تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۳۵
کد خبر: ۳۵۰۸۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد اقتصاد روسیه با سرعتی بیشتر از پیش‌بینی‌ها

رشد اقتصاد روسیه با سرعتی بیشتر از پیش‌بینی‌ها
‌می‌متالز - وزیر دارایی روسیه از رشد فراتر از انتظار اقتصاد این کشور خبر داد و اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی در سال جاری ۳.۹ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه روز جمعه اعلام کرد: اقتصاد روسیه با سرعتی بیشتر از پیش‌بینی‌ها در حال رشد است و انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی امسال آن ۳.۹ درصد افزایش یابد.

سیلوانوف به کانال تلویزیونی روسیه-۲۴ گفت: رشد تولید ناخالص داخلی در نیمه اول سال به ۴.۷ درصد رسیده است که عددی بسیار عالی است.

وی اظهار داشت: ما شاهد رشد سرمایه‌گذاری‌ها در حدود ۸ درصد هستیم و درآمد واقعی قابل تصرف جمعیت نیز در حال افزایش است.

به گفته سیلوانوف، درآمد‌های بودجه از سطح سال گذشته بالاتر رفته‌اند و تا به امروز ۴.۷ تریلیون روبل (۵۲ میلیارد دلار) افزایش یافته‌اند. او این افزایش را به رشد درآمد‌های نفت و گاز و درآمد‌های حاصل از اقتصاد داخلی نسبت داد.

پیش‌بینی می‌شود که کسری بودجه کشور تا پایان سال ۲۰۲۴ حدود ۱.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی باشد.

سیلوانوف همچنین اعلام کرد که بودجه در سال ۲۰۲۵ حدود ۳۰ میلیارد دلار از تغییرات در سیستم مالیاتی دریافت خواهد کرد که به موارد اولویت‌دار اختصاص خواهد یافت.

در ماه آوریل، وزارت توسعه اقتصادی روسیه رشد ۲.۸ درصدی را برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده بود. انتظار می‌رود این پیش‌بینی در اوایل سپتامبر بازنگری شود.

بانک جهانی پیش‌تر پیش‌بینی رشد خود برای اقتصاد روسیه را افزایش داده و اعلام کرده است که تولید ناخالص داخلی این کشور امسال ۲.۹ درصد و در سال ۲۰۲۵ حدود ۱.۴ درصد رشد خواهد کرد. این ارقام بازبینی صعودی نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی بانک جهانی از رشد ۲.۲ درصد و ۱.۱ درصد بوده‌اند. همچنین بانک جهانی اعلام کرد که رشد اقتصادی روسیه تحریم‌های غربی را نادیده گرفته است.

صندوق بین‌المللی پول نیز در ماه آوریل اظهار کرد که انتظار دارد اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۴ سریع‌تر از همه اقتصاد‌های پیشرفته رشد کند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده