستان ۱۴۰۱ با کاهش ۵۰.۷ درصدی مواجه بوده، اما در همین دوره تعداد پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در شهرداری‌های کل کشور افزایش ۱۱.۸ درصدی داشته است.

نمای ساخت‌و ساز در پایتخت

بررسی اطلاعات مربوط به پروانه‌های ساختمانی صادر شده در فصل زمستان سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد: در این فصل ۶۶۰۶ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در شهرداری تهران، پیش‌بینی شده که نسبت به فصل پاییز سال ۱۴۰۲ معادل ۵۴.۷ درصد و نسبت به فصل زمستان سال ۱۴۰۱ معادل ۵۰.۷ درصد کاهش داشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان ۸.۱ واحد بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، در زمستان ۱۴۰۲ معادل ۸۱۷ پروانه احداث ساختمان در شهرداری تهران صادرشده که نسبت به فصل پاییز ۱۴۰۲ معادل ۵۹.۵ درصد و نسبت به فصل زمستان سال ۱۴۰۱ معادل ۵۵.۳ درصد کاهش داشته است.

مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان صادر شده در شهرداری تهران در زمستان ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۴۴۳ هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل پاییز پارسال ۴۴.۲ درصد و نسبت به فصل زمستان سال ۱۴۰۱ معادل ۳۸.۹ درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره مورد بررسی ۱۷۶۶ مترمربع بوده است.

مهاجرت سازندگان مسکن به سایر شهر‌ها

طبق گزارش مرکز آمار ایران، شهرداری‌های کشور در زمستان سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۴۲۴۷۶ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان پیش‌بینی کرده که نسبت به فصل پاییز سال ۱۴۰۲ معادل ۸.۷ درصد و نسبت به فصل زمستان سال ۱۴۰۱ معادل ۱۱.۸ درصد افزایش داشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه احداث ساختمان ۲.۹ واحد بوده است.

شهرداری‌های کشور در زمستان ۱۴۰۲ تعداد ۴۹۹۱۶ پروانه احداث ساختمان صادر کرده‌اند که نسبت به فصل پاییز سال ۱۴۰۲ معادل ۲۰.۸ درصد و نسبت به فصل زمستان سال ۱۴۰۱ معادل ۲۲.۵ درصد افزایش داشته است.

مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در زمستان ۱۴۰۲ حدود ۲۶۲۴۲ هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل پاییز ۱۴۰۲ معادل ۱۶.۹ درصد و نسبت به فصل زمستان سال ۱۴۰۱ معادل ۱۲ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها ۵۲۶ مترمربع بوده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده