تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۲
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۸۴۷۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تداوم سقوط آزاد بهای فلز سرخ

چینی‏‏‌ها مس نمی‏‏‌خرند

چینی‏‏‌ها مس نمی‏‏‌خرند
‌می‌متالز - قیمت مس در بازار جهانی از ۲۱ماه مه همچنان در سراشیبی قرار دارد. با توجه به اینکه اقتصاد چین در فاز انقباضی است و دولت این کشور محرک‌های لازم را به کار نمی‌برد و همچنان بخش مسکن و ساخت‌وساز در رکود قرار دارد و با وجود مازاد عرضه فلز سرخ، میزان تقاضا کاهش یافته است و از این‌رو قیمت مس به سقوط آزاد خود ادامه می‌دهد. بهای مس روز پنج‌شنبه روند صعودی را در پیش گرفت، اما نتوانست سطح ۴ دلار در هر پوند معادل ۸‌ هزار و ۸۰۰ دلار به ازای هر تن را در معاملات شیکاگو پس بگیرد.

چینی‏‏‌ها مس نمی‏‏‌خرند

به گزارش می‌متالز، در حال حاضر قیمت این فلز سرخ نسبت به اواسط ماه مه ۲۳‌ درصد کاهش یافته است. معاملات آتی مس در ماه اوت از کف ۴ دلار در هر پوند گذشت که کمترین رقم طی پنج‌ ماه گذشته به حساب می‌آید و نشان دهنده افزایش موج ریسک گریزی سرمایه‌گذاران است که فشار فروش شدیدی را در طیف گسترده‌ای از دارایی‌های مالی و کالا‌ها در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده از انقباض اقتصادی در ایالات‌ متحده آمریکا به وجود آورده است. کاهش رشد در چین به نگرانی‌های اخیر در مورد داده‌های منتشرشده اقتصاد ایالات‌ متحده اضافه کرده و از رکود تقاضا برای کالا‌های صنعتی حمایت می‌کند. شاخص مدیران خرید تولیدی و همچنین شاخص مدیران خرید صادراتی چین انقباض اقتصاد این کشور را در ماه ژوئیه گزارش می‌کند، در حالی که شاخص مدیران خرید و تولید انجمن مدیریت تامین و تولید ایالات‌ متحده آمریکا بر وضعیت نسبتا مطلوب کارخانه‌ها تاکید دارد.

مسکن چینی ناجی مس شد

با توجه به این شرایط، میزان تقاضای برای فلزات پایه در چین همچنان روند نزولی خواهد داشت، چراکه دولت این کشور از هدف قرار دادن مولفه‌های محرک در سومین پلنوم اخیر خودداری کرده است. علاوه بر این، گزارش‌هایی منتشر شده است مبنی بر اینکه برخی از کارخانه‌های ذوب چینی پروژه‌های جدیدی را برای پیروی از برنامه‌های تولید در دستور کار خود قرار داده اند و این امر نگرانی‌ها درخصوص عرضه را کاهش داده است. اما با توجه به فاز انقباضی اقتصاد چین پیش‌بینی می‌شود که میزان تقاضا برای فلز سرخ همچنان با افت همراه باشد.

یادداشت جدیدی از Capital Economics به ناظران صنعت یادآوری می‌کند که ثروت و منابع مس در چین هستند و به‌طور ویژه، بخش ساخت‌وساز در این کشور و کارخانه‌های ذوب می‌توانند به‌عنوان دو فاکتور مهم برای بازگشت بخش مس به رونق گذشته عمل کنند. رونق بخش مسکن و افزایش میزان مصرف فلز سرخ از یک‌طرف و ساخت واحد‌های ذوب و افزایش میزان تولید و عرضه کاتد مس از سوی دیگر موجب روشن شدن بازار مس می‌شود. همچنین این کارشناس بازار فلزات تاکید دارد که روند نزولی رشد میزان مصرف مس ایالات‌ متحده، تضعیف بازار املاک در چین و کاهش تقاضا در این کشور و همچنین ظرفیت مازاد در انبار‌ها به طور مداوم قیمت‌های مس را کاهش می‌دهد. با وجود این، میزان تولید کارخانه‌های ذوب چین که مسوول تولید بیش از نیمی از مصرف جهانی هستند، همچنان بالا خواهد ماند و موجودی انبار‌های مبادله‌ای فراوان شاهد کاهش قیمت صادرات مس این کشور می‌شود و قیمت‌ها در بازار جهانی به مسیر کاهشی خود ادامه می‌دهد. در حالی که با افزایش استقراض دولت و مخارج زیرساختی چین در چند ماه آخر سال ۲۰۲۴، قیمت فلزات اساسی باید تا پایان سال افزایشی پیش‌بینی شود، اما تا پایان سال آینده مس به زیر سطح امروزی برمی گردد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین