تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۲۷
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۵۰۹۵۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
متوسط قیمت آهن اسفنجی در معاملات دیروز بورس کالای ایران ۱.۸‌ درصد رشد کرد

پیش‏‏‌فرض ارزی بازار فولاد/ در وضعیت رکود و کمبود نقدینگی، تغییرات بهای دلار می‌تواند به‌عنوان محرک قیمت فولاد وارد عمل شود

پیش‏‏‌فرض ارزی بازار فولاد/ در وضعیت رکود و کمبود نقدینگی، تغییرات بهای دلار می‌تواند به‌عنوان محرک قیمت فولاد وارد عمل شود
‌می‌متالز - سطح ضعیف تقاضا در بازار معاملات محصولات زنجیره فولاد در رینگ صنعتی بورس‌ کالا در حالی کماکان ادامه دارد که هم‏‏‌اکنون یک پیش‏‏‌فرض ارزی برای تغییرات قیمتی این بازار در هفته‏‏‌های پیش‏‏‌رو مطرح است.

به گزارش می‌متالز، نتایج تازه تــرین معــاملات رینـــگ فیزیکی بورس‌ کالا مربوط به معاملات آهن اسفنجی و میلگرد، نشان می‌دهد که اگرچه روز گذشته (شنبه ۱۰ شهریورماه) متوسط قیمت فروش آهن اسفنجی به‌عنوان محصول حلقه میانی زنجیره فولاد با رشد ۱.۸ درصدی روبه‌رو شد، اما تقاضا در این بازار همچنان ضعیف است. ضعف تقاضا در بازار معاملات میلگرد نیز با رشد ۱.۷ درصدی متوسط بهای فروش این محصول فولادی در معاملات روز چهارشنبه ۰۷ شهریورماه، همراه شد. برخی فعالان بازار معتقدند در صورت رشد قیمت ارز در هفته‌های آینده، بهای محصولات فولادی از جمله آهن اسفنجی و میلگرد می‌تواند با رشد احتمالی روبه‌رو شود؛ هرچند تقاضا در بازار معاملات این محصولات به‌قدری ضعیف است که حتی در صورت تحقق این فرضیه، انتظار رشد شدید قیمت‌ها در این بازار وجود ندارد.

فرضیه ارزی مربوط به احتمال ادامه روند رشد خفیف قیمت‌ها در بازار فولاد در صورت افزایش قیمت دلار و پیشروی آن در کانال ۶۰‌ هزار تومانی در پاییز در حالی مطرح است که برخی فعالان بازار می‌گویند، در صورت ثبات نرخ ارز و عدم‌ رشد محسوس قیمت دلار، بحران نقدینگی در بازار فولاد از یک‌سو و رکود در بخش‌های اصلی مصرف‌کننده محصولات فولادی از جمله ساخت‌وساز از سوی دیگر به قدری زیاد است که انتظار کاهش قیمت‌ها در پاییز نیز به‌عنوان فرضیه دوم دور از ذهن نیست. فعالان بازار همچنین از فراهم شدن مسیر افزایش عرضه محصولات فولادی به قصد صادرات، به‌عنوان یکی از الزامات احیای این بازار یاد می‌کنند. پیش شرط این موضوع نیز از دیدگاه آنها تسهیل و بازگشایی مسیر صادرات محصولات فولادی از سوی سیاستگذاران حوزه صنعت است.

بهبود معاملات نسبت به هفته قبل

بررسی آمار‌های مربوط به وضعیت معاملات روز گذشته تالار صنعتی بورس‌ کالا نشان می‌دهد که روز شنبه ۱۰ شهریورماه، سطح معاملات و میزان تقاضا برای خرید آهن اسفنجی نسبت به روز مشابه هفته قبل (شنبه ۰۳ شهریورماه) با بهبود نسبی همراه شد. در حالی که حجم تقاضا و همچنین میزان معاملات آهن اسفنجی در معاملات روز شنبه ۰۳ شهریورماه ۱۴۰۳، بیش از ۵۰‌ درصد نسبت به روز مشابه معاملاتی هفته قبل (شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳) افت کرده بود؛ اما در معاملات دیروز (۱۰ شهریور)، میزان تقاضا و معاملات به‌طور نسبی بهبود یافت. با این حال، حجم تقاضا و میزان معاملات، به سطح دوهفته قبل (شنبه ۲۷ مرداد) نرسید. دیروز (شنبه ۱۰ شهریورماه)، حجم تقاضا برای خرید آهن اسفنجی از تالار صنعتی بورس‌ کالای ایران، با رشد ۷۱ درصدی نسبت به شنبه هفته قبل (۰۳ شهریور)، به سطح ۱۵۴‌ هزار تنی رسید. حجم معاملات فروش آهن اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس‌ کالا نیز ۴۳‌ درصد رشد داشت و به سطح ۱۱۶‌ هزار و ۸۰۰ تنی افزایش یافت.

با این حال، هم میزان تقاضا و هم حجم معاملات انجام‌ شده در این بخش (آهن اسفنجی)، نسبت به شنبه ۲۷ مردادماه، با اختلاف محسوس کمتر بود. در معاملات دیروز رینگ فیزیکی بورس‌ کالا، همچنین ۳۲۹‌ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد که نسبت به هفته قبل (شنبه ۰۳ شهریورماه)، ۸.۲‌ درصد رشد داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع ۳۵‌ درصد آهن اسفنجی عرضه‌ شده در معاملات دیروز بورس‌ کالا به فروش رسیده است. نسبت حجم معاملات به عرضه کل آهن اسفنجی در معاملات شنبه هفته قبل (۰۳ شهریورماه)، ۲۶.۸‌ درصد بود. به‌رغم این افزایش، اما به طور کلی میزان کل معاملات انجام‌ شده به کل عرضه صورت‌گرفته این محصول میانی زنجیره فولاد کماکان ضعیف است و در معاملات دیروز نیز بیش از ۶۰‌ درصد عرضه به معامله خرید منجر نشد. این در حالی است که فعالان بازار بیشترین سهم خرید از بازار محصولات فولادی را مربوط به خرید‌های مدت دار و اعتباری می‌دانند و معتقدند به دلیل بحران نقدینگی و نبود پول، حجم خرید‌های نقدی به‌شدت افت کرده است. رکود عمیق در بازار‌های اصلی مصرف‌کننده محصولات و مصنوعات فولادی از جمله بازار ساخت‌وساز نیز ضعف تقاضا در این بازار را تشدید کرده است؛ ضمن آنکه هم اکنون بستر صادرات محصولات فولادی نیز فراهم نبوده و از این‌رو، بازار در وضعیت مناسبی قرار ندارد. تحت‌تاثیر رشد حجم معاملات و میزان عرضه و تقاضای آهن اسفنجی در معاملات روز گذشته رینگ صنعتی بورس‌ کالا، متوسط قیمت هر کیلوگرم از این محصول میانی زنجیره فولاد با رشد ۱.۸ درصدی نسبت به متوسط قیمت شنبه هفته قبل (۰۳ شهریور)، به ۱۲‌ هزار و ۱۹۰ تومان رسید.

رشد قیمت و افت معاملات میلگرد

در بازار معاملات میلگرد در رینگ فیزیکی بورس‌ کالای ایران نیز آخرین آمار‌ها از کاهش محسوس حجم معاملات میلگرد در روز چهارشنبه ۰۷ شهریورماه خبر می‌دهد. به دلیل وجود رکود عمیق در بازار ساخت‌وساز به‌عنوان اصلی‌ترین بازار مصرف‌کننده میلگرد و سایر مصنوعات و محصولات فولادی، همچنین به دلیل کمبود نقدینگی و نبود چشم‌انداز رونق برای فعالیت‌های ساختمانی همزمان با نزدیک شدن به فصل پاییز، حجم معاملات خرید میلگرد از بورس‌ کالا در روز چهارشنبه ۰۷ شهریورماه نسبت به چهارشنبه ۳۱ مرداد حدود ۱۵‌ درصد افت کرد و از سطح ۴۸‌ هزار و ۱۵۵ تنی به میزان ۴۰‌ هزار و ۷۱۱ تنی رسید.

با این حال، بهای میلگرد رشد ۱.۷ درصدی را تجربه کرد و به سطح ۲۶‌ هزار و ۴۶۰ تومانی به‌ازای هر کیلوگرم رسید. مهم‌ترین عامل در رشد بهای میلگرد در معاملات اخیر (چهارشنبه ۰۷ شهریورماه)، به اختلاف بهای میلگرد عرضه‌ شده در بورس‌ کالا و بهای میلگرد بازار آزاد برمی گردد که هم اکنون به گفته فعالان بازار با احتساب هزینه‌های جانبی، به ازای هر کیلوگرم حول و حوش ۲۸‌ هزار تومان تمام می‌شود. در معاملات روز چهارشنبه ۰۷ شهریورماه، در تالار صنعتی بورس‌ کالای ایران درمجموع ۲۲۸‌ هزار تن میلگرد عرضه شد که نسبت به عرضه هفته قبل (چهارشنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۳) بدون تغییر بود. میزان تقاضا برای خرید میلگرد، اما حدود ۲۸‌ درصد رشد کرد و به سطح ۸۳‌ هزار و ۶۰۰ تنی رسید. در نهایت، اما میزان معاملات تحت‌تاثیر تقاضای ضعیف و رشد قیمت‌ها ۱۵‌ درصد افت کرد. قیمت پایه هر کیلوگرم میلگرد در معاملات روز چهارشنبه ۰۷ شهریورماه ۱۴۰۳ در سطح ۲۵‌ هزار و ۹۳۰ تومان به ازای هر کیلوگرم قرار داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود