تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۰۷
بازدید: ۱۳
کد خبر: ۳۵۱۰۲۶
سرویس خبر : انرژی

کاهش قیمت نفت توقف‌ناپذیر ماند

کاهش قیمت نفت توقف‌ناپذیر ماند
می متالز - قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار آسیا، با ادامه نگرانی‌ها درباره کندی اقتصادی چین و آسیب دیدن تقاضا برای سوخت که تاثیر محاصره تاسیسات تولید نفت در لیبی را تحت الشعاع قرار داد، کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز، بهای معاملات نفت برنت با ۳۷ سنت معادل ۰.۴۸ درصد کاهش، به ۷۷ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا که روز دوشنبه به دلیل تعطیلات روز کارگر در آمریکا، قیمت نهایی نداشت، ۲۸ سنت نسبت به قیمت روز جمعه افزایش یافت و به ۷۳ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه رسید.

وارن پاترسیون، تحلیلگر شرکت مالی «آی ان جی» گفت: نفت با توجه به ادامه نگرانی‌ها نسبت به تقاضای چین، تحت فشار مانده است. داده‌های شاخص مدیران خرید تولید که آخر هفته منتشر شد و ضعیف‌تر از حد انتظار بود، به رفع این نگرانی‌ها، کمک چندانی نکرد.

شاخص مدیران خرید چین در اوت، به پایین‌ترین حد در اوت افت کرد. چین روز دوشنبه، کاهش سفارش‌های صادراتی جدید در ژوئیه را گزارش کرد که نخستین کاهش در هشت ماه گذشته بود و اعلام کرد قیمت خانه‌های نوساز در اوت، آهسته‌ترین روند رشد را در سال میلادی جاری داشته است.

به گفته پاترسون، مشکلات در بخش تقاضا، مختل شدن عرضه لیبی را جبران کرده است.

فرستاده سازمان ملل در لیبی اعلام کرد روز دوشنبه، برای حل اختلاف بر سر کنترل بانک مرکزی گفتگو‌هایی را برگزار کرده است. این اختلاف، به مسدود شدن تاسیسات نفتی انجامیده که ارزشمندترین کالای این کشور است و تولید نفت را به کمتر از نیمی از سطح معمول خود رسانده است. سازمان ملل متحد بدون ارائه جزئیات بیشتر، اعلام کرد جناح‌های رقیب، پیش‌نویس توافقنامه‌ای را منعقد کردند و قصد دارند آن را روز سه شنبه امضا کنند.

شش مهندس به رویترز گفتند: صادرات نفت در بنادر لیبی در روز دوشنبه، متوقف و تولید محدود شد. شرکت ملی نفت لیبی روز دوشنبه اعلام کرد که از دوم سپتامبر، در میدان نفتی الفیل، وضعیت فورس ماژور اعلام کرده است. مجموع تولید تا ۲۸ اوت، از ۹۵۹ هزار بشکه در روز در ۲۶ اوت، به اندکی بیش از ۵۹۱ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. تولید در ۲۰ ژوئیه، حدود ۱.۲۸ میلیون بشکه در روز بود.

بر اساس گزارش رویترز، هشت عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت اوپک و شرکایشان در گروه اوپک پلاس، قرار است تولید خود را در اکتبر، ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند. منابع صنعتی می‌گویند این برنامه احتمالا بدون توجه به نگرانی‌های تقاضا، اجرا خواهد شد.

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در اوت، به دلیل مختل شدن عرضه لیبی و محدودیت عرضه داوطلبانه اعضای این گروه، کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان از ژانویه رسید.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود