تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۹۶۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فراهم شدن دید بهتر برای سهامداران با تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها

فراهم شدن دید بهتر برای سهامداران با تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها
‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها کمک به خروج شرکت‌ها از ماده ۱۴۱ است.

به گزارش می‌متالز، عرفان هودی، کارشناس بازار سرمایه گفت: در خصوص تجدید ارزیابی دارایی‌ها سازمان بورس تاکید دارد که ناشران تجدید ارزیابی‌ها را انجام دهند. اصولا افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها یک ابزار مهم است چرا که یکی از محل‌های تامین مالی برای شرکت‌هاست. شرکت‌ها به سبب تنگنا‌های اقتصادی و مشکلات تامین مالی به روش سنتی که همان رجوع به بانک‌هاست. اغلب در حوزه تامین مالی با چالش مواجه هستند، اما تامین مالی از مسیر تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند برای آنها بسیار حائز اهمیت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: شرکت‌ها در ابتدای تاسیس دارایی‌های خود را ثبت می‌کنند و متاسفانه در شرایط تورمی یک فاصله بین قیمت‌های ذاتی و دفتری با گذر زمان شکل می‌گیرد و شرکت‌ها با بروز کردن این فاصله به سهامداران کمک خواهند کرد که با دید بهتری نسبت به انتخاب سهام سرمایه‌گذاری کنند.

او می‌گوید: با تجدید ارزیابی دارایی‌ها و کاهش زمان آن قیمت‌ها رقیق‌تر خواهد شد و می‌تواند نقدشوندگی تابلوی معاملاتی بازار سرمایه را هم در مجموع افزایش دهد و می‌توانیم بگوییم یکی از مهم‌ترین وظایف افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها کمک به خروج شرکت‌ها از ماده ۱۴۱ است.

گفتنی است، در کل بنابر مزایایی که مطرح شد تصویب ۳ ساله شدن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارای یک ضرورت است که باید هر چه زودتر پیگیری شود.

همچنین باید اشاره کرد ماده ۱۴۱ قانون تجارت بیان می‌کند: اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده