تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۹۶۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

لزوم تعجیل در تزریق نقدینگی به بورس

لزوم تعجیل در تزریق نقدینگی به بورس
‌می‌متالز - بررسی وضعیت بازار سرمایه در چند هفته اخیر، نشان می‌دهد که بورس در یکی از بدترین مقاطع زمانی خود قرار دارد و ریسک‌های متعدد که اغلب سیستماتیک هستند وضعیت پیچیده‌ای را برای این بازار به‌وجود آورده‌اند، تا آنجا که مسوولان سازمان بورس دست به دامن شیوه‌های مغایر با ذات بازار سرمایه یعنی کاهش سنگین دامنه‌نوسان شده‌اند و البته جز رکود بیشتر دستاورد خاصی نداشته‌اند؛ چراکه زمان برطرف‌شدن ریسک‌های سیستماتیک فعلی نیز قابل‌تخمین نیست.

به گزارش می‌متالز، در چنین شرایطی جلسه اضطراری شورای‌ عالی بورس با حضور رئیس‌کل بانک‌مرکزی نیز تشکیل شد و در آن وعده‌هایی همچون تزریق پول و تعریف خطوط اعتباری جهت حمایت از بازار سهام به‌عنوان نتیجه، اطلاع‌رسانی شد ولی در عمل تا روز دوشنبه اتفاق خاصی نیفتاده و تزریق پول هنوز به مرحله نهایی نرسیده‌است، هرچند بوروکراسی اداری برای این موضوع ذکر شده‌است ولی با توجه به موافقت مدیران تصمیم‌گیر و شرایط خاص بورس، تعجیل در انجام این فرآیند ضروری به‌نظر می‌رسد.

از سوی دیگر ابهامات درباره اختلاف بین طرف‌های مذاکره آتش‌بس برای پایان درگیری‌ها در غزه و احتمال بروز تنش منطقه‌ای بزرگتر باعث‌شده فعالان و سرمایه‌گذاران در بازار سهام با احتیاط بیشتر عمل کنند که نتیجه آن افزایش عرضه‌ها در روز دوشنبه هفته اخیر بود. در عین‌حال نتیجه جلسات بررسی و رای‌اعتماد به وزرای پیشنهادی احتمالا روز چهارشنبه به نتیجه خواهد رسید. آقای همتی سخنان حمایتی خوبی در توصیف بورس داشتند ولی تا زمان تکیه‌دادن او بر مسند وزارت و چینش تیم اقتصادی هم‌جهت، شاید وضعیت بورس را خارج از دایره اراده وزیر پیشنهادی باید نگاه کرد. نگاه مدیران فعلی بانک‌مرکزی و سازمان بورس و حتی مدیران نهاد‌های دولتی موثر در بازار سرمایه که از تصمیم‌های وزارتخانه‌های نفت و صمت و شرکت‌هایی مثل شستا و ... تشکیل می‌شود، نتیجه‌ای جز وضعیت ۳سال‌اخیر نداشته که مورد نقد جدی بوده و به‌نظر می‌رسد ذی‌نفعان اصلی این بازار نیز خاطره خوبی از این دوران ندارند؛ لذا برای تغییر واقعی در شرایط بازار باید شاهد تغییرات مدیران با تفکرات غیر‌همسو با دولت جدید که توان همکاری برای نیل به اهداف و برنامه‌های کلان تعریف‌شده وزرا را ندارند، باشیم.

در مقطع کوتاه‌مدت فعلی می‌توان با قطعیت گفت که صرفا تقویت بخش تقاضا با تعریف خطوط اعتباری و تزریق پول امکان برگشت بازار را مهیا می‌کند و سایر شیوه‌ها همچون کاهش دامنه‌نوسان به رکود بیشتر می‌انجامد که با توجه به نبود افق مشخص از پایان ریسک‌ها عملا در کنترل هیجانات فروش ناکام خواهد ماند.

حسن حسین‏‏‏‏‏‌نیا/ تحلیلگر بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده