تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۸۵۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده مردم غرب کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی:

معادن گیلانغرب باید از انحصار خارج شود

معادن گیلانغرب باید از انحصار خارج شود
‌می‌متالز - نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از انحصاری بودن معادن قیر طبیعی گیلانغرب به عنوان ثروت ملی خواستار خروج این سرمایه از دست افراد محدود و بهره‌مندی تمام مردم شهرستان از سود آن در قالب سهام و شرکت شد.

به گزارش می‌متالز، فتح‌الله حسینی روز شنبه در شورای اداری گیلانغرب با حضور استاندار کرمانشاه و مدیران استانی و شهرستانی این پرسش را مطرح کرد که چرا باید عده‌ای محدود معادن ما به‌عنوان سرمایه ملی را در اختیار داشته باشند و روزانه مبالغ هنگفتی را به جیب بزنند، اما مردمی که در جنگ جانانه دفاع کردند و در شرایط کنونی هم به‌عنوان مرزدار حضور دارند برای تامین مایحتاج و معیشت روزانه خود مشکل داشته باشند؟

وی ادامه داد: سامانه بزرگ گرمسیری برای مهار آب‌های مرزی به دستور رهبر معظم انقلاب و به‌عنوان برکات نظام برای مردم اجرا شده، اما در شهرستان‌های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب تنها ۲۲ هزار هکتار از این زمین‌ها زیرپوشش سامانه قرار گرفته در حالیکه قرار بود در طرح اولیه ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های این مناطق از این سامانه برخوردار باشد.

نماینده مردم غرب کرمانشاه در خانه ملت خواستار بازنگری و پیگیری برای زمین‌های جامانده از این طرح و تخصیص حق آب استان کرمانشاه شد.

حسینی در ادامه با اشاره آنچه که وضعیت نامناسب بهداشتی - درمانی و تجهیزات بیمارستانی و (کمبود) پزشک متخصص در شهرستان‌های غرب کرمانشاه نامید؛ افزود: مردم باید برای ابتدایی‌ترین بیماری‌ها به دلیل کمبود تجهیزات و پزشک و دارو به مرکز استان مراجعه کنند و برای پیگیری امور درمانی خود مسافت زیادی را با مخاطرات جاده‌ای متحمل شوند که رفع این مشکلات نیاز به توجه ویژه دارد.

استقرار ادارات دولتی در بخش «گواور» با هدف دسترسی آسان مردم برای پیگیری امور اداری، تعریض راه قلاجه - اسلام آباد غرب و چله - گیلانغرب برای جلوگیری از تصادفات جاده ای، تخصیص حق آبه گیلانغرب و منتفع شدن مردم بازارچه مرزی از دیگر موضوعاتی بود که نماینده مردم غرب کرمانشاه خواستار پیگیری اجرای آن شد و گفت: برای تعریض جاده قلاجه - اسلام آباد غرب به طول ۲۸ کیلومتر مجوز اولیه گرفته شده و همچنین پیگیر چهار خطه کردن جاده چله - گیلانغرب هستیم.

او با طرح سوال دیگری که چرا باید طرح‌های اربعینی یک‌ماه مانده به این مناسبت دنبال شود؟؛ افزود: باید طوری برنامه‌ریزی شود که اولین روز بعد از اربعین، روز آغاز پیگیری طرح‌های اربعینی سال آینده باشد.

وی همچنین با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر مراتع و جنگل‌های گیلانغرب گفت: باید ۲۰ دستگاه نیسان آتش نشانی برای غرب کرمانشاه خریداری شود و در مواقع لازم به کارگیری شود و در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باشد، چون در زمان آتش‌سوزی، خودرو‌های سنگین قادر به حرکت در مناطق سخت‌گذر منطقه نیست.

پیگیری و به نتیجه رساندن مسکن ملی و تعریض جاده قصرشیرین-گیلانغرب دیگر مطالبه مردمی بود که نماینده غرب کرمانشاه در این جلسه به آن اشاره کرد.

شهرستان گیلانغرب در غرب کرمانشاه با بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت، قیر طبیعی قابل توجهی را به خود اختصاص داده که این ماده در ایران به صورت خام و بیشتر برای ایزوگام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس برآورد‌های انجام شده؛ ذخایر قطعی معادن قیر گیلانغرب ۲ میلیون تن تخمین زده شده ولی ذخایر احتمالی قیر تا میزان سه برابر می‌تواند قابل پیش‌بینی باشد که قیر استخراجی از معادن این شهرستان علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی به کشور‌های حوزه خلیج فارس به‌ویژه امارات متحده عربی و نیز روسیه، ترکیه و چین صادر می‌شود.

۳۵ معدن قیرطبیعی فعال با اشتغالزایی ۳۰۰ نفر به طور مستقیم و بیش از ۵۰۰ نفر به طور غیر مستقیم در شهرستان گیلانغرب فعال است که صادرات بیش از ۹۰ درصدی قیر تولیدی کشور به شکل خام انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمانشاه

عناوین برگزیده