تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۸
بازدید: ۶
کد خبر: ۳۵۰۳۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نیمه اول ۲۰۲۴

تجارت غیرنفتی امارات به مرز ۳۸۰ میلیارد دلار رسید

تجارت غیرنفتی امارات به مرز ۳۸۰ میلیارد دلار رسید
‌می‌متالز - وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی می‌گوید: صادرات کلیدی این کشور مانند طلا، جواهرات و فلزات باعث جهش و رشد صادرات غیرنفتی ۱۱٫۲ درصدی نسبت به سال گذشته در این کشور شده است.

به گزارش می‌متالز، تجارت غیرنفتی امارات متحده عربی رکورد جدیدی ثبت کرده و ارزش تجارت بین‌المللی این کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۴ خارج از بخش نفت و گاز به رکورد ۱٫۳۹۵ میلیارد درهم برابر ۳۷۹٫۸۱ میلیارد دلار رسیده است.

به گفته ثانی بن احمد آل الزیودی وزیر تجارت خارجی امارات این نقطه عطف نشان‌دهنده افزایش ۱۱٫۲ درصدی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته در این کشور است و بر تلاش‌های متنوع سازی اقتصادی این کشور تأکید می‌کند.

الزیودی اعلام کرد: رشد صادرات غیرنفتی امارات با ۲۵ درصد افزایش به ۲۵۶٫۴ میلیارد درهم در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ قابل‌توجه بوده است.

وی تأکید کرد که بخش‌های کلیدی ازجمله طلا، نقره، جواهرات، روغن‌ها، عطر، آلومینیوم، مفتول‌های مسی و محصولات آهنی، این افزایش چشمگیر صادرات غیرنفتی را رهبری کرده‌اند که نشان‌دهنده افزایش رقابت جهانی این کشور است.

علاوه بر این، الزیودی خاطرنشان کرد که عملیات صادرات مجدد امارات نیز افزایش‌یافته است، که نشان‌دهنده جایگاه این کشور به‌عنوان یک مرکز تجارت جهانی و نشان‌دهنده اعتماد بین‌المللی به امارات متحده عربی به‌عنوان یک شریک تجاری قابل‌اعتماد و تسهیل‌کننده است.

به گفته الزیودی عملکرد امارات روند جهانی کاهش رشد تجارت را که در نیمه اول سال به‌طور متوسط ​​فقط ۱٫۵ درصد بوده است، به چالش می‌کشد. این دستاورد نشان‌دهنده تاب‌آوری اقتصاد امارات است که نتیجه تعهد ثابت این کشور برای ایجاد مشارکت‌های قوی و مولد دولتی و خصوصی و تقویت رشد مشارکتی با اقتصاد‌های نوظهور جهانی است.

وزارت تجارت خارجی امارات همچنین بر نقش محوری برنامه توافق‌نامه مشارکت اقتصادی جامع (CEPA) در دستیابی به این نتایج بی‌سابقه تأکید کرده است.

براساس گزارش این وزارتخانه تجارت دوجانبه با شرکای CEPA، یعنی هند و ترکیه به ترتیب ۱۵ و ۹٫۸ درصد رشد داشته است که مجموعاً ۱۱٫۷ درصد از کل تجارت خارجی امارات متحده عربی را تشکیل می‌دهد و با ادامه گسترش و نهایی کردن قرارداد‌های CEPA، امارات متحده عربی رشد بیشتری را پیش‌بینی می‌کند.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده