تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۲۰
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۴۸۵۶۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

اجرای طرح فروش ایران‌خودرو پس از حدود ۱.۵ سال/ حساب خود را از امروز وکالتی کنید

اجرای طرح فروش ایران‌خودرو پس از حدود ۱.۵ سال/ حساب خود را از امروز وکالتی کنید
‌می‌متالز - در حالی که گروه صنعتی ایران‌خودرو، پس از دور اول فروش خودرو‌های یکپارچه داخلی در اسفندماه سال ۱۴۰۱، محصولات خود تا پایان سال ۱۴۰۲ را پیش‌فروش کرده بود؛ حال در نظر دارد بخشی از ظرفیت تولید سال آینده خود را پس از حدود یک‌ سال‌ونیم، به صورت پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده برای هر سه گروه متقاضیان عرضه کند.

به گزارش می‌متالز، در پی نهایی شدن قیمت محصول تازه گروه صنعتی ایران‌خودرو (ری‌را)، این گروه صنعتی در نظر دارد به منظور تسهیل خرید مصرف‌کنندگان واقعی، بخشی از ظرفیت تولید شش محصول خود شامل ری‌را، پژو ۲۰۷ دستی، تارا، راناپلاس، سورن‌پلاس و هایما را تا پایان سال ۱۴۰۳ را به صورت طرح پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده و طبق اولویت‌بندی و در چارچوب مصوبات شورای رقابت و دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، عرضه کند.

در این طرح فروش متقاضیان جدید در هر سه گروه متقاضیان عادی، مشمولان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (مادران) و مشمولان طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده اقدام به ثبت‌نام کنند.

فرآیند‌های این عرضه طی دو مرحله خواهد بود؛ در مرحله اول، مشتریان از امروز (یکشنبه ۲۱ مردادماه) به مدت هفت روز (تا پایان روز شنبه ۲۷ مردادماه) فرصت دارند یکی از حساب‌های خود نزد بانک‌های عامل را به‌ نام ایران‌خودرو وکالتی کرده و مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان را در این حساب مسدود کنند. البته این الزام به وکالتی بودن صرفاً برای متقاضیان عادی است و مشمول متقاضیان مادر و دارندگان خودرو‌های فرسوده نمی‌شود.

در مرحله‌ی دوم، پس از تعیین اولویت‌ها و مشخص شدن متقاضیان واجد شرایط این مرحله، فراخوان توسط شرکت ایران‌خودرو جهت انعقاد قرارداد و واریز وجه برای متقاضیان دارای اولویت ارسال می‌شود.

گفته شده است که براساس ضوابط، باید تا سقف ۵۰ درصد قیمت خودرو در حساب بانکی متقاضی تا زمان انجام و اعلام اولویت‌بندی مسدود باشد؛ بر این اساس مبلغ مسدودی در این طرح ۲۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

در هر زمان که متقاضی بخواهد، می‌تواند با اعلام انصراف، مسدودی وجه خود را رفع و وجه را برداشت کند؛ لذا شرکت در اولویت‌بندی، منوط به وجود وجه در حساب تا زمان اجرای اولویت‌بندی خواهد بود؛ پس از اعلام اولویت‌بندی وجه مسدودی بدون مراجعه به بانک مسدودی رفع و مبلغ توسط متقاضی قابل برداشت خواهد بود.

تاکید شده است که پس از اتمام مهلت تعیین شده به منظور رفاه حال متقاضیان، در صورتی که تعداد درخواست ثبت شده از ظرفیت عرضه بیشتر باشد، اولویت‌بندی با نظارت دستگاه‌های مرتبط به صورت قرعه‌کشی تعیین خواهد شد؛ نتایج آن نیز از طریق پیامک و سایت گروه صنعتی ایران‌خودرو اطلاع‌رسانی می‌شود. 

شرایط ثبت‌نام چیست؟

شرایط عمومی متقاضیان عادی بر اساس ضوابط حاکم به شرح زیر است:

۱- ۱ حداقل سن متقاضیان خرید خودرو، ۱۸ سال باشد.

۲- دارا بودن گواهینامه رانندگی (در صورت ابلاغ تغییرات در دستورالعمل، حذف می‌شود)

۳- متقاضیانی که طی ۴۸ ماه گذشته، از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا یا طی ۲۴ ماه گذشته از دیگر شرکت‌های خودروساز، محصول خریداری و این شرکت‌ها به نام آنها فاکتور فروش صادر کرده باشد، نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند و در صورت ثبت درخواست خرید، در خواست آنها حذف میشود.

۴- متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان ثبت‌نام و خرید خودرو ندارند (البته متقاضیانی که دارای یک پلاک انتظامی فعال بوده و عمر خودرو موضوع پلاک بیش از پنج سال باشد از این ممنوعیت مستثنی هستند)

۵- انتقال امتیاز یا اولویت اعلام شده به هر طریقی ممنوع است.

۶- امکان ثبت درخواست توسط اشخاص حقوقی وجود ندارد

تاکید می‌شود که متقاضیان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشمول هیچ یک از شرایط فوق نبوده و صرفاً باید فرزند دوم یا مابعد آنها متولد تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۴ به بعد باشد.

در صورتی که تعداد تقاضا از تعداد ظرفیت عرضه بیشتر باشد اولویت برای مادرانی است که در ۲۴ ماه گذشته از شرکت‌های خودروسازی خودرو دریافت نکرده‌اند.

متقاضیان طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده (غیرتاکسی) نیز مشمول هیچ یک از شرایط فوق (به استثناء بند ۶: شرط ممنوعیت اشخاص حقوقی) نبوده و فقط باید پیش از ثبت درخواست به سایت ستاد نوسازی خودرو‌های فرسوده به آدرس WWW.NNIK.IR مراجعه و نسبت به ثبت اطلاعات شخصی و اطلاعات خودروی فرسوده خود اقدام کنند؛ بدیهی است در صورت عدم ثبت‌نام و نداشتن شرایط طرح فرسوده، فقط با سهمیه متقاضیان عادی و در مهلت تعیین شده امکان ثبت سفارش خرید وجود خواهد داشت.

زمان ثبت‌نام کی خواهد بود؟

همان‌طور که اشاره شد، مراحل و زمان‌بندی انجام ثبت درخواست متقاضیان بدین صورت است که متقاضیان جهت وکالتی کردن حساب و مسدود کردن مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان نزد بانک‌های عامل از امروز (یکشنبه ۲۱ مردادماه) تا پایان ساعت ۲۴ روز شنبه (۲۷ مردادماه) فرصت دارند.

سپس، بعد از ارسال اسمی توسط بانک به گروه صنعتی ایران‌خودرو، ثبت درخواست خودرو در سایت فروش اینترنتی ایران‌خودرو از ۴۸ ساعت پس از انجام وکالتی کرده نمودن حساب و واریز وجه، از روز چهارشنبه ۲۴ مردادماه به مدت هفت روز و تا روز سه‌شنبه (۳۱ مردادماه) فعال خواهد شد.

پس از پایان ثبت‌نام و پایش اطلاعات متقاضیان، اطلاع‌رسانیِ نتایج اولویت‌بندی از سوی شرکت ایران‌خودرو صورت می‌گیرد. در نهایت به ترتیب اولویت تخصیص متقاضیان، موعد مقرر فراخوان از سوی شرکت جهت واریز وجه و عقد قرارداد ارسال می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده