تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۱۶
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۴۸۸۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بررسی فروش “کمنگنز” تا پایان سال ۱۴۰۳

بررسی فروش “کمنگنز” تا پایان سال ۱۴۰۳
‌می‌متالز - پیش‌بینی می‌شود شرکت معادن منگنز ایران با انعقاد قرارداد جدید ذوب آهن و اجرایی‌شدن قرارداد فولاد زرند و ادامه فروش محصولات عیاربالا در بورس کالا، مقدار فروش ماهیانه و میانگین ضریب فروش این شرکت در ماه‌های باقی‌مانده سال ۱۴۰۳ افزایش داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، شرکت معادن منگنز ایران بزرگ‌ترین معادن منگنز خاورمیانه و بزرگ‌ترین تولیدکننده منگنز در خاورمیانه می‌باشد. این شرکت ۶۰ درصد از تولید کشور و ۳۰ درصد از بازار کشور را در اختیار دارد.

فرمول فروش شرکت عمدتا بر مبنای ضریب مشخصی از نرخ شمش فخوز می‌باشد. حدود یک‌سوم فروش شرکت در سال گذشته به ذوب آهن تعلق داشته است. با توجه به عدم جذابیت ضرایب قبلی (۱۷% و ۲۱%) قرارداد فروش سنگ کم‌عیار به ذوب آهن، “کمنگنز” در حال حاضر فروش به ذوب آهن را متوقف کرده و به همین علت در ۴ ماه گذشته میزان فروش کم‌تر از تولید بوده است و مابقی دپو شده است.

پیش‌بینی می‌شود ضرایب قرارداد جدید حداقل یک درصد افزایش یابد. همچنین “کمنگنز” قرارداد فروش جدیدی با شرکت فولاد زرند ایرانیان منعقد کرده که ضریب فروش سنگ عیار متوسط در آن از ۲۴% به ۲۵.۵% افزایش یافته است. این قرارداد نیز به جهت عدم تسویه به موقع مطالیات کماکان اجرایی نشده است.

شایان ذکر است شرکت معادن منگنز ایران با دریافت مجوز فروش در بورس کالا، در تیرماه سنگ عیار بالای خود را با ضریب فوق‌العاده ۴۳ درصد در بورس کالا به فروش رسانده است.

پیش‌بینی می‌شود با انعقاد قرارداد جدید ذوب آهن و اجرایی‌شدن قرارداد فولاد زرند و ادامه فروش محصولات عیار بالا در بورس کالا، مقدار فروش ماهیانه و میانگین ضریب فروش شرکت در ماه‌های باقی‌مانده سال ۱۴۰۳ افزایش داشته باشد.

نرخ شمش فخوز اثر مستقیمی در سودآوری شرکت دارد. پیش‌بینی می‌شود با تاکید دولت جدید به واقعی‌سازی نرخ دلار حواله و در نتیجه افزایش نرخ شمش، حاشیه سود ناخالص “کمنگنز” در ماه‌های باقی‌مانده سال ۱۴۰۳ افزایش یابد.

با توجه به دریافت تسهیلات با نرخ مناسب و در نتیجه عدم نیاز به فروش سرمایه‌گذاری‌ها برای تامین نقدینگی، برای سال جاری انتظار کاهش سودآوری غیرعملیاتی می‌رود.

“کمنگنز” به جهت جلوگیری از خام‌فروشی برنامه احداث خط تولید فرومنگنز با ظرفیت ۱۵۰۰۰ تن در سال را در شرکت زیر مجموعه خود دارد که در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین شرکت استخراج سرب و روی را نیز شروع کرده است که در سه ماهه اول امسال، ۴۰۰ تن استخراج شده است و ظرفیت استخراج آن در آینده به ۴۰۰۰ تن خواهد رسید. در این تحلیل به صورت محافظه‌کارانه فروش سرب و روی برای امسال در نظر گرفته نشده است.

شرکت طی افشائیه‌ای در کدال اعلام کرده که معدن جدیدی با ذخیره ۱۲ میلیون تن کشف کرده است و صدور پروانه بهره‌برداری در دست اقدام بوده و پس از اخذ بلافاصله در کدال افشا خواهد شد.

بررسی فروش “کمنگنز” تا پایان سال ۱۴۰۳

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده