تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۹۶۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اعضای هیات‌رئیسه اتاق ایران از گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» بازدید کردند

پل دولت و بخش‌ خصوصی

پل دولت و بخش‌ خصوصی
‌می‌متالز - هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران از گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» بازدید کرد. در این نشست دوستانه بر اهمیت نقش رسانه در توسعه اقتصادی و صنعتی تاکید شد. رسانه‏‏‏‌ها در دنیای کنونی توانسته‏‏‏‌اند اثرگذاری خود را به سیاستگذاری و تدوین استراتژی‌های توسعه صنعتی ارتقا دهند.

به گزارش می‌متالز، در این میان گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» نیز توانسته در طول حدود ۲ دهه‌ گذشته نقش مثبتی در اصلاح سیاست‌های توسعه صنعتی و اقتصادی ایفا کند. این رسانه همواره ضمن انتقاد منصفانه از عملکرد دولت‌ها از کاهش تصدیگری دولت در اجرای فعالیت‌های اقتصادی حمایت کرده‌است. این رسانه در طول دو دهه‌اخیر نقش قابل‌توجهی در ارتقای اثرگذاری نقش بخش‌خصوصی برعهده گرفته‌است. بدون‌تردید برقراری تعامل سازنده میان گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان رسانه‌ای خصوصی کشور با اتاق بازرگانی در مقام پارلمان بخش‌خصوصی، می‌تواند به رفع چالش‌های حاکم بر اقتصاد کمک جدی کند.

علیرضا بختیاری؛ مدیرمسوول گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» در ابتدای این نشست اظهار کرد: در دنیای کنونی رسانه به‌عنوان صنعت مورد توجه قرار گرفته‌است. چنانچه از رسانه به‌عنوان صنعت یاد کنیم، «دنیای‌اقتصاد» را باید بزرگ‌ترین سازمان رسانه‌ای خصوصی کشور دانست. «دنیای‌اقتصاد» همچنین پرتیراژترین روزنامه کشور است. مجموع بازدید‌های روزانه از این رسانه چند‌میلیون نفر برآورد می‌شود. بسیاری از مخاطبان «دنیای‌اقتصاد» را باید مخاطبان منحصربه‌فرد و فعالان عرصه اقتصادی دانست. وی افزود: این گروه رسانه‌ای همواره تلاش‌کرده تا خود را با تغییرات رسانه‌ها در عصر حاضر همگام کند، بر همین اساس نیز در حوزه آنلاین به‌خوبی عمل کرده ایم و حرف برای گفتن داریم. اندیشه‌های نو و به روز، رمز ماندگاری این رسانه در اوج خود بوده‌است. علیرضا بختیاری گفت: گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» تلاش‌کرده تا در قالب چارچوب فکری منسجمی عمل کند؛ اعتقاد به بخش خصوصی، بازار آزاد و کاهش تصدیگری دولت در اقتصاد از مهم‌ترین اصول اولیه این رسانه بوده که در طول سال‌های گذشته همواره به آن متعهد بوده‌است. او افزود: گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» سعی می‌کند با انتقاد منصفانه از عملکرد دولت‌ها و تصمیم‌گیران اقتصاد کشور، مسیر سیاستگذاری را اصلاح کند و در عین حال با بهره‌مندی از نظرات استادان مطرح اقتصادی کشور، مفاهیم قابل‌اتکایی را در حوزه اقتصاد ارائه دهد. مدیرمسوول گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرد: «ما در شرایطی که بخش عمده اقتصاد ایران در اختیار دولت و گروه‌های وابسته به دولت بوده همواره به‌عنوان حامی و مدافع بخش‌خصوصی عمل کرده‌ایم. به اعتقاد ما این تفکر مسیر توسعه اقتصادی را هموار می‌کند و در طول این سال‌ها همواره از آن حمایت کرده ایم.

اثرگذار در مسیر توسعه

محسن جلال پور؛ رئیس اسبق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه این نشست اظهار کرد: با استناد به ۴۰ سال‌فعالیت در حوزه اقتصاد، می‌توانم این طور ادعا کنم که گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» بی نظیر است. این مجموعه رسانه‌ای با بررسی تخصصی شرایط و ارائه گزارش‌های مستند توانسته اثرگذاری ویژه‌ای بر سیاست‌های کلان صنعتی و اقتصادی کشور داشته‌باشد. رئیس اسبق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: آغاز به کار دولت چهاردهم و تغییر احتمالی نگاه دولت به سیاست‌های کلان سیاسی و اقتصادی، امید به بهبود شرایط را زنده کرده‌است. در همین حال امید می‌رود در دوره جدید تعامل سازنده‌ای میان اتاق بازرگانی ایران و دولت شکل بگیرد. همگامی دولت‌ها، اتاق بازرگانی و فعالان بخش‌خصوصی همواره نتیجه بخش بوده‌است. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که اتاق بازرگانی از ظرفیت لازم برای اثرگذاری و بهبود بخشی شرایط برخوردار است.

وی افزود: در این میان برقراری تعامل سازنده میان اتاق بازرگانی ایران در مقام پارلمان بخش‌خصوصی با گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» در مقام بزرگ‌ترین و اثرگذارترین رسانه کشور، بسیار اثرگذار و نتیجه بخش خواهد بود. رئیس اسبق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در موقعیت کنونی حاکم بر اقتصاد کشور از این رسانه انتظار می‌رود صدای واقعی بخش‌خصوصی باشد و برای جریان سازی با هدف توسعه صنعتی و اقتصادی کشور، تلاش کند.

اعتماد مردمی؛ سرمایه اجتماعی

صمد حسن زاده؛ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: رسانه «دنیای‌اقتصاد» در طول این سال‌ها با هدف آگاهی بخشی به جامعه و ارتقای سواد اقتصادی مردم تلاش ویژه‌ای را انجام داده‌است. بخش بزرگی از مخاطبان این روزنامه را باید متخصصان و افراد آشنا به اقتصاد، صنعت و تجارت دانست. درهمین حال افرادی که در این رسانه مشغول فعالیت هستند را هم باید مجموعه‌ای از متخصصان دانست که عملکرد قابل‌قبولی را از خود به نمایش گذاشته‌اند. رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مخاطبان «دنیای‌اقتصاد» در طول این سال‌ها نسبت به عملکرد این رسانه به اعتماد رسیده اند. این اعتماد نتیجه صداقت و فعالیت صحیح کاری در این مجموعه است. از این مخاطبان باید به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی «دنیای‌اقتصاد» نام برد. وی افزود: بخش بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی کشور از فروردین ماه معطل مانده‌است. درواقع فرصت فعالیت‌های اقتصادی در این بازه زمانی محدود بوده‌است. حال که دولت چهاردهم، اداره امور کشور را بر عهده گرفته، امید می‌رود در سایه تلاش جمعی فعالان بخش‌خصوصی و تعامل حداکثری میان رسانه و اتاق بازرگانی ایران، با سرعت حداکثری، عقب ماندگی‌های این بخش را مرتفع کنیم. درواقع امید می‌رود با شکل‌گیری تعامل سازنده، پویایی به اقتصاد کشور بازگردد. رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از سوی مسعود پزشکیان به مجلس شورای‌اسلامی در روز‌های اخیر گفت: بدون‌تردید رسانه می‌تواند نقش موثری در به تصویر درآوردن نمایشی صحیح از شخصیت این افراد بر عهده بگیرد. درواقع رسانه می‌تواند در اجرای رسالت مجلس شورای‌اسلامی، کمک‌کننده باشد. در این میان رسانه «دنیای‌اقتصاد» نیز با اتکا به توانی که در اختیار دارد، در این مسیر به‌شدت موثر عمل خواهد کرد. رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: متاسفانه در مواردی شاهد هستیم که تا عنوان اتاق بازرگانی به‌میان می‌آید، عده‌ای شائبه رانت و سوءاستفاده‌های شخصی را مطرح می‌کنند. این درحالی است که فعالان اتاق بازرگانی همواره از اثرگذاری بالایی بر اقتصاد کشور برخوردار بوده‌اند. سالم‌ترین فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی هستند و مدیریت این پارلمان را بر عهده دارند. این فعالان اقتصادی همواره برای ارتقای تولید و تجارت و همچنین بهبود شرایط اقتصادی ایران در سطح بین‌المللی تلاش کرده‌اند.

ورود رسانه به مرز سیاستگذاری

پیام باقری؛ نایب‌رئیس دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سابقه همکاری ما با «دنیای‌اقتصاد» به حدود ۲دهه‌قبل بازمی‌گردد. «دنیای‌اقتصاد» از همان روز‌های نخستین فعالیت خود تلاش کرد تا بسیار حرفه‌ای عمل کند، در همین حال به حوزه‌های مختلف اقتصادی ورود کند و بیشترین اثرگذاری را داشته‌باشد. وی افزود: گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» در این سال‌ها تلاش‌کرده تا بنا به ذائقه مخاطبان و نیاز‌های روز جامعه، عمل کند. این رسانه خود را از مرز فعالیت‌های ژورنالیستی به فعالیت‌های توسعه‌ای و سیاستگذاری رسانده‌است. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: تاثیرگذاری مجموعه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» در قیاس با سایر رسانه‌های کشور به مراتب بالاتر است. این رسانه به اصالت خبر توجه کافی دارد. در همین حال در رصد فراگیر خبر و اطلاع رسانی فراگیر به‌خوبی عمل کرده‌است. همین ویژگی‌ها و امتیازات، «دنیای‌اقتصاد» را به رسانه پیشران بخش‌خصوصی و متمایز بدل کرده‌است. وی افزود: خوشبختانه «دنیای‌اقتصاد» به‌عنوان یک کسب‌وکار برآمده از بخش خصوصی، همواره از فعالان بخش‌خصوصی حمایت کرده‌است. در همین حال در مقام سیاستگذاری‌های صحیح دولت و انتقاد از اشتباهات سیاستگذاران، عمل کرده‌است. باقری با اشاره به هدف‌گذاری رشد اقتصادی کشور برای سال‌های پیش‌رو گفت: در برنامه هفتم توسعه رشد ۸‌درصدی اقتصادی هدف‌گذاری شده‌است. رهبر معظم انقلاب بخش‌خصوصی را در پیشبرد این هدف، موثر دانسته است. بدون‌تردید چنانچه تعاملی سازنده میان دولت، بخش‌خصوصی و رسانه‌ها شکل بگیرد، مسیر تحقق این هدف، ممکن خواهد شد. برقراری تعامل سازنده با رسانه و ترسیم نقشه‌راه مشترک، در این میان کمک‌کننده است.

پل دولت و بخش‌ خصوصی

باور رسانه‌ای

عبدالله مهاجر‌دارابی خزانه‌دار هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: مجموعه گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» در این سال‌ها در حوزه رسانه به‌خوبی عمل کرده‌است. «دنیای‌اقتصاد» یک باور است که بسیار اثرگذار عمل کرده‌است. او افزود: برقراری تعامل میان بخش‌خصوصی با رسانه‌ها نقشی ویژه در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور دارد.

نمایش توان و بهبود سیاستگذاری

محمدرضا بهرامن؛ نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: «دنیای‌اقتصاد» در این سال‌ها به‌خوبی عمل‌کرده و جایگاهی پرافتخار برای رسانه ساخته است. عملکرد این رسانه به‌ویژه در حوزه معدن و صنایع معدنی موثر بوده‌است. وی تاکید کرد: فعالان بخش معدن، صنایع معدنی و به‌ویژه فولادسازان در طول سال‌های گذشته بسیار اثرگذار عمل کرده‌اند. این صنایع توانسته اند اثرگذاری جدی در حوزه اقتصاد داشته باشند و سیاستگذاران نیز نسبت به نقش این حوزه در اقتصاد، بیش از قبل آشنا شده‌اند. بدون‌تردید بر گزاری همایش‌های مختلف توسط مجموعه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» در ایجاد شناخت و اثرگذاری بخش معدن، به‌شدت موثر بوده‌است. نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اقدامات این رسانه به مدیریت توسعه زیرساخت‌های کشور، کمک اساسی کرده‌است. در این میان اتاق بازرگانی نیز می‌تواند با برون سپاری بخشی از وظایف خود، از توانایی این رسانه، استفاده کند.

توسعه همگام با رسانه

محمدعلی کریمی؛ مشاور ارتباطات و رسانه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: پیشرفت و توسعه بدون‌اتکا به توان رسانه‌ای غیرممکن است. رسانه را باید در راس امور قرارداد. اتاق بازرگانی ایران می‌تواند از ظرفیت رسانه برای تشکیل تشکلی فراگیر بهره‌بگیرد. این همکاری تاثیر بسزایی بر ایجاد نمایی از عملکرد سازنده از توان بخش‌خصوصی خواهد داشت. در همین حال فرصتی برای بهبود شرایط اقتصادی نیز فراهم خواهد شد.

رابطه اثرگذار

محمد طاهری؛ سردبیر تجارت‌فردا در ادامه این نشست گفت: رابطه گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» با دولت‌های مختلف متفاوت بوده، با این وجود این رسانه همواره تلاش‌کرده تا نسبت به وظایف رسانه‌ای خود، پای بند و متعهد باشد. تعامل میان گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» با فعالان بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی ایران، در دوره‌های مختلف هیات‌رئیسه اتاق نیز متفاوت بوده‌است. با این وجود باید این طور ادعا کرد؛ هرگاه تعامل مثبتی میان این رسانه و اتاق بازرگانی ایران شکل‌گرفته، نتیجه مثبتی را برای اقتصاد به‌همراه داشته‌است. وی گفت: ما همواره ۲شریک استراتژیک داشته ایم که عبارتند از: بانک‌مرکزی به‌عنوان سیاستگذار پولی و اتاق بازرگانی به‌عنوان نماینده بخش خصوصی. برقراری تعامل با این دو بخش، خروجی بسیار مثبتی را برای اقتصاد به‌همراه خواهد داشت. طاهری در انتقاد از عملکرد اتاق بازرگانی ایران گفت: متاسفانه در برخی دوره‌ها اتاق بازرگانی ایران جنبه تشریفاتی پیدا می‌کند. از دسترسی رسانه‌ها به فعالان اتاق بازرگانی در برخی سال‌ها کاسته می‌شود و همین موضوع درنهایت به منافع تولید و تجارت لطمه وارد می‌کند. سردبیر تجارت‌فردا گفت: ما خواستار بازگشت اتاق بازرگانی به سال‌های طلایی فعالیت خود هستیم. در دوره‌هایی فعالیت این نهاد اثرگذاری جدی بر سیاست‌های کلان اقتصادی اتخاذ‌شده در مجلس شورای‌اسلامی و دولت داشت. چنانچه رابطه‌ای سالم و بدون بوروکراسی میان رسانه و فعالان اتاق بازرگانی ایران تقویت شود، می‌توان به بازگشت اتاق به دوره شکوه خود، امید داشت.

توسعه با اتکا به توان «دنیای‌اقتصاد»

قدیر قیافه؛ نایب‌رئیس چهارم اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» در این سال‌ها مکتب جدیدی از فعالیت‌های رسانه‌ای را معرفی کرده‌است. این مدل نقش بسزایی در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور داشته‌است. «دنیای‌اقتصاد» با اتکا به تغییرات روز زمانه و همچنین همگامی با توسعه صنعتی در عرصه رسانه و ازجمله ورود با قدرت به‌عملکرد دیجیتال، به‌خوبی عمل کرده‌است. قیافه گفت: ایران از ظرفیت‌های غنی معدنی برخوردار است. در طول سال‌های گذشته شاهد توسعه بخش معدن و صنایع معدنی با تکیه بر همین ظرفیت‌ها بوده ایم. این ظرفیت‌ها به قدری قابل‌توجه هستند که در برنامه هفتم توسعه نیز رشد بخش معدن برابر ۱۳‌درصد و رشد اقتصادی کشور ۸‌درصد برآورد شده‌است. در همین حال در طول این سال‌ها همواره از توسعه صنعتی با اتکا به ظرفیت‌های معدنی، یادشده‌است. این نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: مجموعه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» در طول ۲دهه‌اخیر نقشی بسزا در شناخت ظرفیت‌های معدنی و صنایع معدنی کشور به خصوص در حوزه فولاد داشته‌است. تلاش بسیاری برای اصلاح سیاست‌های حاکم بر این بخش انجام‌شده که البته متاسفانه در مواردی هم به نتیجه مطلوب منتهی نشده‌است. بااین وجود همواره در مسیر درست گام برداشته شده‌است. قیافه گفت: با توجه به نمونه موفق عملکرد گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» و گسترده تر‌شدن هر روزه دامنه اثرگذاری این رسانه، می‌توان حوزه نفوذ آن را به سایر فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی نیز تعمیم داد. وی افزود: چنانچه از توان این بخش در تعامل با اتاق بازرگانی بهره گرفته شود، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد. وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد بروز بیشترین هجمه‌ها به فعالان اتاق بازرگانی بوده ایم. درواقع نگاه مستقل از سوی فعالان اتاق بازرگانی، برتابیده نمی‌شود و همین موضوع به شدت چالش برانگیز است. امید می‌رود با اصلاح این نگاه شاهد بهبود شرایط صنعتی و اقتصادی در کشور باشیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده