تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۹۵۵۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

گلایه از تاخیر در تحویل یک خودروساز خصوصی/ مشکل حل شده و تعهدات در حال انجام است

گلایه از تاخیر در تحویل یک خودروساز خصوصی/ مشکل حل شده و تعهدات در حال انجام است
‌می‌متالز - به دنبال گلایه برخی مشتریان مبنی بر تاخیر در تحویل خودرو‌هایی که حدود شش ماه پیش ثبت‌نام و واریز وجه شده، اما تاکنون تحویل نشده است، گروه صنعتی مدیران‌خودرو ضمن عذرخواهی از وقفه ایجاد شده در تحویل خودروها، علت این تاخیر را مربوط به مشکلات ناشی از افزایش تعرفه‌ها عنوان کرد که نیاز بود مابه‌التفاوت تعرفه‌ها پرداخت شده و خودرو‌ها از منطقه ویژه بم ترخیص شوند؛ با رفع مشکلات این حوزه، روند ترخصیص از ۲۰ مرداد ماه سرعت گرفته و خودروها، طبق قرارداد به نوبت در حال تحویل به مشتریان است.

به گزارش می‌متالز، طی روز‌های اخیر برخی از خریداران محصولات گروه صنعتی مدیران‌خودرو در تماس با این خبرگزاری نسبت به تاخیر ایجاد شده در تحویل خودرو‌های خود ابراز گلایه کردند.

به گفته یکی از این مشتریان، وی اواخر سال گذشته با واریز وجه معادل یک میلیارد و ۲۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای خرید یک دستگاه اریزو ۶ پرو اکسلنت با موعد تحویل ۹۰ روزه اقدام کرده است.

طبق ادعای وی، نمایندگی که برای خرید خودرو انتخاب کرده به او وعده داده که خودرو‌ها بسیار زودتر و حداکثر ۴۵ روزه تحویل می‌شود؛ اما اکنون پس از گذشت قریب به شش ماه هنوز از تحویل خودرو خبری نیست.

وی در پیگیری موضوع از شرکت مدیران‌خودرو و نمایندگی مزبور که آخرین نوبت آن روز گذشته (دوشنبه) بوده، این پاسخ را دریافت کرد که صبور باشید، خودرو به‌زودی تحویل خواهد شد.

گلایه مطرح شده از سوی مشتریان این است که مدت زمان زیادی می‌گذرد که خودرو پلاک شده، شماره شاسی و شماره بدنه خودرو برای مشتری ارسال شده و از همان زمان تعیین شده برای تحویل، بیمه‌نامه خودرو صادر شده است؛ بنابراین آنها عنوان کردند که نیمی از زمان اعتبار بیمه‌نامه خودرو گذشته، اما هنوز خودرویی تحویل نگرفته‌اند.

علت اصلی ماجرا چه بود؟

بر اساس پیگیری که ایسنا، از این گروه صنعتی خودروسازی داشت، این شرکت اعلام کرد که تغییرات قوانین گمرکی و مشکلات تخصیص ارز بانک مرکزی به سبب تغییر در عدد تعرفه گمرکی ایجاد شده که تعدادی از خودرو‌های تولیدی این شرکت با مشکل ترخیص از منطقه ویژه اقتصادی بم مواجه شد.

در حقیقت سال گذشته، بر اساس میزان عمق داخلی‌سازی، عدد تعرفه‌ها و عوارض گمرکی و به تبع آن میزان تخصیص ارز به شرکت‌های خودروساز تغییر کرد.

در همان زمان هم یکی از مسئولان این شرکت صنعتی، کاهش حجم مجوز‌های خروج از منطقه آزاد گمرک بم را دلیل تاخیر‌ها اعلام و تاکید کرد که دیگر خودروسازان این منطقه هم با آن، درگیر آن هستند. کاهش حجم مجوز‌های خروج از گمرک منطقه اقتصادی بم تغییرات داخل سازمانی در گمرک و تغییر رویه‌های ترخیص بوده که در حال پیگیری است تا روند ترخیص، تسریع و خودرو‌ها به مشتریان تحویل داده شود تا مشکل تاخیر به این شکل را نداشته باشیم.

آنطور که این شرکت به ایسنا، اعلام کرد: در پی ورود سازمان بازرسی و دادستانی، این مشکل حل شد و ترخیص فوری ۱۰ هزار دستگاه‌از خودرو‌های مدیران خودرو در دستور کار قرار گرفت که انجام هم شد. در حقیقت با پیگیری و مساعدت‌های ارگان‌های مختلف از جمله سازمان بازرسی کل کشور، بانک مرکزی، فرمانداری بم، دادستانی، دادگستری و گمرک (منطقه آزاد) بم و همچنین گمرک کرمان، بر اساس ماده ۴۲ قانون گمرکی از صبح روز دوشنبه (۱۵ مردادماه ۱۰ هزار دستگاه از خودرو‌های مدیران خودرو از گمرک ترخیص شد و این روند همچنان در حال انجام است؛ به گونه‌ای که روزانه تعداد زیادی از این خودرو‌ها ترخیص و آماده تحویل به مشتریان خواهد شد.

پس از آن، اخیراً نیز (۲۴ مرداد ماه) رئیس کل دادگستری استان کرمان اعلام کرد که با ورود دستگاه قضایی طی یک ماه آینده، تمام خودرو‌های دپو شده در منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم به مردم واگذار خواهد شد.

در نهایت هم گروه مدیران‌خودرو تاکید کرد که فرآیند ترخیص خودرو‌ها در حال تسریع است و به زودی حجم ترخیص‌ها بیشتر خواهد شد و تمامی خودرو‌ها تحویل مشتریان می‌شود.

این درحالیست که در راستای سرعت گرفتن روند ترخیص و تحویل، طی روز‌های پنجشنبه و جمعه، علیرغم تعطیلی شرکت، مجوز‌های خروج صورت گرفته و مجوز‌ها به‌طور روزانه صادر می‌شود و فرایند صدور متوقف نشده و طبق روال در حال انجام است و شرکت گزارش‌های تحویل را به‌روز اطلاع‌رسانی می‌کند.

طبق اعلام یکی از مسئولان گروه صنعتی مدیران‌خودرو، با اصلاح فرآیند ثبت سفارش و دریافت تخصیص ارز، شرایط در مدیران‌خودرو به حالت عادی بازگشته و پیش‌بینی می‌شود که از حدود ۲۵ روز آینده، دیگر تعهد معوقی وجود نخواهد داشت و همچون گذشته، روند تحویل به موقع محصولات صورت خواهد گرفت.

مشتریان نگران اعتبار بیمه‌نامه‌ها نباشند...

گروه صنعتی مدیران‌خودرو درخصوص صدور بیمه‌نامه‌های خودرو، این اطمینان خاطر را به مشتریان داد که مشکلی در این زمینه نخواهد بود و زمان آغاز اعتبار بیمه‌نامه مطابق زمان تحویل خودروی مشتریان خواهد بود، همچنین جریمه دیرکرد نیز به افرادی که تحویل خودروهایشان دیر شده تعلق می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده