تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۴۰
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۵۰۴۵۶

پرشدگی سد‌های کشور به ۵۱ درصد رسید

پرشدگی سد‌های کشور به ۵۱ درصد رسید
‌می‌متالز - سخنگوی صنعت آب میزان پرشدگی سد‌های کشور را در حال حاضر ۵۱ درصد عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، سخنگوی صنعت آب در مورد وضعیت ذخایر آبی کشور گفت: علیرغم سال نرمال بارشی، ورودی سد‌ها نسبت به متوسط ۵ ساله دارای کاهش ۱۴ درصدی بوده است. با توجه به اینکه بر اساس مدل‌های اقلیمی، شانس وقوع شرایط زیرنرمال از نظر نزولات جوی و نیز گرمای بالای نرمال در پاییز پیش رو بالا است؛ لذا مدیریت مصرف آب برای کاهش فشار به منابع آبی امری اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر که تا پایان سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ کمتر از یک ماه مانده و این در حالی است که بارش کشور ۲ درصد بیشتر از نرمال و ۱۹ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است، خاطرنشان کرد:، اما با توجه به تداوم سال‌های خشک در ۳ سال آبی گذشته، آورد رودخانه‌ها جبران نشد؛ به طوری که به عنوان یک شاخص، ورودی به مخازن سد‌ها علیرغم رشد ۶ درصدی نسبت به سال گذشته، نسبت به متوسط ۵ ساله با کاهش ۱۴ درصدی روبرو بوده است.

سخنگوی صنعت آب، میزان پرشدگی سد‌های کشور را در حال حاضر ۵۱ درصد عنوان کرد و افزود: با تمرکز بر مدیریت مصارف، این میزان در مقایسه با سال گذشته با افزایش ۱۱ درصدی و در مقایسه با مقدار متوسط ۵ ساله با افزایش ۶ درصدی همراه است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه در سال آبی جاری، بر اساس شبکه مبنای باران سنجی وزارت نیرو، به دلیل بارش متفاوت در مناطق مختلف کشور، تغییرات استان‌ها نسبت به نرمال در دامنه ۱۷ درصد کاهش تا ۵۲ درصد رشد متغیر بوده است، تاکید کرد: استان‌های بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، قزوین، فارس و سمنان با بیشترین کاهش بارش در شرایط زیر نرمال قرار داشته‌اند.

وی ادامه داد: به طور کلی بارش‌های ۱۷ استان بالای نرمال بوده که استان‌هایی، چون یزد، سیستان و بلوچستان، ایلام و آذربایجان غربی بالای ۲۰ درصد رشد داشته‌اند.

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به اینکه همین امر باعث شده است درصد پرشدگی مخازن سد‌ها نیز در استان‌های مختلف متفاوت باشد، تصریح کرد: به طور مثال سد‌های تهران در حال حاضر دارای ۳۰ درصد پرشدگی هستند که نسبت به متوسط ۵ ساله با کاهش ۱۹ درصدی مواجه هستند. در چنین شرایطی توجه به امر مدیریت مصرف ضروری است تا از این طریق بتوان اثرات کاهش منابع آبی و بارش‌های زیرنرمال احتمالی در پاییز پیش رو را جبران کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده