تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۳۶
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۴۸۶۱۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ذخایر مس سر به فلک کشید!

ذخایر مس سر به فلک کشید!
‌می‌متالز - ذخایر آسیایی مس به بالاترین سطح در طول ۶ سال اخیر رسید و داده‌های اقتصادی از ضعف بخش‌های صنعتی و افت شدید تقاضا خبر می‌دهد. تحلیل‌گران معتقدند داده‌های تورمی در هفته پیش‌رو تاثیر بسیاری بر قیمت کامودیتی‌ها به خصوص مس دارد.

به گزارش می‌متالز، ذخایر آسیایی فلز مس در مدیریت بورس فلزات لندن سر به فلک رسید و با افزایش چشم‌گیری سقف ذخایر سال ۲۰۱۹ را شکست. همزمان با رشد ذخایر مس، قیمت این فلز در بورس فلزات لندن کانال ۹ هزار دلار را از دست داد و به سطح ۸۸۰۰ دلار کاهش پیدا کرد.

ذخایر مس سر به فلک کشید!

افت شدید تقاضا برای فلز مس به عنوان دلیل اصلی ریزش قیمت‌ها در این بازار مطرح می‌شود. بخش ساخت و ساز چین بزرگترین مصرف‌کننده فلز مس در رکود کامل به سر می‌برد و دولت چین برخلاف بازه‌های زمانی قبلی، بسته حمایتی خاصی برای تحریک تقاضای مسکن ارائه نداده است. مس در بزرگترین بازار جهان یعنی چین نه تنها مشتری ندارد بلکه آنها بر صادرات مس خود افزوده‌اند و اخبار منتشر شده نشان می‌دهد به دنبال ضعف شدید تقاض ا تصفیه مس در چین کاهش پیدا می‌کند. این اخبار منجر به کاهش شدید قیمت مس در هفته‌های گذشته شد.

ذخایر مس سر به فلک کشید!

قیمت مس در معاملات هفته گذشته کانال ۹ هزار دلار را از دست داد و تا ۸۸۴۰ دلار ریزشی شد. اکنون قیمت مس در پایین‌ترین سطح در طول ۵ ماه گذشته قرار دارد و درحالی‌که ۳ ماه قبل سقف تاریخی جدیدی به ثبت رساند، اکنون کف‌های قیمتی را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد. قیمت مس در طول ۳ ماه اخیر بیش از ۱۹ درصد کاهش یافت با این حال مؤسسات مالی متوسط قیمت مس در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۴ را در کانال ۹ هزار دلار تخمین می‌زنند. پیش از این وقتی مس در کانال ۱۰ هزار دلار به ازای هر تن معامله می‌شد جی‌پی‌مورگان و گلدن ساکس مس ۱۲ تا ۱۵ هزار دلاری تا پایان سال ۲۰۲۴ سخن می‌گفتند ولی اکنون پیش‌بینی خود را تا ۹ هزار دلار کاهش دادند.

ترس از رکود در بازار مس

داده‌های اقتصادی کشور‌های بزرگ مانند چین و آمریکا در هفته‌های گذشته ناامید کننده‌تر از انتظارات منتشر شد. شاخص مدیران خرید چین به پایین‌ترین سطح در ۱۳ ماه اخیر سقوط کرد، در آمریکا نیز کاهش همین شاخص و افزایش بیکاری از احتمال آغاز رکود خبر می‌دهد. با انتشار این داده‌ها قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها به خصوص مس در هفته‌های گذشته کاهش پیدا کرد.

فدرال رزرو پس از انتشار داده‌های جدید اقتصادی جلسه فوری برگزار کرد و انتظار می‌رود اقداماتی مانند کاهش نرخ بهره با هدف جلوگیری از ایجاد رکود انجام شود. انتشار داده‌های تورمی در هفته پیش‌رو نقش مهمی در سیاست‌های اقتصادی دارد. تحلیل‌گران معتقدند در صورت افزایش شاخص بهای مصرف‌کننده قیمت کامودیتی‌ها در یک ماه پیش‌رو به روند کاهشی خود ادامه می‌دهند و در صورت کاهش شاخص بهای مصرف کننده به کمتر از ۳ درصد احتمال آغاز چرخه انبساطی وجود دارد. در این صورت شرایط برای افزایش قیمت فلز مس فراهم می‌شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده