تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۸
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۵۰۳۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مرکز مبادله ایران نقش مهمی در ثبات بازار داشت/ تامین ارز ترجیحی برای کالا‌های اساسی ضروری است

مرکز مبادله ایران نقش مهمی در ثبات بازار داشت/ تامین ارز ترجیحی برای کالا‌های اساسی ضروری است
‌می‌متالز - استاد اقتصاد دانشگاه گفت: تامین ارز ترجیحی برای واردات کالای اساسی در کشور یک امر ضروری است.

به گزارش می‌متالز، مرتضی افقه؛ استاد اقتصاد دانشگاه اهواز اظهار کرد: طبق آمار نرخ دلار در بازار غیررسمی در یکسال گذشته با وجود درگیری و تنش‌هایی مانند عملیات طوفان الاقصی، وعده صادق، حملات تروریستی و شهادت رهبر حماس در تهران، حدود ۹ درصد نوسان داشته است.

وی افزود: در این یکسال شاهد تنش و شوک‌هایی بوده‌ایم؛ اما تحول منفی بزرگی در روابط سیاسی کشور رخ نداده؛ بنابراین هر بار بعد از یک شوک سیاسی نرخ دلار با اقدامات بازارساز به کانال قبلی خود بازگشته است.

این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی نرخ ارز را علت و تورم را معلول دانست و گفت: با اقدامات بانک مرکزی تورم تولیدکننده به ۳۱ درصد در اسفند ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرده و تورم مصرف کننده نیز طبق آخرین آمار به ۳۱ درصد در مردادماه ۱۴۰۳ رسیده که تمامی این موارد ضمن اثر کاهش قابل توجه نرخ رشد نقدینگی، در سایه نوسان اندک نرخ ارز رقم خورده است.

این کارشناس مسائل اقتصاد ایران با اشاره به این موضوع که ایجاد بستری قانونی مانند مرکز مبادله ایران برای تامین ارز واردکنندگان و متقاضیان واقعی در مدیریت بازار ارز نقش داشته است، ادامه داد: بانک مرکزی در سال گذشته علاوه بر تأمین ۲۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی، حدود ۵۰ میلیارد دلار هم برای سایر نیاز‌های وارداتی ذیل مرکز مبادله ایران ارز تأمین کرده است.

وی در پایان تاکید کرد: تامین ارز ترجیحی برای واردات کالای اساسی در کشور یک امر ضروری است؛ چرا که دهک‌های درآمدی پایین‌تر در زیر خط فقر قرار دارند و خوشبختانه بانک مرکزی نیز این اقدام را به خوبی انجام داده به همین علت باعث حفظ بخشی از قدرت خرید اقشار متوسط و ضعیف و همچنین ثبات و آرامش در بازار ارز شده است.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده