تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۹۳۳۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

فرود تورم تولید مسکن؟

فرود تورم تولید مسکن؟
‌می‌متالز - تورم نقطه‌ای ساخت مسکن در کشور در بهار امسال نسبت به فصل قبل کاهش داشت و برابر ۲۲.۷‌درصد اعلام شد؛ این در حالی بود که تورم نقطه‌ای ساخت مسکن برای فصل زمستان برابر ۲۳.۸‌درصد بود و به این ترتیب داده‌های مرکز آمار از شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی شهر تهران از کاهش تورم ساخت مسکن حکایت دارد.

به گزارش می‌متالز، با وجود این زمانی می‌توان از این کاهش تورم ساخت مسکن ابراز خرسندی کرد و از آن به عنوان فرود تورم در بخش مسکن یاد کرد که تورم نقطه‌ای ساخت به کمتر از ۲۰‌درصد رسیده باشد. در چنین شرایطی حاشیه سود برای سازندگان بهبود پیدا می‌کند و استمرار این بهبود حاشیه سود در میان و بلند مدت به رونق فعالیت ساخت وساز می‌انجامد.

تورم فروش مسکن (رشد قیمت فروش مسکن) شهر تهران برای فصل بهار ۱۵‌درصد بود؛ همچنین تورم ساخت مسکن (رشد قیمت نهاده‌های ساخت به استثنای زمین) برای شهر تهران در فصل بهار برابر ۲۲.۷‌درصد اعلام شد؛ این در حالی است که تورم قیمت زمین به‌خصوص در شهر تهران بیش از تورم ساخت است. عدم‌همخوانی تورم فروش مسکن و تورم ساخت و زمین باعث شده تا در شرایط کنونی ساخت وساز در کشور فاقد سودآوری باشد و همین موضوع به تضعیف فعالیت ساخت مسکن منجر شود. در چنین شرایطی کاهش مستمر تورم ساخت مسکن، و نزدیک شدن این داده به سطح ۲۰ درصدی (حد مطلوب برای اقتصاد کشور) باعث می‌شود تا فعالیت ساخت وساز به تدریج از زیان خارج شود و این موضوع باعث تشویق سرمایه گذاران برای افزایش فعالیت ساخت وساز باشد.

اگرچه در شرایط کنونی غول اصلی ساخت مسکن در شهر تهران و برخی دیگر از کلان شهرها، هزینه تامین زمین است؛ اما ظرف سال‌های قبل شاهد آن بودیم که تورم ساخت (هزینه مصالح ساختمانی) نیز عامل تضعیف کننده بخش ساخت وساز بود. در سال ۱۳۹۹ تورم ساخت مسکن به ۷۶‌درصد نیز رسیده بود؛ در چنین شرایطی اعلام تورم ساخت در کف کانال ۲۰ درصدی داده‌ای امیدوارکننده برای تولیدکننده و مصرف‌کننده تلقی می‌شود. البته فروکش نهایی تورم مسکن نیازمند رفع چالش قیمت زمین است. تورم نقطه‌ای به نقطه قیمت مسکن شهر تهران در فصل بهار نسبت به زمستان سال قبل کاهشی ۱.۱ درصدی داشت. در عین حال در فصل بهار تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان شهر تهران در ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۲.۲‌درصد بود که این رقم در مقایسه با همین داده در فصل قبل (زمستان ۱۴۰۲) برابر ۴.۹‌درصد کاهش داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده