تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۱۳
کد خبر: ۳۴۹۴۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست شورای روسای اتاق‌های استانی مطرح شد

روند صدور کارت‌های بازرگانی نیازمند بازنگری است

روند صدور کارت‌های بازرگانی نیازمند بازنگری است
‌می‌متالز - در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور با هیات رئیسه اتاق ایران، مقرر شد رسیدگی به چالش‌های مربوط به صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی به طور جدی دنبال شود.

به گزارش می‌متالز، روسای اتاق‌های سراسر کشور در نشست با اعضای هیات رئیسه اتاق ایران ضمن بیان دغدغه‌های خود در حوزه صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی خواستار پیگیری و حل مساله شدند. به اعتقاد آنها سیاست‌های نادرست ارزی موجب شده شاهد افزایش تقاضا برای دریافت کارت بازرگانی باشیم که این روند فزاینده نگرانی فعالان بخش خصوصی را به دنبال دارد.

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران در ابتدای این نشست با اشاره به تعیین کابینه دولت و معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس، ابزار امیدواری کرد: افراد منتخب به عنوان کابینه دولت با عقلانیت و تدبیر کار را پیش ببرند و آنچه برای مردم و کشور مفید است، اتفاق بیفتد. نگرانی‌هایی هم که بابت برخی وزرای پیشنهادی وجود دارد بدون شک با رویکرد توسعه‌ای و رفع چالش نمایندگان مجلس، برطرف می‌شود و دولت با اقتدار کار خود را شروع خواهد کرد.

او به سخنان اخیر رئیس‌جمهور در مجلس اشاره و تأکید کرد: خوشبختانه رویکرد رئیس‌جمهور نسبت به بخش خصوصی و میدان عمل آنها امیدوارکننده است. امروز همگان می‌دانند رفع بخش قابل توجهی از موضوعات اقتصادی توسط فعالان بخش خصوصی صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد اعتمادی که باید دولت به بخش خصوصی داشته باشد، در دولت چهاردهم شکل گرفته است و باید از این فرصت بهره ببریم.

حسن‌زاده برخی چالش‌های اقتصادی را تشریح کرد و گفت: تورم، کمبود نقدینگی و همراهی کم بانک‌ها با فعالان اقتصادی به دلیل فشار‌های ناشی از لزوم پرداخت تسهیلات تکلیفی، چالش‌های جدی هستند که فعالان اقتصادی با آنها دست به گریبانند.

در ادامه کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران، رایزنی با دولت چهاردهم و پیگیری انتظارات بخش خصوصی از دولت را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: از همان ابتدا که آقای پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند، سعی کردیم دیدگاه‌ها و انتظارات بخش خصوصی را با ایشان و تیم اقتصادی ایشان درمیان بگذاریم. این مذاکرات همچنان ادامه دارد و مستمر خواهد بود.

در بخش بعدی این نشست، محمد خاکی، رئیس اتاق خرم‌آباد، پرداختن به موضوعات کلان و پیگیری رفع چالش‌های اقتصادی را وظیفه اتاق ایران دانست و از اعضای هیات رئیسه اتاق ایران خواست تا نقش محوری خود را در رابطه با دولت، قدرتمند ایفا کنند.

او از اتاق ایران خواست در تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی قانون برنامه هفتم پیش‌قدم شود و اثرگذار ورود کند.

محمدصادق حمیدیان، رئیس اتاق شیراز، پایین آمدن نرخ گردش پول در اقتصاد ایران را اصلی‌ترین مشکل امروز تولید کشور دانست و تصریح کرد: وقتی ضریب گردش پول پایین می‌آید، تولیدکننده به تزریق منابع جدید نیاز پیدا می‌کند در حالی که اگر ضریب گردش پول را به کمک سیاست‌های درست افزایش دهیم، مشکل نقدینگی واحد‌ها هم برطرف می‌شود.

بر اساس اظهارات او، تولید در ایران جزو اولویت نظام نیست و تازمانی که تولید در رأس برنامه‌ها نباشد، مشکل اقتصاد حل نخواهد شد؛ بنابراین انتظار داریم دولت چهاردهم با تغییر نگرش و تأکید بر تولید، کار خود را شروع کند.

به اعتقاد این فعال اقتصادی اتاق ایران باید همین خواسته را با صدای بلند تکرار کند. چنانچه این مساله حل شود، بخش قابل توجهی از مسائل کشور حل می‌شود.

ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک، حضور بخش خصوصی و بیان دغدغه‌ها توسط فعالان اقتصادی را مهم ارزیابی کرد و گفت: در انتخاب استانداران باید با قدرت ورود کنیم، چون این افراد نقش مهمی دارند و در توسعه منطقه‌ای بسیار اثرگذارند. پس باید نسبت به انتخاب استانداران، حساس باشیم و از وزیر کشور بخواهیم که رویکرد اقتصادی را در تعیین استانداران جدی بگیرند.

مصطفی موسوی، رئیس اتاق خرمشهر از لزوم برگزاری جلسات منطقه‌ای برای حل چالش‌های مشترک استان‌های همجوار سخن گفت.

شهرام زارع، رئیس اتاق شهرکرد برگزاری تور‌های نمایشگاهی و آشنایی با تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا را مورد تأکید قرار داد.

محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران مطالبه‌گری در راستای تقویت تولید را وظیفه اتاق ایران دانست و گفت: با همین رویکرد جلو می‌رویم و انتظارات بخش خصوصی را مطرح می‌کنیم. در همین راستا علاوه بر تولید، تجارت را نیز مدنظر داریم؛ پایان خط تولید، تجارت است و کل این زنجیره باید قوی، دقیق و کارآمد، عمل کند.

عبدالله مهاجر دارابی، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران همدلی و یک‌صدایی بخش خصوصی را کارساز توصیف کرد و گفت: نگاه رئیس‌جمهور چهاردهم نسبت به بخش خصوصی یک فرصت است و باید به گونه‌ای حرکت کنیم تا از موقعیت موجود به نفع پیشبرد اهداف اقتصادی بهره ببریم.

او حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: درباره فعالیت‌های بین‌المللی باید هدفمند رفتار کنیم. امروز در احکام بودجه و شیوه‌نامه موجود، سازوکار لازم تعریف شده است و باید بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم. هیات رئیسه نسبت به اعزام و پذیرش هیات‌ها و مشارکت در نمایشگاه‌ها بسیار حساس هستند و معتقدند این روند باید مؤثر و مبتنی بر اولویت‌ها انجام شود.

قدیر قیافه، نایب‌رئیس اتاق ایران اجماع‌سازی توسط اتاق ایران را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: ناوگان اقتصادی کشور در حال حرکت است و سکان را به بخش خصوصی نمی‌سپارند. متأسفانه با وجود اینکه علم و تجربه لازم در اختیار فعالان اقتصادی قرار دارد؛ اما وظیفه هدایت‌گری را به آنها نمی‌دهند.

او معتقد است پیش از هر اقدامی باید اطلاعات دسته‌بندی شده دقیق و جامعی از تولید و تجارت ایران تهیه کنیم و بر اساس آن دست به برنامه‌ریزی اقتصادی بزنیم. از طرفی اطلاعات کشور‌های هدف را باید داشته باشیم و با تکیه بر آنها قدم برداریم. بدون این اطلاعات نمی‌توان با کشور‌های هدف به صورت تخصصی کار کرد.

نایب‌رئیس اتاق ایران تأکید کرد: به زودی شیوه‌نامه اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری تدوین، تصویب و اجرایی می‌شود.

عبدالله قبادی، رئیس اتاق یاسوج با انتقاد از هجوم نااهلان برای دریافت کارت بازرگانی، تصریح کرد: برای رسیدگی به این وضعیت باید جلسه‌ای تشکیل دهیم و شرایط را بررسی کنیم. به نظر می‌رسد برخی سیاست‌های دولت موجب شده شاهد درخواست‌های متعدد برای دریافت کارت بازرگانی باشیم.

حسین پیرموذن، نایب‌رئیس اتاق ایران از روسای اتاق‌ها خواست به کمک منابعی که طبق بودجه اختصاص یافته، برنامه‌ریزی کنند و از فرصت بهره ببرند. کار برای انجام دادن زیاد است و باید با برنامه‌ریزی جلو برویم.

او درباره کارت بازرگانی نیز گفت: شیوه صدور کارت بازرگانی و سیاست‌های ارزی مورد توجه هیات رئیسه و دبیرخانه شورای گفتگو قرار گرفته و نامه‌نگاری‌هایی هم از سوی اتاق‌های استانی انجام شده است. به نظر می‌رسد با توجه به قوانین مصوب، شاهد افزایش عجیب درخواست‌ها برای دریافت کارت بازرگانی هستیم. از سوی دیگر مقررات صدور کارت بازرگانی هم بسیار تسهیل شده و به راحتی در اختیار همگان قرار دارد.

نایب‌رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: لازم است نشست‌های تخصصی با کارشناسان دولت در حوزه صدور کارت ترتیب دهیم و ضمن بیان دغدغه‌های خود، دنبال راه‌حل باشیم؛ امروز مسوولیت صدور کارت بازرگانی با دولت است و توسط سامانه جامع تجارت انجام می‌شود.

در نهایت با توجه به آنچه در این نشست تشریح شد، روسای اتاق‌های استانی و اعضای هیات رئیسه اتاق ایران به این جمع‌بندی رسیدند که حل مشکلات مربوط به کارت‌های بازرگانی را در اولویت خود قرار دهند.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده