تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۰:۰۲
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۹۲۲۶
سرویس خبر : انرژی
با وجود تحریم‌ها

فعالیت گروه نفتی آمریکایی در روسیه گسترش یافت

فعالیت گروه نفتی آمریکایی در روسیه گسترش یافت
‌می‌متالز - بزرگ‌ترین شرکت خدمات میدان نفتی جهان، با وجود افزایش فشار کشور‌های غربی و اعمال تحریم‌های شدید علیه پروژه‌های نفت و گاز روسیه، هم‌چنان به تحکیم موقعیت خود در این کشور ادامه می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، شرکت «اس ال بی» (SLB) یا شلومبرژه سابق، در ماه مه سال ۲۰۲۳، با محدودکردن انتقال تجهیزات کلیدی و دسترسی به نرم‌افزار برای کارمندان روسی، تجارت روسی خود را با تحریم‌ها منطبق کرد. از جمله اقدامات دیگر، این شرکت برای رعایت تحریم‌های غرب و به حداقل‌رساندن ریسک‌های متوجه تجارت جهانی خود، تشدید کنترل‌های داخلی بود. اما با وجود این اقدامات «اس ال بی» اعلام کرده است که قصد ندارد از بازار روسیه خارج شود.

این شرکت در ژوئیه ۲۰۲۳، از توقف کامل عرضه محصولات و فناوری‌ها به روسیه از سوی تمامی تاسیسات بین‌المللی خود خبر داد و تاکید کرد این گام برای رعایت مقررات جدید بین‌المللی ضروری است. با این حال، در اوایل ژانویه سال ۲۰۲۳، فاش شد که «اس ال بی» از خروج رقبای خود مانند هالیبرتون و بیکر هیوز استفاده کرده و با بستن قرارداد‌های جدید با شرکت‌های بزرگ نفت و گاز روسیه، جای پای خود را در این کشور محکم کرده است.

در مارس سال ۲۰۲۴، اولیویه لو پوش، مدیرعامل شرکت «اس ال بی» اعلام کرد: این شرکت قصد ندارد تجارت خود در روسیه را رها کند. وی خاطرنشان کرد که این شرکت از ژوئیه سال ۲۰۲۳، اقدامات کنترلی سخت‌گیرانه‌ای را برای جلوگیری از هرگونه عرضه و حمایت تکنولوژیکی به روسیه که در بلندمدت ممکن است مانع توسعه برخی از میادین بزرگ نفتی، به ویژه فراساحلی شود، اجرا کرده است.

با وجود این اقدامات، داده‌های روزنامه فایننشال تایمز نشان می‌دهد که «اس ال بی» به واردات تجهیزات به روسیه ادامه می‌دهد. در فاصله اوت تا دسامبر سال ۲۰۲۳، این شرکت تجهیزاتی به ارزش ۱۷.۵ میلیون دلار با ماشین‌آلات به ارزش ۲.۲ میلیون دلار وارد کرد که مستقیما توسط «اس ال بی» یا شرکت‌های تابعه آن تولید شد. با این حساب، این رسانه غربی، سوالاتی را درباره پایبندی این شرکت به اظهاراتش و تحریم‌های بین‌المللی، مطرح کرده است.

درآمد «اس ال بی» در روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳، به ۱.۶۵ میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده اهمیت بازار روسیه برای این شرکت است. دارایی خالص «اس ال بی» در روسیه، در پایان سال ۲۰۲۳، حدود ۶۰۰ میلیون دلار تخمین زده شد و این شرکت حدود ۹ هزار نفر را در روسیه در استخدام خود دارد. «اس ال بی» که در سال ۱۹۲۶ تاسیس شد، به یک رهبر جهانی در توسعه و اجرای فناوری‌های اکتشاف، حفاری، تولید و فرآوری نفت و گاز تبدیل شده است.

این شرکت در بیش از ۱۲۰ کشور با حدود ۱۰۰ هزار کارمند فعالیت می‌کند. «اس ال بی» در طول تاریخ خود، بار‌ها و بار‌ها با چالش‌های مربوط به تغییرات در چشم‌انداز ژئوپلیتیک جهانی روبه‌رو شده و هم‌چنان با شرایط تجاری جدید سازگار است.

«اس ال بی» به طور فعال بر روی نوآوری در فناوری‌های انرژی کار کرده و راه‌حل‌های پیشرفته‌ای را برای بهبود بهره وری استخراج هیدروکربن پیاده‌سازی می‌کند. با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها، این شرکت هم‌چنان شهرت خود را به عنوان یک شریک قابل اعتماد در بازار خدمات میدان نفتی حفظ کرده است.

بر اساس گزارش پایگاه نیوز‌ای زد، در بحبوحه انزوای بین‌المللی روسیه و تشدید تحریم‌ها، ادامه فعالیت «اس ال بی» در بازار روسیه، شاخص مهمی برای سایر شرکت‌هایی است که مجبور به انتخاب بین تبعیت از نظام تحریم‌ها و منافع تجاری هستند. وضعیت پیرامون «اس ال بی» همچنین توجه تحلیل‌گران و کارشناسانی را به خود جلب کرده که شاهد هستند چگونه این شرکت، عوامل سیاسی و اقتصادی را در استراتژی خود متعادل می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده