تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۱۹
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۴۹۱۸۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

ریزش دسته جمعی قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات

ریزش دسته جمعی قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات
‌می‌متالز - قیمت آهن‌آلات در معاملات هفته گذشته بازار آزاد کاهش پیدا کرد. لیست‌های قیمت اعلامی نشان می‌دهد شدیدترین کاهش قیمت مربوط به بازار تیرآهن است و در مقابل کمترین کاهش قیمت نیز در بازار پروفیل دیده می‌شودد. فعالان این بازار چشم‌انداز مثبتی به افزایش قیمت آهن‌آلات تا پایان تابستان ندارند.

به گزارش می‌متالز، هفته چهارم مردادماه قیمت میلگرد، تیرآهن، نبشی و پروفیل در معاملات بازار آزاد کاهش یافت. فعالان بازار سطح پایین تقاضا در کنار کاهش نرخ دلار به کانال ۵۹ هزار تومان را دلیلی بر کاهش شدید قیمت آهن‌آلات می‌دانند. هفته گذشته همزمان با کاهش نرخ ارز در بازار غیررسمی، قیمت‌ها در بازار‌های مختلفی کاهشی شد. در بازار آهن‌آلات میلگرد نخستین ریزش قیمت را به ثبت رساند ولی شدیدترین ریزش در بازار تیرآهن بود.

متوسط قیمت میلگرد در معاملات هفته گذشته با افت نزدیک به ۲ درصدی مواجه شد. محصولات میلگرد هیربد، آریان فولاد، نورد گرم سمنان، میلگرد کاشان و میلگرد بافق یزد در معاملات هفته گذشته کاهش قیمت به ثبت رساندند. قیمت میلگرد سایز ۱۴ کاشان از کیلویی ۲۷ هزار و ۵۰۰ به کیلویی ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. در هفته پنجم مردادماه ارزان‌ترین میلگرد در کانال ۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شد و گران‌ترین میلگرد نیز بیش از کیلویی ۲۹ هزار تومان قیمت داشت.

ریزش قیمت‌ها در بازار تیرآهن به مراتب بیشتر از میلگرد بود. برای مثال قیمت تیرآهن سایز ۳۰ محصول ذوب آهن از ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به ۲۹ هزار تومان رسید. در معاملات شاخه‌ای تیرآهن ۱۴ بافق یزد از هر شاخه ۳ میلیون و ۸۱۸ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان کاهش یافت. هر شاخه تیرآهن ۱۶ محصول ماهان نیز از ۴ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عقب نشینی کرد. افت قیمت تیرآهن به خصوص در اواسط هفته تشدید شد و در پایان هفته قیمت‌ها ثابت بود. فعالان بازار آهن آلات سطح تقاضا برای میلگرد و تیرآهن را پایین ارزیابی می‌کنند.

به نقل از فعالان بازار آهن آلات تقاضا در بازار نبشی و پروفیل طی تابستان ۱۴۰۳ به مراتب بیشتر از تیرآهن و میلگرد بود ولی نبشی و پروفیل نیز از کاهش قیمت هفته گذشته جا نماندند. متوسط قیمت نبشی تا بیش از ۱ درصد به ازای هر کیلوگرم کاهش یافت. بیشترین کاهش قیمت نیز برای محصولات آریان فولاد به ثبت رسید. قیمت هر کیلوگرم نبشی ۷ این تولیدکننده از ۲۷ هزار و ۵۵۰ تومان تا ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان کاهشی شد. قیمت نبشی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی در معاملات هفته گذشته ثابت بود. در معاملات پروفیل کاهش قیمت‌ها به مراتب کمتر از سایر آهن آلات است.

هفته پنجم مردادماه قیمت پروفیل بسیاری از تولیدکنندگان داخلی ثابت بود و محصول سایر شرکت‌ها نیز کاهش قیمتی جزئی به ثبت رساندند. گفتگو با فعالان بازار آهن آلات نشان می‌دهد چشم‌انداز مثبتی به افزایش قیمت‌ها تا پایان تابستان ندارند و عواملی مانند افت تقاضا را دلیل رکود در بازار آهن آلات معرفی می‌کنند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
تداوم رشد بورس؟
اهالی بازار سرمایه ادامه محدودیت دامنه‌نوسان را به نفع بورس نمی‌دانند

تداوم رشد بورس؟