به گزارش می متالز، «هاشم اورعی» کارشناس انرژی با اشاره به اینکه وضعیت ناترازی بنزین در وضعیت هشدار قرار دارد، گفت: بر اساس آمار منتشر شده ناترازی بنزین در مرز هشدار وجود دارد به طوری که مصرف روزانه به ۱۲۷ میلیون لیتر رسیده است.
وی ادامه داد: در وضعیتی قرار داریم که تولید داخلی جوابگوی مصرف نیست و مصرف بنزین ما روند افزایشی را دارد ضمن آنکه روند افزایش مصرف بیش از روند افزایش تولید است به طوری که اعلام شده است امسال نسبت به مدت زمان مشابه ۱۳ درصد افزایش مصرف وجود دارد در حالی که رقم تولید ثابت است.
اورعی ادامه داد: با نگاهی به ۵ سال گذشته یعنی زمانی که ستاره خلیج فارس تولید بنزین را آغاز کرد ما صادرکننده بنزین بودیم در حالی که از سال گذشته تبدیل به واردکننده بنزین شدیم و ۶ میلیارد دلار برای واردات بنزین در نظر گرفته شده است در حالی که سال گذشته ۴ میلیارد دلار بود که نشاندهنده افزایش ناترازی بنزین است که سال به سال بیشتر میشود و ایران هفتمین کشور مصرفکننده انرژی در جهان است و ۶ میلیارد دلاری که به واردات بنزین اختصاص پیدا کرده معادل صادرات میعانات نفتی دو ماه سال است یعنی یک ششم درآمد نفتی سال را بنزین وارد کنیم.
به گفته وی بنظر میرسد این روند فزآینده افزایش مصرف بنزین ادامه پیدا میکند، چرا به دلیل اینکه اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.
این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه نباید از مردم پنهان کاری کرد و باید در جریان وخامت اوضاع باشند، خاطرنشان کرد: باید مردم را در جریان وضعیت بغرنجی که قرار داریم بگذاریم و از آنها کمک بخواهیم، نباید مساله را پنهان کرد یعنی صداقت و شجاعت پیش شرط وارد فرآیند حل مشکل ناترازی بنزین شویم.
وی ادامه داد: ابتدا باید مردم را با خود همدل کنیم و اعلام کنیم که فرآیندی چند ساله پیشرو داریم و درد آن را جامعه باید حل کند دولت باید برنامهای پیاده کند که از اصرار بر اینکه تمام مسائل مربوط به بنزین در دست خود داشته باشد، جدایی نه به معنای اینکه بنزین یک شبه خصوصی شود اما حداقل امکان حضور بخش خصوصی فراهم شود در این شرایط دولت و بخش خصوصی باید در کنار یکدیگر رقابت کنند در این شرایط بخش خصوصی واردکننده بنزین باشد که بهای آن به جای لیتری سه هزار تومان لیتری ۱۰ هزار تومان با امکانات ویژه در اختیار مردم قرار بگیرد مانند سوختهای سیار موجود که با وجود قیمتهای بالاتر مردم برای آنکه در صفهای طولانی پمپ بنزین نمانند از آنها استقبال میکنند. دولت باید برنامهای پیاده کند که طی ۵ سال سهم خود را از ماجرای بنزین کم کرده و به مرور زمان از معرکه بنزین بیرون بیاید.
اورعی با انتقاد از پرداخت یارانه بنزین به همه اشخاص خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع این سوال وجود دارد که چرا دولت به همه یارانه پرداخت میکند چرا باید ۹۰ هزار تومان یارانه بنزین داشته باشم در صورتی که در انگلستان باید ۹۰ پوند پرداخت کرد یعنی ۶ میلیون تومان فردی که توانایی مالی دارد چرا باید یارانه دولتی دریافت کند، در حالی که سهم فردی در روستاهای دور افتاده است به همین علت دولت باید این نوع پرداخت یارانه اشتباهترین راهکار حمایتی است و باید تنها به چند دهک اول به صورت نقدی پرداخت کنید.
وی ادامه داد: پرداخت یارانه خوب است اما به شرطی که هوشمندانه باشد اکنون قیمت گازوئیل در افغانستان ۵۱ هزار تومان است و در ایران ۳۰۰ تومان این نوع قیمتگذاری و سرکوب قیمت منجر به این تفاوت قیمت در ایران و کشورهای همسایه شده است به طوری که سود این قاچاق ساعتی چند میلیارد تومان است. روزانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون لیتر قاچاق میشود.
به گفته وی مافیای قاچاق و مافیای خودرو که اجازه رقابت وجود ندارد و انحصار آن در دست چند خودروساز است و نتیجه آن دو برابر بودن میزان مصرف خودروهای داخلی نسبت به خودروهای وارداتی است. و در این شرایط قیمت خودرو افزایش پیدا کرده و قیمت بنزین بدون تغییر است به همین دلیل زمانی که بنزین ارزان است بهینهسازی هم معنایی ندارد.
وی ادامه داد: ما باید تمرکز خود را از تولید برداریم و به سمت استانداردسازی خودروها، اصلاح سوبسیدها و هوشمندانه عمل کردن پیش رویم تا از این طریق اصلاح مصرف نیز صورت بگیرد.
منبع: خبرگزاری مهر