تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۳۰
کد خبر: ۳۴۹۱۰۴
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

کاهش شش درصدی حجم تجارت جهانی قراضه آهن از ژانویه تا جولای ۲۰۲۴

کاهش شش درصدی حجم تجارت جهانی قراضه آهن از ژانویه تا جولای ۲۰۲۴
‌می‌متالز - بر اساس گزارش‌های منتشرشده حجم تجارت جهانی قراضه آهن از ژانویه تا جولای ۲۰۲۴حدود شش درصد افت پیدا کرد و مجموع واردات قراضه آهن به ۲۵.۹ میلیون تن رسید. زیرفروشی محصولات فولادی توسط چین در بازار جهانی و افزایش بی‌سابقه‌ای هزینه‌های حمل‌ونقل دو عامل اصلی کاهش تقاضا برای قراضه آهن در سال جاری محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، حجم تجارت جهانی قراضه آهن از ژانویه تا جولای ۲۰۲۴ حدود شش درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت. بر اساس ارزیابی‌های بیگمینت حجم تجارت جهانی قراضه آهن به استثنا تجارت داخلی اتحادیه اروپا (EU)، طی هفت ماه نخست سال ۲۰۲۴ حدود شش درصد افت پیدا کرد و مجموع واردات قراضه آهن به ۲۵.۹ میلیون تن در مقایسه با واردات ۲۷.۵ میلیون تنی در سال گذشته رسید. در این میان ترکیه رتبه نخست را در میان کشور‌های واردکننده قراضه آهن مانند سال گذشته حفظ کرد. تجار ترک حدود ۱۰ میلیون تن قراضه آهن در این دوره زمانی وارد کشور خود کردند که از رشد چهار درصدی واردات قراضه آهن نسبت به سال گذشته حکایت می‌کند. ولی واردات قراضه آهن به هند به عنوان دومین کشور واردکننده این محصول با ۲۶ درصد کاهش در این دوره زمانی نسبت به هفت ماه اول سال گذشته به ۳.۹ میلیون تن رسید. بنگلادش با واردات حدود ۲.۴ میلیون تن قراضه آهن نیز در جایگاه سوم واردکنندگان قرار گرفت که میزان واردات این محصول به بنگلادش در سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۵ درصد رشد داشته است.

کاهش شش درصدی حجم تجارت جهانی قراضه آهن از ژانویه تا جولای ۲۰۲۴

چین متهم ردیف اول کاهش تجارت قراضه آهن

در جست‌وجوی علت کاهش تجارت جهانی قراضه آهن مشخص شد اگرچه تولید جهانی فولاد خام در نیمه اول سال جاری بیش از ۹۵۴ میلیون تن برآورد شد. ولی شرایط نابه‌سامان اقتصاد جهانی و تورم بر حوزه مسکن و ساخت و ساز در مناطق جغرافیایی مهم مانند چین تأثیر منفی گذاشت تا شدت تقاضا برای قراضه آهن فروکش کند. علاوه بر این زیر فروشی محصولات فولادی توسط چین در بازار جهانی، تولید فولاد در بسیاری از کشور‌ها را تحت تأثیر قرار داد که نتیجه آن افت تقاضا برای واردات قراضه آهن بود. طبق ادعای بیگمینت میزان صادرات فولاد چین در سال جاری ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت که ورق گرم بیشترین سهم را میان محصولات فولادی صادراتی این کشور به خود اختصاص داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد چینی‌ها ورق گرم را با قیمتی پایین‌تر از رقبای هندی، ژاپنی و کره جنوبی عرضه می‌کردند که نتیجه تصاحب سهم بزرگی از بازار جهانی ورق گرم فولادی توسط چین بود و سایر فولادسازان بزرگ جهان با چالش‌های جدی مواجه شدند. از سوی دیگر کاهش ارزش یوان صادرات فولاد چین را افزایش داد.

رشد سرسام‌آور هزینه‌های حمل‌ونقل

نرخ حمل‌ونقل به طرز بی‌سابقه‌ای طی هفت ماه اول سال ۲۰۲۴ افزایش یافت. رشد هزینه‌های حمل‌ونقل منجر به آشفتگی زنجیره واردات و صادرات جهانی در سال ۲۰۲۴ شده است و تاجران در جنوب شرق آسیا در این دوره زمانی با کمبود کشتی و کانتینر‌ها دست و پنجه نرم می‌کردند. گزارش‌های بیگمینت نشان می‌دهد کسب‌وکار‌ها در سراسر مالزی، تایلند، ویتنام و سایر کشور‌های همسایه با چالش‌های قابل‌توجهی به علت ظرفیت پایین حمل‌ونقل و رشد سرسام‌آور قیمت‌ها مواجه شدند. همچنین طولانی شدن زمان سفر باعث تأخیر در تحویل ضایعات آهنی شد و زنجیره تأمین جهانی را مختل ساخت تا صنایع وابسته به واردات قراضه آهن با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند.

سال ۲۰۲۴ سال رکود تجارت قراضه آهن

پیش‌بینی‌ها از تداوم رکود تجارت جهانی قراضه آهن در ادامه سال میلادی جاری حکایت می‌کند و حجم دریایی تجارت جهانی قراضه آهنی به دلیل مشکلات موجود در حوزه حمل‌ونقل بالا نخواهد رفت تا بازار قراضه آهن سال ۲۰۲۴ را با رکود به پایان برساند. با این حال بیگمینت مدعی است شرایط بازار جهانی با اتمام موجودی محصولات فولادی صادراتی چین تا حدود بهبودی می‌یابد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده