تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۴۸۷۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس خانه معدن خراسان رضوی:

حمایت از معادن بسیار ضعیف است

حمایت از معادن بسیار ضعیف است
‌می‌متالز - رئیس نظام مهندسی استان خراسان رضوی گفت: انتظارات از بخش معدن بسیار است و علی‌رغم اهمیت این بخش، حمایت از معادن بسیار ضعیف است.

به گزارش می‌متالز، غلامرضا نازپرور در نشست خبری سنگ که روز، ۲۲ مردادماه در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بسیار خرسند هستیم که برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در این زمان اخیر رونق یافته است، زیرا در ماه گذشته نمایشگاه تخصصی معدن برگزار شده است و اکنون نمایشگاه سنگ در حال برگزاری است.

وی بیان کرد: در حوزه سنگ ایران ضعیف کار کرده است، متاسفانه صادرات سنگ اکنون کاهش داشته و رتبه ایران را پایین آورده است و ترکیه با ۳ میلیارد دلار صادارت سنگ از جایگاه ایران پیشی گرفته است. در سال گذشته ۱۷۵ میلیون دلار صادرات سنگ توسط ایران انجام شده است، حال آنکه حدود ۷ سال پیش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات سنگ توسط ایران صورت می‌گرفته است.

۴۰ درصد مصرف سنگ ساختمانی در خراسان رضوی است

نازپرور به تشریح وضعیت معادن خراسان رضوی پرداخت و گفت: در استان نزدیک به ۱۳۴ پروانه فعال معدن و بیش از ۹۰ میلیون تن ذخیره وجود دارد، بنابراین تنوع بسیار خوب و گسترده در حوزه سنگ ساختمانی و تزئینی در این استان وجود دارد. همچنین حدود ۳۰۰ الی ۳۵۰ واحد سنگ‌بری در استان موجود است، اما واحد‌هایی که استاندارد‌های جهانی را دارا باشند، بسیار کم است. متاسفانه در حوزه ماشین‌آلات استخراجی ضعیف هستیم و انتظار داریم که در حوزه پروژه ماشین‌های تولید و ماشین‌آلات استخراجی عوارض گمرکی صفر شود و حمایت کافی صورت گیرد. بیشترین تولید و مصرف سنگ در استان خراسان رضوی است. به‌طوری که ۴۰ درصد مصرف سنگ ساختمانی در استان خراسان رضوی است.

آشنایی با بازار‌های جهانی از اقدامات خانه معدن است

رئیس خانه معدن خراسان رضوی تصریح کرد: آشنایی بازار‌های مصرف با سنگ‌های ساختمانی در این نمایشگاه صورت می‌گیرد و آشنایی با بازار‌های جهانی یکی از اقدامات خانه معدن استان است و در این راستا فعالیت‌های بسیاری داشته‌ایم و در نمایشگاه‌های متعدد جهانی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران حاضر شده‌ایم.

وی افزود: تاریخ ۰۳ تا ۰۷ مهر نمایشگاه سنگ ساختمانی در ایتالیا برگزار می‌شود که حدود ۴۱ نفر از ایران به این نمایشگاه می‌روند و حدود ۱۵۰ متر غرفه برای جمهوری اسلامی ایران رزرو شده است.

نازپرور بیان کرد: استان خراسان رضوی تنوع اول تولید سنگ ساختمانی را داراست و باید بتوانیم جایگاه خود را در ایران و بین‌الملل به‌دست آوریم. خراسان رضوی باید در خصوص سنگ جهانی فکر کند و با فرآوری‌های مطلوب در این راستا فعالیت کند. یکی از موضوع‌هایی که در سال گذشته بیان شد و بسیار جنجال به‌پا کرد در خصوص خود تحریمی ایران بود که رفع آن در دستور کار قرار گرفت، اما متاسفانه هنوز اجرا نشده است و بنده تقاضا دارم که به این امر تسریع بخشیده شود و سریع‌تر اجرایی شود.

در ادامه حسین نکاحی، رئیس نظام مهندسی خراسان رضوی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه تخصصی معدن در سال‌های اخیر مورد توجه ما بوده است که در ماه گذشته این نمایشگاه برگزار شده است و از دستاورد‌های بسیار خوب خانه معدن محسوب می‌شود. متاسفانه در سال‌های اخیر نمایشگاه معدن ضعیف‌ترین نمایشگاه بوده است، اما در ۲، ۳ سال اخیر این امر بهبود یافته است و جایگاه خود را به دست آورده است. 

انتظارات از بخش معدن بسیار است/ سومین نمایشگاه سنگ استان خراسان رضوی از ۲۵ مردادماه آغاز می‌شود

رئیس نظام مهندسی استان خراسان رضوی گفت: خواهشمندم دستگاه‌های استان در این مسیر با سازمان صنعت، معدن و تجارت همکاری مناسبی داشته باشند، زیرا یکی از حلقه‌های مفقود واسط اقتصاد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی، معدن است. متاسفانه اعتبارات به بخش‌های دیگری تخصیص داده می‌شود، اما انتظارات از بخش معدن بسیار است و علی‌رغم اهمیت این بخش، حمایت از معادن بسیار ضعیف است. باتوجه به توانمندی که در استان خراسان رضوی وجود دارد و زمینه‌هایی که در کشور‌های همجوار موجود است، باید به صدور خدمات فنی مهندسی توجه شود و این موضوعی که مغفول مانده است، مورد اهمیت قرار گیرد.

نکاحی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی معدن خراسان نزدیک به ۴۰۰۰ نفر عضو دارد که میانیگن ۱۰۰۰ نفر از آنها پروانه‌های سطح یک و دو دارند. در سطح کشور نزدیک به ۱۵ درصد اعضای نظام مهندسی را اعضای استان خراسان رضوی تشکیل می‌دهند و این افراد در تمام معادن و پروژه‌های بزرگ کشور حضور دارند، اما متاسفانه به دلیل برخی از شرایط موجود، آنها در استان‌های دیگر مشغول شده‌اند و از استان خراسان رضوی رفته‌اند؛ بنابراین باتوجه به اهداف بیان شده، این نمایشگاه‌ها باید مداومت داشته باشد و هر سال توسعه و رشد یابد تا بتواند از ظرفیت‌های خود به نحو احسنت استفاده کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده