تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۴۳
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۵۰۸۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سرپرست اداره کل صمت آذربایجان‌شرقی خبر داد؛

سهم ۵۳ درصدی حوزه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در تولید ناخالص داخلی

سهم ۵۳ درصدی حوزه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در تولید ناخالص داخلی
‌می‌متالز - سرپرست اداره کل صمت استان آذربایجان‌شرقی گفت: سهم صمت در تولید ناخالص استان ۵۳ درصد بوده و سهم صنعت استان از این رقم ۳۵ درصد است.

به گزارش می‌متالز، «عبدالحمید سرتیپی» سرپرست اداره کل صمت استان آذربایجان‌شرقی، با اعلام این خبر اظهار کرد: نزدیک به چهار هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری صنعتی در استان وجود دارد که ۷۰ درصد این واحدها، مربوط به صنایع کوچک است.

وی قابلیت صنایع کوچک برای جذب سرمایه گذاری‌های کوچک را مهم دانست و افزود: صنایع کوچک در تامین مواد اولیه، استفاده از ظرفیت‌های سرزمینی و تکمیل زنجیره ارزش نقش برجسته‌ای دارند.

سرپرست اداره کل صمت استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: واحد‌های صنعتی و واحد‌های صنفی تولیدی سهم قابل توجهی در اشتغال و توسعه شهرستان‌ها به ویژه در مناطق محروم دارند.

وی اضافه کرد: واحد‌های صنعتی کوچک استان علاوه بر تولید بخش عمده‌ای از مواد اولیه واحد‌های بزرگ مانند قطعات خودرو، محصولات صنایع معدنی، محصولات صنایع غذایی، لوازم خانگی و صنایع فرش توان رقابتی خوبی در بخش صادرات دارند.

سرتیپی با تاکید بر اینکه هیچ کدام از واحد‌های کوچک صنعتی در تامین مواد اولیه مشکلی ندارد، یادآور شد: ثبت سفارش برای تامین مواد اولیه از طریق درگاه سامانه جامع تجارت انجام و منابع ارزی مورد نیاز تخصیص می‌یابد.

وی در مورد اقدامات انجام شده در موضوع واردات ماشین‌آلات صنعتی تصریح کرد: در حال حاضر تامین ماشین‌آلات صنعتی صنایع معدنی در اولویت است و تلاش می‌شود برای صنایع دارای جواز تاسیسی که نیاز به واردات ماشین‌آلات صنعتی دارند ماشین‌آلات نو و ماشین‌آلات مستعمل پنج ساله تا پایان امسال وارد شود.

سرپرست اداره کل صمت استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به نحوه تامین مواد اولیه صنایع به نرخ دولتی گفت: واحد‌های صنعتی کوچک می‌توانند با توجه به یک سوم ظرفیت پروانه، مواد اولیه مورد نیاز خود را به نرخ دولتی از بورس خریداری کنند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده