تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۳۴
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۵۰۰۱۲
سرویس خبر : انرژی

سقوط درآمد‌های نفتی عربستان به پایین‌ترین حد در ۳ سال اخیر

سقوط درآمد‌های نفتی عربستان به پایین‌ترین حد در ۳ سال اخیر
‌می‌متالز - درآمد‌های نفتی عربستان سعودی در ماه ژوئن به‌دلیل تبعیت از برنامه کاهش عرضه اوپک‌پلاس به پایین‌ترین حد در سه سال رسید.

به گزارش می‌متالز به نقل از پایگاه خبری المانیتور، درآمد‌های نفتی عربستان در ماه ژوئن در پی پیروی از برنامه‌های کاهش عرضه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) به کم‌ترین رقم در سه سال اخیر رسید.

بر اساس داده‌های مرکز آمار عربستان، این کشور از محل فروش محموله‌های نفت خام خود در بازار‌های جهانی طی ژوئن ۲۰۲۴، ۱۷ میلیارد و ۶۸۳ میلیون دلار (۶۶.۳۱۴ میلیارد ریال سعودی) درآمد به دست آورده است.

داده‌ها حکایت از آن دارد که این رقم ۱۲.۶درصد کم‌تر از ماه مه بوده و کم‌ترین حد از اوت ۲۰۲۱ بوده است.

درآمد‌های نفتی همچنان بخش بزرگی از اقتصاد عربستان (۷۵.۴درصد) را شامل می‌شود؛ در همین حال، درآمد‌های صادرات غیرنفتی این کشور در ژوئن با ۱۷.۹درصد کاهش به ۴ میلیارد دلار و ۱۸۰ میلیون دلار رسید.

درآمد‌های حاصل از صادرات غیرنفتی ۱۷.۹درصد از مجموع درآمد‌های عربستان در ژوئن را به خود اختصاص داده است.

جیمز سوانستون، اقتصاددان ارشد خاورمیانه و شمال آفریقا، در این‌ باره به المانیتور گفت: درآمد‌های نفتی عربستان از تحولات قیمتی و حجم صادرات تأثیر گرفته است.

بر اساس داده‌های اوپک، تولید نفت عربستان در ماه ژوئن به میانگین ۸ میلیون و ۹۳۰ هزار بشکه رسیده است، در حالی‌ که این رقم در ماه مه ۹ میلیون و ۱۰ هزار بشکه در روز بود.

منبع: شانا

عناوین برگزیده