تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۳۵۰۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
به‌زودی محموله سیمان سفید به سوریه صادر خواهد شد

سوریه در اولویت بازار صادرات سیمانی‌ها

می متالز - ساخت‌وساز در سوریه فرصتی است که می‌تواند بازار صادراتی سیمان را به تحرک وادارد.
سوریه در اولویت بازار صادرات سیمانی‌ها

به گزارش می متالز، از این‌رو بازار بکر و مستعد سوریه در تیررس شرکت‌های سیمانی قرار گرفته و در این‌باره رایزنی‌های ابتدایی انجام شده تا صادرات سیمان به این کشور رنگ اجرایی به خود بگیرد.

 

مزیت سیمان ایران در بازارهای صادراتی

سعید خانی‌پور معاون مالی و امور شرکت‌های هلدینگ سیمانی غدیر اظهار کرد: کاهش ارزش پول ملی و افزایش ارزش جایگزینی دارایی‌های شرکت‌های سیمانی را باید به عنوان نقطه قوت سیمانی‌ها دانست چراکه درحال‌حاضر، ارزش واقعی شرکت‌ها همگام با تورم رشد نکرده و این اختلاف باید کمتر شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر ریسک سیستماتیک ثابت بماند، صنعت سیمان همچنان جای رشد کافی دارد. در این زمینه، حمایت‌های دولت به‌شدت احساس می‌شود. صنعت سیمان به سبب اینکه ارزآوری بالایی ندارد چندان در برنامه‌های ارزی دولت و بانک مرکزی جایی ندارد. به همین دلیل، شرکت‌ها مجبورند هزینه فروش خارجی خود را به ریال دریافت کنند.
وی افزود: ظرفیت تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه در برخی شرکت‌های سیمانی مشمول اصل ۱۴۱ قانون تجارت است که در صورت تمدید معافیت مالیاتی، این فرآیند به جریان خواهد افتاد.
معاون مالی و امور شرکت‌ها درباره مزیت سیمان ایران گفت: بهای تمام شده پایین، مهم‌ترین مزیت سیمان ایران در بازارهای صادراتی است. به همین دلیل در بازارهای منطقه حضور فعال ایران نمایان است. البته مدتی است که شرکت‌های عربستانی سعی دارد بازارهای مورداختیار شرکت‌های ایرانی را در دست بگیرند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: با همه اینها، در شرایط کنونی، بازار بکر و مستعد کشور سوریه در تیررس شرکت‌های سیمانی قرار دارد که در این زمینه رایزنی‌های ابتدایی انجام شده و به‌منظور صادرات سیمان به‌ویژه سیمان سفید برنامه‌ریزی انجام شده است.
معاون مالی و امور شرکت‌های هلدینگ سیمانی غدیر در ادامه خاطرنشان کرد: البته درباره صادرات سیمان خاکستری با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم اما در بخش سیمان سفید محدودیتی وجود ندارد.
موسوی ادامه داد: از این‌رو برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارسال نخستین محموله سیمان سفید به سوریه از سوی شرکت هلدینگ غدیر انجام شده و امید می‌رود به‌زودی به سرانجام برسد. با توجه به نرخ مناسب سیمان در این کشور، از نظر هزینه حمل‌ونقل نیز توجیه اقتصادی دارد.

 

سوریه بازار اصلی صادراتی ایران

همچنین ایرج موسوی مدیر بازرگانی شرکت هلدینگ سیمانی غدیر معتقد است بازار سوریه موقعیت خوبی است.
 موسوی در ادامه خاطرنشان کرد: بازار سوریه بازار بسیار جذابی است که می‌تواند آینده صنعت سیمان ایران را تحت تاثیر قرار دهد. هر چند رقابت در آن کشور بسیار پیچیده و سخت خواهد بود.
 درنظر داشته باشد که سوریه ظرفیت مصرف ۳۱ میلیون تن سیمان در سال را دارد که از این میزان تنها ۸ میلیون تن آن درحال‌حاضر در این کشور مصرف می‌شود. این در حالی است که ظرفیت آسیب دیده و خاموش تولید سیمان سوریه در سریع‌ترین زمان ممکن به چرخه تولید اضافه خواهد شد. درحال‌حاضر ترکیه به همراه لبنان تنها کشورهایی هستند که حدود ۱.۵ میلیون تن سیمان به سوریه صادر می‌کنند.
وی با اشاره به سیاست‌هایی که کشور عربستان درپیش گرفته است، عنوان کرد: البته سیاست‌های اخیر عربستان در برداشتن تعرفه‌های سیمان و کلینکر برای صادرات در سال ۲۰۱۹ میلادی (۱۳۹۸خورشیدی) عربستان را به رقیب جدید و جدی در بازارهای مشترک با ایران تبدیل خواهد کرد. هرچند بزرگ‌ترین مزیت رقابتی سیمان ایران یعنی قیمت، باوجود همه محدودیت‌های ناشی از تحریم، همچنان ایران را به‌عنوان جذاب‌ترین تامین‌کننده سیمان منطقه معرفی خواهد کرد.
مدیر بازرگانی شرکت هلدینگ سیمانی غدیر همچنین یادآور شد: به نظر من درحال‌حاضر در بیشتر بازارهایی که از لحاظ قوانین و مقررات و توجیه‌پذیر بودن نرخ حمل، امکان حضور مهیا بوده، ورود کرده‌ایم. تنها بازاری که به‌نظر من هنوز وارد نشده‌ایم و می‌تواند بازار بسیار جذابی برای ما باشد، بازار سوریه است؛ بازاری که با توجه به لزوم بازسازی مناطق جنگ‌زده، حداقل تا ۱۰ سال می‌تواند به بازار اصلی صادراتی ایران تبدیل شود.
موسوی ادامه داد: البته در این بین رقیبان قدرتمندی مانند ترکیه، عربستان و... حضور دارند اما با توجه به نزدیکی روابط سیاسی دو کشور، نقش دیپلماسی اقتصادی ایران هم در میزان حضور سیمان ایران در سوریه دارای اهمیت خواهد بود.

عناوین برگزیده